اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

موضع یونیفل درباره کشتی‌های ایرانی حامل سوخت برای لبنان

مدیر دفتر اطلاع‌رسانی یونیفل در جنوب لبنان در خصوص موضع این نهاد درباره ورود کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به‌ آبهای این کشور گفت که نقش یونیفل حمایتی و کمکی است و مسئول دادن مجوز ورود به بنادر لبنان نیست.

موضع یونیفل درباره کشتی‌های ایرانی حامل سوخت برای لبنان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه لبنانی با انتشار گزارشی درباره کشتی‌های ایرانی حامل سوخت برای لبنان نوشت که هنوز تاریخ مشخصی برای ورود آنها به بیروت و سوریه اعلام نشده‌است، اما جدیدترین اخبار درباره این کشتی‌ها، مربوط به موضع‌گیری «کاندیس آدریل» مدیر دفتر اطلاع‌رسانی یونیفل در جنوب لبنان است.

روزنامه الجمهوریه لبنان نوشت که دیروز، آدریل در پاسخ به سوالی در خصوص موضع یونیفل در قبال ورود کشتی‌های ایرانی به لبنان، با توجه به تحریم‌های تحمیلی علیه ایران و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل گفت: «لبنان  کشوری مستقل و دارای حاکمیت است و نقش یونیفل حمایتی و کمکی است. به موجب قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و به درخواست دولت لبنان از سازمان ملل پس از تصویب این قطعنامه، نیروی دریایی یونیفل از نیروی دریایی لبنان، با وظایفی کاملا مشخص برای جلوگیری از ورود سلاح‌های غیرقانونی یا هر مواد مرتبط با لبنان از طریق دریا حمایت می‌کند.

وی افزود که نیروهای یونیفل از این کشتی‌ها بالا نمی‌روند یا بازرسی‌های فیزیکی از آنها را انجام نمی‌دهند و همچنین مسئول دادن مجوز ورود به بنادر لبنان نیستند. این مسئولیت ها بر عهده مقامات لبنانی است.

کاندیس آدریل تاکید کرد که نقش یونیفل تماس با کشتی‌هایی که به لبنان نزدیک می شوند و نیز ارجاع کشتی‌های متخلف و مشکوک یا کشتی‌هایی که نیاز به توضیح دارند، برای بازرسی نزد مقامات لبنانی است. یونیفیل پس از ارجاع این کشتی‌ها به مقامات لبنانی نقشی ندارد. در نتیجه، مقامات لبنان در نهایت مسئول این هستند که اجازه دهند - یا اجازه ندهند - هر کشتی وارد آبهای سرزمینی لبنان شود و محموله‌های خود را در سواحل لبنان تخلیه کند.

مدیر دفتر اطلاع‌رسانی یونیفل در جنوب لبنان ،در خصوص کمکی که سازمان ملل متحد به ارتش لبنان ارائه می دهد و این‌که آیا یونیفل با اعلام اینکه به ارتش لبنان کمک می‌کند نه دولت، از آن دور شده، گفت: «شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ۲۵۹۱ ( در سال ۲۰۲۱) از یونیفیل خواست تا "تدابیر موقت و ویژه" برای حمایت از نیروهای مسلح لبنان اتخاذ کند. شورای امنیت، وضعیت کنونی را یک چالش برای ارتش لبنان می‌داند و به همین دلیل از یونیفل درخواست کرد تا از آن پشتیبانی کند.

وی افزود: «این حمایت مهم است زیرا ارتش لبنان شریک راهبردی ما است و ما روزانه با او همکاری نزدیک داریم و این در چارچوب فعالیت های مشترکمان صورت می‌گیرد.حمایتی که شورای امنیت از ما خواسته است در قالب مواردی مانند غذا ، سوخت، دارو و پشتیبانی لجستیکی است. این امر شش ماه ادامه خواهد داشت».

لبنان در یک سال گذشته و پس از استعفای دولت در پی انفجار بندر بیروت، با مشکلات اقتصادی و سیاسی متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند و تحریم‌های آمریکا مشکلات این کشور را بیشتر کرده است.

این مشکلات تا آنجا پیش رفته که ارزش لیره مقابل دلار بشدت کاهش یافته،‌ دارو و سوخت در لبنان در وضعیت بحرانی قرار دارد و هر روز بر مشکلات این کشور به دلیل فشار آمریکا و تشکیل نشدن دولت جدید افزوده می‌شود.

در پی این مشکلات حزب‌الله لبنان بارها از حکومت خواست تا برای بحران سوخت فکری کند اما در پی تذکرهای پیاپی حزب‌الله برای کاهش رنج مردم اقدام به خرید سوخت از ایران کرده و روز عاشورا سید حسن نصرالله با اعلام خرید سوخت و اعلام خبر حرکت کشتی‌های حامل سوخت از ایران به سمت لبنان، درباره هرگونه تعرض به آنها شدیدا به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داد.

 انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول