اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

بی توجهی متولیان به لکه سیاه بزرگ فوتبال/لیگ دسته اول در مردابی به نام انتقال امتیاز!

در حالی که تنها حدود یک ماه به آغاز مسابقات لیگ آزادگان باقی مانده اما وضعیت بسیاری از تیم‌های حاضر در این مسابقات مشخص نیست.

بی توجهی متولیان به لکه سیاه بزرگ فوتبال/لیگ دسته اول در مردابی به نام انتقال امتیاز!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، لیگ دسته اول فوتبال کشور به احتمال زیاد از هفته دوم ماه مهر آغاز می‌شود. تیم‌های سایپا و ماشین سازی تبریز به عنوان سقوط کننده‌های لیگ برتر و مس شهر بابک به همراه شهرداری همدان به عنوان صعود کننده‌های لیگ دسته دوم، اعضای جدید لیگ آزادگان هستند. آخرین تیم حاضر در مسابقات فصل جدید نیز پس از دیدار پلی‌آف بین دو تیم لیگ دویی شهرداری بندرماهشهر و ویستا توربین تهران مشخص خواهد شد.

با وجود اینکه برخی از تیم‌های حاضر در این مسابقات نقل و انتقالات و حتی تمریناتشان را هم شروع کرده‌اند، اما تعدادی از تیم‌ها هنوز وضعیت نامشخصی دارند به طوریکه حتی تکلیف سرمربی و کادرفنی آن‌ها روشن نیست و علاوه بر این برخی باشگاه‌ها نیز به دنبال واگذاری امتیاز خود هستند.

موضوع واگذاری امتیاز، یکی از معضلات فوتبال ایران است که به نظر می‌رسد این رویه سال به سال شدت بیشتری پیدا می‌کند. این مساله نه تنها اهالی فوتبال و هواداران بلکه بدون شک مسئولان و برگزار کنندگان مسابقات لیگ یک و پایین‌تر را بسیار آزار می‌دهد. به همین خاطر لازم است که مدیران ارشد فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تدبیری جدی برای این معضل بزرگ اتخاذ کنند.

بی توجهی مدیران فوتبال کشور به وضعیت باشگاه‌ها در سطوح مختلف و انفعال آن‌ها در قبال مشکلات و موانع موجود، نه تنها روز به روز به افت کیفی فوتبال کشور و نابود شدن تیم‌های مردمی کمک می‌کند بلکه باعث حضور افراد متفرقه و نامربوط به فوتبال و حتی ورزش در این عرصه می‌شود.

افرادی که هدفی به جز تبلیغ برای کسب و کار و تجارت خودشان ندارند بدون اینکه ذره‌ای به رشد و توسعه فوتبال کمک کنند، در کنار تیم‌ها حاضر می‌شوند و با گرفتن عکس‌های یادگاری در کنار بازیکنان و تیم‌ها شهرت قابل توجهی بین مردم یک منطقه یا شهر پیدا می‌کنند. برخی از آن‌ها نیز به بهانه‌های مختلف نام خودشان را در رسانه‌ها و حتی روی آنتن زنده تلویزیونی مطرح می‌کنند تا به شهرت بیشتری برای رسیدن به ریال‌های بیشتر دست پیدا کنند. این اتفاق مانند آنچه که برای گل ریحان البرز رخ داد فقط و فقط به اعتبار و حیثیت جامعه فوتبال ضربه می‌زند و می‌توان گفت لکه بزرگ سیاهی است که تخته سفید فوتبال را به بدترین حالت، زشت و ناپسند کرده است.

در زیر نگاهی داریم به وضعیت تیم‌های حاضر در این فصل رقابت‌های لیگ آزادگان در حدود یک ماه مانده به آغاز این تورنمنت طولانی:

آرمان گهر سیرجان

در فصل گذشته کار خودش را با 47 امتیاز و در رده نهم به پایان رساند. شاید مهمترین اتفاق روزهای اخیر این تیم انتقال حسن شوشتری به سپاهان مدعی در لیگ برتر باشد. آرمان گهر با هدایت قاسم شهبا در مسابقات فصل گذشته کار کرد اما برای فصل جدید قرار است در جلسه با مدیران باشگاه تکلیف سرمربی تیم مشخص شود.

استقلال خوزستان

قانون منع هزینه کرد دولتی برای تیم‌های فوتبال این بار به سراغ استقلال خوزستان آمده و گروه ملی صنعتی فولاد ایران قصد دارد به این بهانه، امتیاز قهرمان فصل پانزدهم لیگ برتر را واگذار کند. به همین خاطر هنوز هیچ کدام از اعضای این باشگاه تکلیف خودشان را نمی‌دانند. امیرخلیفه اصل در فصل گذشته این تیم را تا مقطعی مدعی صعود به لیگ برتر نگه داشت اما مشکلات مختلف که عموما ناشی از کمبودهای مالی بودند، مانع از بازگشت قهرمان ایران به لیگ برتر شد و این تیم کار خودش را با 52 امتیاز و در رده ششم به پایان رساند.

موضوع واگذاری امتیاز استقلال خوزستان واکنش منفی را در این استان به همراه داشت. عبدالکاظم طالقانی رئیس هیات فوتبال خوزستان در نامه‌ای به استاندار و نمایندگان مجلس به این مساله اعتراض و اشاره کرد که تیم‌های تهرانی، اصفهانی و کرمانی هم از بودجه دولتی استفاده می‌کنند. وی در بخشی از این نامه عنوان کرد: "آیا سزاوار است کارخانه‌هایی که این همه معضلات اجتماعی و زیست محیطی در این شهر ایجاد می‌کنند، قدمی در جهت مشارکت توسعه پایدار شامل بهداشت، ورزش و رفاه اجتماعی بر ندارند؟"

علاوه بر این امیر خلیفه اصل سرمربی تیم نیز در گفت‌وگو با فارس (اینجا بخوانید) اعلام کرد استقلال خوزستان با کمک مسئولان می‌توانست به لیگ برتر صعود کند و اگر این اتفاق می‌افتاد در کنار قهرمانی فولاد در جام حذفی برای مردم خوزستان اتفاقی به یادماندنی می‌شد. وی همچنین عنوان کرد که موضوع واگذاری امتیاز باشگاه باعث یاس و ناامیدی مردم شهر و استان شده است.

استقلال ملاثانی

این تیم با هدایت ابراهیم اشکش کار خودش را با 42 متیاز و حضور در پله سیزدهم به پایان رساند. چندی پیش مهدی علیزاده مالک این باشگاه اعلام کرد به خاطر مشکلات موجود قصد دارد امتیاز باشگاه را به خارج از استان منتقل کند و با شرایط فعلی امکان ادامه فعالیت را ندارد. به این ترتیب وضعیت استقلال ملاثانی نیز برای شروع به کار فصل جدید مشخص نیست.

بادران تهران

بادران با هدایت امید روانخواه با 60 امتیاز در رده سوم به کار خودش پایان داد و فقط به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به فجرسپاسی و هوادار از رسیدن به لیگ برتر بازماند.

پس از پایان مسابقات، شایعه فروش امتیاز این باشگاه به شمس آذرقزوین مطرح شد اما مالک بادران اعلام کرد اگرچه انگیزه تیمداری ندارد اما به کار خودش ادامه می‌دهد. وی همچنین اعلام کرد که دخترش مدیرعامل و خودش رئیس هیات مدیره باشگاه هستند. بر اساس اعلام رسمی این باشگاه تهرانی، تمرینات و تست گیری فصل جدید تیم فوتبال بزرگسالان از روز دوشنبه هشتم شهریور در زمین شماره 3 ورزشگاه آزادی آغاز شده است.

پارس جنوبی جم

این تیم در فصلی که گذشت با هدایت محمد نصرتی در نهایت با کسب 48 امتیاز و رتبه دهم به کار خودش خاتمه داد. برای شروع فصل جدید حمید افشاری مدیرعامل باشگاه ایمان رزاقی راد را جانشین نصرتی کرد و تمرینات تیم با حضور سرمربی جدید استارت خورد.

خوشه طلایی ساوه

وحید بیاتلو نتایج خوبی با این تیم کسب کرد و توانست نماینده ساوه را از انتهای جدول جدا کند و در پایان فصل با 49 امتیاز به رتبه هشتم برساند. با اینحال مدتی پیش مدیرعامل خوشه طلایی با ارسال نامه‌ای به رئیس هیات فوتبال استان مرکزی به دلیل نبود امکانات مانند خوابگاه و زمین تمرین و همچنین مشکلات عدیده مالی خواهان صدور مجوز برای انتقال امتیاز این باشگاه به خارج از استان شد.

خیبر خرم آباد

در اواخر فصلی که گذشت محسن عاشوری جانشین عبدالله ویسی روی نیمکت خیبر شد و این تیم کار خودش را با 49 امتیاز و کسب رتبه هفتم به پایان رساند. اکنون خیبر به صورت مشغول فعالیت در بازار نقل و انتقالات است. تاکنون بازیکن زیادی جذب این تیم شده‌اند و به نظر می‌رسد مسئولان و کادرفنی این تیم عزمشان را برای صود به لیگ برتر در فصل جدید جزم کرده‌اند. البته شایعاتی در خصوص حضور مهدی رحمتی روی نیمکت خیبر و رفتن عاشوری به سایپا شنیده می‌شود که باید دید تا شروع مسابقات چه اتفاقی خواهد افتاد.

رایکا بابل

رایکا با هدایت پیروز قربانی توانست از منطقه سقوط فرار و کارخودش را با 43امتیاز در رتبه دوازدهم به پایان برساند. امتیاز این تیم پیش از این به خونه به خونه تعلق داشت و حالا مالکان باشگاه قصد دارند امتیاز رایکا را واگذار کنند. بر اساس اعلام یکی از مالکان فعلی رایکا این باشگاه حدود 3میلیارد تومان بدهی دارد. در حال حاضر مذاکراتی بین مالکان فعلی رایکا، مجوعه‌ای به نام دریا و مسئولین ورزشی مازندران انجام شده اما هنوز اتفاقی در خصوص انتقال قطعی امتیاز رخ نداده است.

سایپا

پس از فراز کمالوند، سعید اخباری هم نتوانست تیم صنعتی تهران را از انتهای جدول جدا کند. به این ترتیب این تیم موفق به بقا در لیگ برتر نشد و در نهایت با 26 امتیاز در رده پانزدهم قرار گرفت تا به دسته پایین‌تر سقوط کند. در حال حاضر سعید اخباری،سیروس پورموسوی و محسن بیاتی نیا گزینه‌هایی هستند که از آن‌ها به عنوان سرمربی نارنجی پوشان نام برده می‌شود. حتی گفته می‌شود محسن عاشوری از خیبر جدا و سرمربی سایپاخواهد شد. این در حالی است که تعدادی از بازیکنان سایپا با شروع نقل و انتقالات تابستانی از این تیم جدا و به تیم‌های لیگ برتری پیوستند.

شاهین شهرداری بوشهر

داود مهابادی این تیم را با 53 امتیاز و حضور در رتبه پنجم جدول به انتهای لیگ رساند. در حال حاضر وضعیت تیم محبوب بوشهر هم مشخص نیست. گفته می‌شود که شهرداری دیگر قصد تیمداری ندارد و قرار است در جلسه‌ای که به زودی برگزار می‌شود در این خصوص تصمیم گیری و تعین تکلیف شود.

شهرداری آستارا

قهرمان نیم فصل اول لیگ آزادگان، در نیم فصل دوم فرازونشیب‌های زیادی را تجربه کرد. پایان رافت، احمد جمشیدیان و نادر عزت‌اللهی به صورت متناوب هدایت تیم را در طول فصل گذشته بر عهده داشتند و در نهایت تیم آستارا با فرار از منطقه سقوط 41 امتیازی شد و روی پله پانزدهم کار خودش را به پایان رساند. پس از پایان فصل فرشاد پیوس به عنوان سرمربی جدید تیم معرفی شد و در حال حاضر تست گیری تیم برای فصل جدید انجام شده است.

شهرداری همدان

رضا طلایی‌منش این تیم را به لیگ دسته یک رساند و حالا قرارداد او برای یک فصل دیگر تمدید شده تا کادرفنی بومی به کارخودش ادامه بدهد. شهرداری همدان با جذب بازیکنان جدید و تمدید قرارداد تعداد زیادی از بازیکنان فصل گذشته کارش در نقل و انتقالات تابستانی را آغاز کرده و قرار است از امروز (شنبه 13 شهریور) تمرینات این تیم آغاز شود.

قشقایی شیراز

این تیم با هدایت داریوش هرمزی توانست به هرترتیبی شده سهمیه استان فارس را حفظ کند و با 42 امتیاز و کسب رتبه چهاردهم به کار خودش پایان بدهد. پس از پایان فصل صحبت هایی مبنی بر خداحافظی هرمزی مطرح شد و هنوز مشخص نیست که برنامه باشگاه برای انتخاب کادرفنی چیست. این در حالی است که مدیرعامل باشگاه که در طول فصل از عدم حمایت استانی گله‌مند بود، ماه گذشته با ارسال نامه‌ای به هیات فوتبال فارس خواهان انتقال امتیاز به خارج از این استان شده است.

ماشین سازی تبریز

تیم قدیمی و ریشه دار شمالغرب ایران، در فصل گذشته لیگ برتر چه در سطح مدیریت و چه در کادرفنی آنقدر تغییر و تحول را تجربه کرد که با 14 امتیاز روی پله آخر ایستاد و در نهایت راهی لیگ آزادگان شد. با وجود نزدیکی شروع مسابقات فصل جدید، هنوز تکلیف ادامه همکاری با علیرضا اکبرپور مشخص نیست. ضمن اینکه پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه به علت بدهی‌های قبلی هنوز بسته است. با اینحال بر اساس اعلام رسمی، تمرینات تیم از روز یکشنبه 14 شهریور با بازیکنانی که قرارداد دارند، آغاز می‌شود.

مس شهر بابک

این تیم با هدایت وحید رضایی پس از پیروزی مقابل شهرداری همدان در بازی فینال، به مقام قهرمانی لیگ دسته دوم رسید و در حال حاضر مشغول آماده سازی جهت حضور در فصل جدید لیگ دسته اول است. خبری در خصوص تغییرات کادرفنی وجود ندارد و به نظر می‌رسد مس شهر بابک با هدایت رضایی وارد مسابقات لیگ یک خواهد شد.

مس کرمان

هدایت تیم مدعی صعود پس از اینکه با رضا مهاجری در هفته بیست و نهم مقابل بادران شکست خورد، به فرهاد کاظمی رسید اما با این مربی نیز در نهایت نتوانست به کورس صعود برگردد و با کسب 55 امتیاز به رتبه چهارم اکتفا کرد. برای فصل جدید محمد کهندل به عنوان مدیرعامل و فرزاد حسین خانی به عنوان سرمربی انتخاب شدند که هر دو سابقه بازی در این تیم را دارند. مس کرمان از معدود تیم‌هایی است که به صورت جدی مشغول فعالیت در بازار نقل وانتقالات تابستانی شده است.

ملوان بندر انزلی

شمالی محبوب، با مدیرعاملی پژمان نوری و سرمربیگری مازیار زارع در فصل جدید به کار خودش ادامه خواهد داد. در فصل گذشته این تیم با 46 امتیاز و رتبه یازدهم به کار خودش پایان داد اما شروع زودهنگام فعالیت در بازار نقل و انتقالات و استارت تمرینات از روز دوشنبه 8شهریور نشان می‌دهد به دنبال کسب موفقیت در فصل جدید است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول