اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان درباره مذاکرات وین چه گفت؟

حسین امیرعبداللهیان قبل از تصدی وزارت امور خارجه در صحن علنی مجلس گفت از میز مذاکره فرار نخواهیم کرد و در روزهای اخیر در تماس‌های تلفنی برخی همتایانش اعلام کرد اصل گفت‌وگوها قابل قبول است و انجام می‌شود، اما مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها و تامین حقوق حقه ایران بینجامد.

امیرعبداللهیان درباره مذاکرات وین چه گفت؟

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، پس از آغاز به کار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم، شاهد ارسال پیام‌ها و تماس‌های تلفنی در تبریک تصدی این سمت از سوی وزرای امور خارجه و مقامات کشورهای مختلف بودیم. تماس تلفنی «جوزپ بورل» در روزهای آغازین تصدی امیرعبداللهیان در وزارت امور خارجه و رایزنی‌های تلفنی روزهای اخیر وزرای خارجه فرانسه و آلمان دو عضو اروپایی برجام که در این رایزنی‌ها درباره مذاکرات وین نیز گفت‌وگو شد. در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزرای خارجه کرواسی و اتریش نیز درباره این مذاکرات بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

 

 

حسین امیرعبداللهیان عصر ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات وین گفت: وزارت امور خارجه مذاکره را ابزاری برای دیپلماسی می‌دانیم و از میز مذاکره فرار نخواهیم کرد و وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد و همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به موازات لغو تحریم‌ها به کار خواهم گرفت. با مذاکره‌ای همراه خواهیم بود که فرسایشی نباشد و تامین کننده منافع مردم ایران باشد. ما با قدرت از متحدین خود و جبهه مقاومت برای ایجاد امنیت حداکثری با همکاری منطقه استفاده خواهیم کرد. (اینجا بخوانید)

* برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است

جمعه پنجم شهریور ماه و دو روز پس از آ‌نکه امیرعبداللهیان سکاندار وزارت امور خارجه شد، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی برقرار کرد. بورل با اشاره به نقش اتحادیه به عنوان هماهنگ‌کننده برجام و گفت‌وگوهای وین، مراتب امیدواری اتحادیه اروپایی برای استقرار هر چه زودتر دولت جدید و اعلام تاریخ مورد نظر تهران برای نشست بعدی وین را مورد تأکید قرار داد.

 

 

وزیر امور خارجه نیز در گفت‌وگوی تلفنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است. (اینجا بخوانید)

اتحادیه اروپا (+) عصر جمعه پنجم شهریور ماه در بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه با وزیر خارجه جدید ایران گفت که بورل بر از سرگیری سریع مذاکرات وین برای احیای برجام تاکید کرد.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پیش از این در واکنش به انتخاب «حسین امیرعبداللهیان» به عنوان وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات احیای برجام ادامه یابد.

* تاریخ قطعی مذاکرات منوط به رایزنی‌ها بین همه طرف‌هاست

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه هشتم شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و جوزپ بورل بیان کرد: این گفت‌وگو برای تبریک انتصاب آقای امیرعبداللهیان بود و بورل ابراز علاقه کرد که در اولین فرصت ممکن، ملاقاتی را با آقای امیرعبداللهیان داشته باشد. یکی از موضوعاتی که در آن‌ تمرکز بود، مذاکرات وین است.

 

 

خطیب‌زاده گفت: بورل اشاره داشت که می‌داند تغییر و تحولات دولت در ایران در حال وقوع است و طبیعتا باید اجازه دهند این انتقال دموکراتیک صورت بگیرد و در عین حال درخواست داشت که هر چه زودتر این گفت‌وگوها از سر گرفته شود. آقای امیرعبداللهیان نیز ضمن استقبال از ادامه دیپلماسی تأکید کرد آن‌چه باید در این مسیر محقق شود منافع و حقوق حقه مردم ایران است که هم در برجام ذکر شده و هم در گفت‌وگوهای وین به آن اشاره شده است. تاریخ قطعی مذاکرات منوط به رایزنی‌ها بین همه طرف‌هاست.

وی همچنین افزود: ما هیچ وقت برجام را ترک نکردیم و هیچ وقت از آن خارج نشدیم این آمریکا بود که برجام را نقض و از آن خارج شد. ما همچنان در برجام هستیم. همه طرف‌ها در برجام باید به دقت توجه کنند که روزهای آتی روزهای بسیار مهمی است در نحوه صحبت‌ها و ارائه مواضع و موضع گیری‌‌هایشان و تلاش‌هایی که انجام می‌دهند دقت کنند. هر اقدامی که سازنده نباشد، قطعا مضر گفت‌وگوها در وین است. جمهوری اسلامی ایران مطابق رفتار طرف‌های مقابل تصمیم خود را اتخاذ خواهد کرد. آن‌چه الان مهم است این است که با همکاری ۱+۴ با ایران دور بعدی گفت‌وگوها در وین را از سر بگیریم. (بیشتر بخوانید)

*  به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان هم در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی در هشتم شهریور ماه با بیان این‌که به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم، گفت: دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاوردهای ملموس در راستای تامین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد.

 رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: به طرف مقابل گفتم که شما باید واقعا رویکردتان را در مذاکره تغییر دهید. رویکرد اتلاف وقت را هیچکس نمی‌پذیرد و در عین حال مذاکرات باید دستاوردهای ملموسی را داشته باشد. مذاکره یکی از ابزارهای دیپلماسی است و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد و طرف‌های مقابل بر مبنای خرد در میز مذاکره حضور یابند، نه پیام‌های غیرسازنده.

وزیر خارجه درباره دور بعدی مذاکرات گفت: طرف مقابل این درک را دارد که بالاخره یک پروسه دو سه ماه‌ای زمان می‌برد که دولت جدید مستقر شود و برای هر گونه تصمیمی که می‌خواهد در این رابطه بگیرد، برنامه ریزی کند ولی این موضوع یکی از موضوعاتی است که در دستورکار دستگاه سیاست خارجی و دولت قرار دارد. (اینجا بخوانید)

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و امیرعبداللهیان نیز روز جمعه پنجم شهریور ماه تلفنی گفت‌وگو کردند و وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد لاوروف در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه ایران گفته است که مذاکرات وین در خصوص برجام باید در اسرع وقت آغاز شود.

البته روز جمعه ۱۲ شهریور ماه نیز «وانگ یی» وزیر خارجه چین (+) و چند روز پیش نیز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دو عضو دیگر برجام تلفنی با همتای ایرانی به رایزنی پرداختند.

* مذاکره برای مذاکره سیاست ایران نیست

وزیر خارجه کرواسی هم سه‌شنبه نهم شهریور ماه با همتای ایرانی تلفنی به گفت‌وگو پرداخت. وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه نهم شهریور ماه در تماس تلفنی «گردان گرلیچ رادمان» وزیر خارجه کرواسی اعلام کرد: مذاکره برای مذاکره سیاست ایران نیست و مذاکره باید معطوف به تامین منافع مردم ایران باشد و آمریکا باید بداند تنها با زبان احترام می‌تواند با ملت ایران صحبت کند. (اینجا بخوانید)

* ایران در مذاکراتی که نتایج ملموسی را در تامین حقوق و منافع مردم ایران در بر داشته باشد، حضور خواهد یافت

از دیگر مقاماتی که در این مدت با امیرعبداللهیان به گفت‌وگو پرداختند، «ژان ایو لودریان» بود. حسین امیرعبداللهیان و «ژان ایو لودریان» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه روز چهارشنبه دهم شهریور ماه در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص مهمترین تحولات روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.  

 

 

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس تلفنی تأکید کرد: هیأت حاکمه آمریکا به واسطه خروج غیرقانونی از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه مردم بزرگ ایران و طرف‌های اروپایی به دلیل بی عملی شان، مسئول بروز شرایط فعلی هستند و بایستی به اجرای کامل تعهدات برجامی شان بازگردند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در مذاکراتی که نتایج ملموسی را در تامین حقوق و منافع مردم ایران در بر داشته باشد، حضور خواهد یافت. 

امیرعبداللهیان افزود: متاسفانه هیأت حاکمه فعلی آمریکا نیز برغم ادعاهای قبلی درصدد استفاده از تحریم‌های غیرقانونی به عنوان ابزار فشار بر جمهوری اسلامی ایران است، اما بایستی بداند که ما تسلیم چنین فشارهایی نخواهیم شد و اروپا نیز باید با موضعگیری‌های سنجیده، تلاش کند نقش سازنده‌ای را ایفا کند. (بیشتر بخوانید)

وزارت خارجه فرانسه هم پس از این گفت‌وگو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور از همتای ایرانی خود خواسته که هر چه سریع‌تر مذاکرات وین برای احیای برجام از سرگرفته شود.

* جمهوری اسلامی ایران از اصل مذاکره استقبال می‌کند

«الکساندر شالنبرگ» وزیر خارجه اتریش نیز روز پنجشنبه ۱۱ شهریور ماه با امیرعبداللهیان تماس تلفنی برقرار کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو در خصوص برجام نیز تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران سهم اساسی خود برای حفظ برجام را با صبر راهبردی در مقابل خروج آمریکا و بی عملی طرف اروپایی نشان داده است و اکنون وقت طرف های دیگر برجامی است که همراهی لازم را کرده و به صورت واقعی و عملی تعهدات خودشان را اجرا کنند. 

امیرعبداللهیان با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران از اصل مذاکره استقبال می‌کند، افزود: اما مذاکره ‌برای مذاکره، قابل قبول نیست. (جزییات بیشتر)

* اصل گفت‌وگوهای وین قابل قبول است و انجام می‌شود، اما مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها و تامین حقوق حقه ایران بینجامد

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز پنجشنبه ۱۱ شهریور ماه با امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرد.وزیر خارجه آلمان در این گفت‌وگو آغاز هر چه سریع‌تر گفت‌وگوهای وین را خواستار شد. وزیر امور خارجه کشورمان هم با اعلام اینکه اصل گفت‌وگوهای وین قابل قبول است و انجام می‌شود، اما مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها و تامین حقوق حقه ایران بینجامد، به تروئیکای اروپایی توصیه کرد رفتار خود را تغییر داده و به بی عملی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام خاتمه دهد. (اینجا بخوانید)

 

 

سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه ۱۰ شهریور ماه (+) با اتخاذ موضعی طلبکارانه در قبال توافق برجام، از ایران خواست که هر چه زودتر مذاکرات هسته‌ای را احیا کند.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب ۱۱ شهریور ماه در توئیتی درباره این گفت‌وگوهای تلفنی نوشت: در تماس تبریک وزرای خارجه آلمان، فرانسه و اتریش در خصوص سیاست خارجی متوازن و تنظیم روابط با اتحادیه اروپا، ارسال واکسن، افغانستان، منطقه و برجام بحث شد.

وی افزود: تأکید کردم که مذاکرات وین باید منافع و حقوق ایران را تأمین کند. رفتار غیرمسئولانه و بی‌عملی اتحادیه اروپا باید پایان یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول