اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

با ایجاد ۹ شتاب‌دهنده‌ تخصصی درحوزه آب و انرژی کارآفرینی سرعت ‌می‌گیرد

با ایجاد 9 شتاب‌دهنده تخصصی، ورود ایده‌های کاربردی و خلاقانه بازیگران و فعالان حوزه آب و انرژی به بازار سرعت گرفت.

با ایجاد ۹ شتاب‌دهنده‌ تخصصی درحوزه آب و انرژی کارآفرینی سرعت ‌می‌گیرد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 9 شتاب دهنده در کشور شکل گرفته است تا مسیر حرکت فعالان این حوزه تسهیل و فعالیت آنها ریل‌گذاری شود. این کار می‌تواند بازیگران حوزه آب و انرژی را شناسایی و استفاده از توانمندی آنها را بیشتر کند.

شتاب‌دهنده شرکتی است که از ابتدای کار یک استارتاپ آن را تحت پوشش خود در می‌آورند و برای این کار از میان شرکت‌کنندگان، ایده‌ای برگزیده و به عنوان استارتاپ انتخاب می‌کند. شتاب‌دهنده‌ها با سرمایه‌گذاری اولیه بر روی یک شرکت نوپا، درصدی از مالکیت آن را در اختیار می‌گیرند.

حوزه آب و انرژی یکی از صنایع کاربردی و استراتژیک در کشور محسوب می‌شود. این صنعت نیازمند استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌هایی است که بتواند چالش‌ها و خلاهای خود را رفع کند. بر همین اساس نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای سرعت بخشیدن به فعالیت‌ها در این حوزه از شکل‌گیری 9 شتاب‌دهنده حمایت کرده است.

 

1.آما

آما یکی از این شتاب‌دهنه‌ها است که با هدف ایجاد زمینه مناسب برای بروز خلاقیت و بستری برای رشد و پرورش ایده‌های نو ایجاد شده است. این مرکز به دنبال توسعه دانش، ایجاد ارتباط موثر بین هسته‌‏های پژوهشی، مراکز تحقیقاتی، تیم‌های نوآور و کسب‌وکارهای نوپا و حمایت و جهت‏‌دهی به طرح‌های نوآورانه پژوهشگران، محققان و کارآفرینان است.

 

2.آبان

یکی از نخستین شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه آب و انرژی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شتابدهنده آبان است که با رویکرد سخت‌افزاری و توسعه فناوری این حوزه ایجاد شد. این شتاب‌دهنده حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت دانش بنیان آتیه پردازان شریف و پارک فناوری پردیس را دارا است.  

همچنین آبان با سابقه چندین ساله در حوزه تجهیزات پیشرفته نفت، گاز و پتروشیمی با رویکرد فناوری‌های آب و انرژی مشغول به فعالیت است و توانسته با اتکا به استارتاپ‌ها و فناوران خود که فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های برتر همچون دانشگاه صنعتی شریف هستند؛ چند فناوری را برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی کند که از جمله آنها می‌توان به تکنولوژی پوشش دهی آندها برای الکترولیز آب دریا (آب نمک) و تجهیزات ایمنی مخازن و خطوط انتقال تحت فشار (راپچر دیسک) اشاره کرد.

 

3.آی تک

شتابدهنده دانش بنیان آی‌تک، با همکاری شرکت‌های بزرگ و مطرح صنعتی کشور، منتورهای حرفه‌ای و نیز سرمایه گذاران این حوزه، برنامه‌های توانمندسازی برای کسب‌وکار‌های نوپا و آن دسته از استارتاپ‌های فناورانه ای که در آستانه شکل گیری هستند  یا مراحلی از رشد را طی کرده‌اند، برگزار می کند.

همچنین  این مرکز با ارائه خدمات متنوع به شرکت‌ها و سازمان های بزرگ، امکان دسترسی آنها به منابع بیرونی خلاقیت و نوآوری در مسیر غلبه بر چالش های کلیدی کسب و کارشان را فراهم می کند تا مزیت‌های رقابتی خود را در گذار تحولات دیجیتال حفظ کنند.

 

4.صماتک

صیانت از نخبگان و ایده های جوانان ایرانی را شتابدهنده صما تک هدف گرفته است تا با جلوگیری از خروج نخبگان به حل مشکلات صنعتی کمک کند. این مرکز پشتیبان کارآفرینان نوپایی است که ایده‌های کاربردی دارند و می‌توانند پاسخی برای چالش‌های این صنعت بیابند.

صماتک کمپ یک برنامه یک ماهه برای ایده های استارتاپی است. طی این برنامه صماتک فضای کاری، مربیگری و آموزش برای صاحبان ایده فراهم می‌کند و به گونه‌ای طراحی شده است تا خلاقان و نوآوران حوزه‌های مرتبط با فعالیت صماتک با کمک آن بتوانند مدل کسب و کار خود را اعتبارسنجی کنند، بازار هدف خود را بهتر بشناسند، درک بهتری از صنعت و جامعه مخاطبان خود و استراتژی ورود به آن را به دست آوردند، روند تبدیل محصول خود از فاز ایده به محصول را بهبود بخشند و تیم خود را بسازند.

 

5.شرکت توسعه اندیشان اطلس

اما شرکت توسعه اندیشان اطلس شتابدهنده دیگر این حوزه است که با سابقه‌ای بیش از ربع قرن در زمینه طراحی، تولید و فروش انواع مخازن تحت فشار فعالیت می‌کند و سیستم مدیریت کیفیت خود را بر اساس آخرین ویرایش استانداردهای جهانی طراحی کرده است و گامی بزرگ در جهت توسعه فناوری‌های حوزه انرژی محسوب می شود.

 

6.نیروان

شتابدهنده دیگری که با هدف گسترش زیست بوم استارتاپی، کارآفرینی و نوآورینی کشور راه اندازی شده است، شتابدهنده تخصصی انرژی و هوش مصنوعی نیروان نام دارد.

خدمات نیروان در مراحل ایده‌یابی، تیم‌سازی، شتابدهی و تجاری‌سازی به تیم‌های فعال و علاقه‌مند به این دو حوزه ارائه می شود. همچنین نیروان با تدوین برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در حوزه فعالیت سرمایه‌گذاران خود، اقدام به هدایت استارتاپ‌های مرتبط جهت تکمیل اکوسیستم و محصولات نو مبتنی بر ظرفیت‌ها و نیازهای این سازمان‌ها می کند..

 

7.انرژیک

انرژیک به عنوان نخستین مرکز نوآوری خصوصی در حوزه نفت و انرژی، توسط شرکت پیشگامان توسعه کارمایه آپادانا «آپادانا ونچرز» و با سرمایه گذاری شرکت های  «سرمایه‌گذاری صنعت نفت»، «گسترش انرژی پاسارگاد» و «انرژی دانا» در ساختمان دانشکده مهندسی نفت دانشگاه امیرکبیر راه اندازی شده است. این مرکز بستری را برای ایجاد ارتباط موثر میان شرکت‌های بزرگ صنعتی در حوزه نفت و انرژی با شرکت های نوآفرین ایجاد کرده است تا  بتوانند با همکاری یکدیگر در جهت حل چالش های صنعت نفت گامی موثر بردارند.

 

8.کاریز اعتماد

اما مجموعه‌ای خلاق و توانمند دیگر کاریز اعتماد است که که با تشکیل کنسرسیومی شامل هولدینگ سولار ویژن آسیا و جمعی از فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه فولاد، در راستای ترویج فرهنگ کارآفرینی و تسهیل فرآیند تجاری‌سازی ایده‌ها و تبدیل آن‌ها به کسب و کارهای نوپا، با هدف شراکت در سهام آن‌ها ایجاد شده است.

آموزش، جهت‌دهی دانشجویان و سایر اقشار به زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری کشور و ارائه مشاوره و آموزش به متقاضییان و پذیرش تیم‌ها در شتابدهنده تخصصی فولاد و انرژی، ارائه خدمات شتابدهی و تجاری‌سازی آنها، جذب سرمایه‌گذار و حمایت مالی از ایده‌ها از جمله خدمات ارائه شده توسط این شتاب دهنده است.

 

9.واتک

واتک برنامه شتابدهی تخصصی فناوری‌های حوزه آب است. این مجموعه با بهره‌گیری شبکه‌ای از فعالان، خبرگان و متخصصان حوزه آب در سال ۱۳۹۷ تاسیس شده است تا بستری برای پرورش و تجاری‌سازی ایده‌های خلاقانه و نوآورانه حوزه آب باشد.

این شتاب دهنده از لحاظ ساختاری، ترکیبی از «مرکز نوآوری» و «شتاب‌دهنده» است که به افراد و تیم‌های صاحب ایده و شرکت‌های نوپا کمک می‌کند تا ایده و راهکار خود را برای حل چالش‌های آب کشور توسعه دهند. واتک در کنار تیم‌ها قرار می‌گیرد تا آن‌ها مراحل توسعه محصول و رسیدن به MVP (محصول اولیه) را پشت سرگذرانده و به سمت تجاری‌سازی و خلق ارزش و ثروت حرکت کنند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول