اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

بلاتکلیفی اتباع افغانستانی در ایران پس از به‌قدرت رسیدن طالبان

پس از تسلط طالبان در افغانستان، اتباع افغان در کشورهای مختلف از جمله ایران به دلیل مشخص نبودن وضعیت کنسولگری‌های این کشور با مشکلاتی برای صدور پاسپورت مواجه هستند.

بلاتکلیفی اتباع افغانستانی در ایران پس از به‌قدرت رسیدن طالبان

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، پس از تسلط طالبان در افغانستان، اتباع افغان در کشورهای مختلف از جمله ایران  به دلیل مشخص نبودن وضعیت کنسولگری‌های این کشور با مشکلاتی برای صدور پاسپورت مواجه هستند.

مشهد که مرکز یکی از نزدیک ترین استان‌های ایران به افغانستان است، بیشترین میزان افغانستانی را در خود جای داده و اتباع این کشور در کنسولگری مشهد منتظر روشن کردن تکلیف کنسولگری با دولت قدرت یافته مرکزی در افغانستان هستند.

اتباع افغان در مشهد که در سالن اداری یا پشت پنجره‌های داخل خیابان کنسولگری کشور خود ایستاده‌اند؛ می‌گویند که برای تمدید گذرنامه و گرفتن تذکره مشکلی ندارند اما برای تهیه ویزا یا گذرنامه‌ی دیجیتال از آنجا که کنسولگری افغانستان هنوز به نام جمهوری است، به بن بست خورده‌اند.

دیگری می‌گفت در دوگانگی سختی به سر می‌بریم؛ با این گذرنامه‌ها در ایران، اتباع بیگانه و در افغانستان غریبه محسوب می‌شویم؛ دیگر پاسپورت صادر نمی‌کنند چرا که طالبان آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

نکته اینجاست که اگر پاسپورت‌های جمهوری افغانستان در آن کشور اعتبار ندارند چرا فقط صدور آن با مشکل رو به روست نه تمدید!؟ آیا لب مرز ممکن است باز افغانستانی‌ها با مشکل جدیدی جنس نقص هویت رو به رو شوند؟

به صورت آن‌ها که نگاه می‌کنم جز غم و اندوه چیز دیگری برایم ندارند، در مدتی که اینجا ایستادم حتی یک لبخند روی صورت مردم نمی‌بینم؛ بلاتکلیفی هویتی آن‌ها بیش از پیش در کشور غریب آزارشان می‌دهد، هر لحظه ممکن است پرچم سه رنگ دولت سابق پایین رود و پرچم لا اله الا الله سفید طالبان نشان از سقوط کنسولگری جمهوری افغانستان بدهد.

با یکی از مسئولان کنسولگری که صحبت می‌کنم می‌بینم از جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتظار حمایت دارد؛ کنسولگری را در ذهنش پادگانی می‌بینم که گویا هیچگاه سقوط نمی‌کند و طالبان برای او با طالبان چند سال پیش فقط فرق ظاهری کرده است و طالبان، برای او نماینده‌ای بیش از آمریکا در منطقه نیست.

میان مردم در کنسولگری گاه داستان‌های اقوامشان از اقدامات طالبان در افغانستان بازگو می‌شود؛ یک نفر می‌گوید دختر برادرم به راحتی به مدرسه می‌رود؛ دیگری عنوان می‌کند که سه خلبان زن روی سقف ساختمان دولت طالبان تیرباران شدند.

بیشتر تابعان افغانستان در آنجا شاید یک بار هم کشور خود را ندیده‌اند؛ اما قلبشان برای میهن می‌تپد و نگران آنچه در آینده رخ می‌دهد هستند.

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول