اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

بررسی مصوبات یک سفر پس از ۳ سال/ رازوجرگلان نیاز به جهش دارد

رازوجرگلان یکی از شهرستان‌های محروم و مرزی خراسان‌شمالی است که کمبود امکانات در این منطقه باعث خاموش ماندن چراغ ظرفیت‌های فراوان آن شده است و نیازمند نگاهی ویژه توسط مسئولینی از جنس ما می‌توانیم است.

بررسی مصوبات یک سفر پس از ۳ سال/ رازوجرگلان نیاز به جهش دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، شهرستان رازوجرگلان در خراسان‌شمالی با جمعیت حدود ۶۰ هزار نفر در شمال استان خراسان‌شمالی واقع‌شده و یکی از شهرستان‌های هم‌مرز با کشور ترکمنستان است، این شهرستان دارای مردمانی است که با مذهب شیعه و سنی در کنار هم زندگی می‌کنند.

رازوجرگلان پیش از سال ۹۲، جزئی از شهرستان بجنورد بود که پس‌ازآن به شهرستان ارتقا یافت.

این شهرستان مرزی با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند، هرچند در سال‌های اخیر با پیگیری مردم و مسئولین بخشی از این مشکلات رفع شده است اما همچنان مشکلات گوناگونی گریبان این خطه از خراسان‌شمالی را گرفته است، از مشکلات راه و بیمارستان تا کمبود امکانات را که می‌توان نام برد، برای رفع کمبودهای این منطقه مسئولین سعی کردند در ایام مختلفی با حضور در این بخش از نزدیک مشکلات مردم این شهرستان را بررسی کنند.

در روزهای گذشته نیز بنا بر سفر استاندار و مسئولین به این شهرستان وجود داشت تا هم پیگیر مصوبات سفر قبلی باشند و هم مصوبات تازه‌ای را برای رفع کمبودهای منطقه داشته باشند. اما این سفر به دلیل کرونا لغو شد و تصمیم بر این شد تا مسئولین شهرستان رازوجرگلان به بجنورد سفر کنند که البته این‌یک بهانه خوبی برای لغو سفر نبود چراکه رئیس‌جمهور نیز در این روزها برای رفع مشکلات مردم استان‌های مختلف به نقاط مختلف کشور سفر می‌کند و شاید این لغو سفر هیئت استانداری و برعکس حضور مسئولین رازوجرگلان در بجنورد تفاوت آن‌چنانی در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا نداشته باشد!

مصوبات سفر ۳ سال قبل

استاندار خراسان‌شمالی در ابتدای جلسه بررسی مشکلات شهرستان رازوجرگلان که چند روز قبل در محل استانداری برگزار شد، اعلام کرد از ۳۲ مصوبه سفر اول که در سال ۱۳۹۷ به شهرستان رازوجرگلان انجام شد، ۳۱ مصوبه آن انجام‌شده است.

حال‌آنکه باید در نظر گفت مصوبه صرفاً به معنی انجام یک اقدام اجرایی و رفع یک مشکل و کمبود نیست بلکه ممکم است به معنی پیگیری یک امر نیز باشد.

روح‌الله حسین پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بجنورد اظهار کرد: تعدادی از مصوبات دور قبلی سفر استاندار خراسان‌شمالی به رازوجرگلان انجام‌شده است و بخشی نیز در حال پیگیری است.

وی گفت: به‌عنوان‌مثال مصوبه انتقال فیبر نوری به این شهرستان هم‌اکنون در حال پیگیری برای انجام است.

هرچند وی از پاسخ به عناوین مصوبات و اعلام تعداد مصوبات قابل‌اجرا و تعداد مصوبات قابل‌پیگیری امتناع کرد، اما پرواضح است صرفاً اعلام اینکه این تعداد از مصوبات انجام‌شده است دردی از مردم شهرستان رازوجرگلان دوا نمی‌کند.

با بررسی کانال اطلاع‌رسانی استانداری خراسان‌شمالی بخشی از مصوبات دور قبل به این شهرستان به شرح ذیل است:

  • اداره ثبت‌اسناد و املاک در رازوجرگلان با تأمین ساختمان و تجهیز آن از سوی استانداری از شنبه مستقر شود و هیچ ارباب‌رجوع این اداره برای پیگیری امور به مرکز استان ارجاع داده نشود.
  • معاونت عمرانی استانداری مشکل ۱۴۰۰ خانوار روستایی ساکن نقاط خارج از طرح هادی مصوب را برای دریافت خدمات و اخذ انشعابات پیگیری و برطرف کند.
  • جانمایی بیمارستان شهرستان با هماهنگی وزارتخانه، انجام و ۸ مرکز درمانی موجود نیز به امکانات بیشتر مجهز شود. هم‌چنین پیگیری برای ارائه خدمات شبانه‌روزی در ۲ درمانگاه غلامان و جرگلان همانند شهر راز انجام گیرد.
  • طرح مشخصی برای احداث و توسعه ساختمان‌های اداری و مسکونی در شهرستان تعریف و عملیاتی شود.
  • بانک‌هایی که در شهرستان مستقر نیستند، موظف شوند شعبه یا نمایندگی ویژه برای سهولت پرداخت تسهیلات دولتی به متقاضیان دایر کنند.
  • جانمایی سد راز تا پایان فروردین ۹۸ انجام شود.
  • گازرسانی به ۴ روستای شهرستان تا خرداد آینده به انجام برسد.
  • قیر رایگان برای آسفالت جاده ۵ کیلومتری پایین‌دست سد چندیر تأمین شود.
  • مشکل آب‌رسانی روستاهای شهرستان از سوی معاونت عمرانی استانداری رسیدگی می‌شود.
  • با توجه به ناتمام ماندن ۳ راه ارتباطی مهم برای خروج شهرستان از بن‌بست، شامل راز به شیرین دره، جرگلان به آیرقایه و راه دربند، غلامان به تازه قلعه، اولویت سنجی تأمین اعتبار و تکمیل یکی از این سه محور تا هفته آینده انجام و عملیاتی شود.
  • پیشنهادهای ادارات کل و دستگاه‌های اجرایی برای تعریف بسته ویژه توسعه این شهرستان هفته آینده جمع‌بندی و نهایی شود.
  • ۸ روستا و آبادی محروم از روشنایی برق در شهرستان تا پیش از پایان سال جاری برق‌رسانی شود.

تعدادی از مصوبات در جلسه چند روز قبل استانداری مجدداً موردبررسی قرار گرفت که نشان از عدم اجرای آن بوده است و این نکته که چرا در این ۳ سال این برخی از این اقدامات شاید ساده اجرایی نشده و چرا پیگیری از سمت استانداری برای اجرایی شدنشان نبوده است.

مشکلات راه رازوجرگلان همچنان باقی است

مشکلات حوزه راه در شهرستان رازوجرگلان یکی از مشکلات قدیمی در این شهرستان مرزی است، مصوبه این موضوع در سفر اول استاندار به شهرستان رازوجرگلان وجود دارد، اما متأسفانه بعد از سه سال در جلسه چند روز قبل نیز همین موضوع مطرح و اعلام شد برای بررسی تا چند روز آینده نظر تخصصی اعلام شود.

محمد وحیدی نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، رازوجرگلان، گرمه و جاجرم دراین‌باره اظهار کرد: راه‌هایی که در رازوجرگلان وجود دارد جزء راه‌های روستایی هستند و درراه‌های روستایی نیز امکان استفاده از بودجه و اعتبار ملی وجود ندارد به همین دلیل این موضوع باید بررسی و حل شود.

وی گفت: تقاضای مردم شهرستان رازوجرگلان ایجاد راه ارتباطی برای اتصال به مرکز استان و استان هم‌مرز و همسایه گلستان است که باید با پیگیری جدی برای جذب اعتبارات ملی این مطالبات را محقق کنیم.

محمد پاک مهر دیگر نماینده شهرستان خراسان‌شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تنها جاده‌ای که می‌توان از اعتبار ملی برای توسعه آن استفاده کرد جاده رازوجرگلان - شیرین دره - بجنورد است.

وی با اشاره به مشکلات راه دسترسی مردم این شهرستان به مرکز استان افزود: راه‌های ارتباطی شهرستان رازوجرگلان باید تقویت و راه دسترسی مردم این شهرستان به مرکز استان کوتاه شود.

اگر موضوعی که آقای پاک مهر اعلام کرده باشد پس‌نیازی به بررسی این موضوع وجود ندارد و بهتر از هر چه سریع‌تر اقدام عملیاتی برای این جاده انجام شود.

۲۷ روستای دارای تنش و یا در معرض تنش

مشکل آب شرب در خراسان‌شمالی یکی از معضلات قدیمی و پر از بحث استان است. در خراسان‌شمالی ۷۶۹ روستا وجود دارند که ۲۶۵ روستای آن با تنش آبی مواجه هستند.

هرچند در یک سال گذشته ۳۵ روستا مشکل آب شربشان حل‌شده است اما همچنان تعداد زیادی از روستاها با این مشکل مواجه هستند و شهرستان رازوجرگلان نیز از این قصه مستثنا نیست.

روح‌الله حسین پور، فرماندار این شهرستان در رابطه با این موضوع گفت: اصلی‌ترین مشکل روز شهرستان رازوجرگلان آب شرب است که نزدیک به ۱۰ هزار نفر در ۲۷ روستا داراب تنش و یا در معرض تنش آبی هستند که امید است با کمک اعتبارات استانی و خیرین این مشکل در اقدامی جهادی برطرف شود.

شهرستان رازوجرگلان بیمارستان ندارد!

شهرستان رازوجرگلان تنها شهرستانی است که بیمارستان ندارد و این شهرستان ۶۰ هزارنفری بافاصله حدوداً ۱۱۰ کیلومتر از مرکز استان و حدود ۷۰ کیلومتر از نزدیک‌ترین شهرستان یعنی مانه‌وسملقان با این کمبود بسیار مهم روبرو هستند.

در ایامی که کرونا گریبان مردم را گرفته، مردم شهرستان رازوجرگلان به‌اجبار برای بستری شدن، معاینه و معالجه به بجنورد سفر کنند که همین رفت‌وآمدها باعث توزیع ویروس کرونا می‌شود.

هرچند با ورود یک بالگرد به خراسان‌شمالی انتقال بیماران اورژانسی به بیمارستان‌های مرکز استان، ساده‌تر شده اما همچنان مردم برای بیماری‌های سرپایی، نیاز به یک مرکز درمانی و بیمارستان مجهز دارند.

بعد از سفر اول استاندار به این شهرستان مصوب شد دو مرکز درمانی در غلامان و یکه سعود تبدیل به مرکز درمانی شبانه‌روزی شوند و حدود ۶ ماه قبل مرکز درمانی یکه صعود، شبانه‌روزی شد اما مرکز زمان غلامان همچنان به‌صورت تک نوبت فعالیت می‌کند.

آخوند سرافراز یکی از ائمه جمعه اهل تسنن شهرستان رازوجرگلان در رابطه با کمبود تجهیزات پزشکی در این شهرستان، اظهار کرد: مرکز درمانی یکه صعود فاقد امکانات خوبی برای ارائه خدمات است.

وی گفت: زنان باردار در این شهرستان برای انجام تست‌های سونوگرافی مجبورند به شهرستان بجنورد سفر کنند.

سید محمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در رابطه با نبود دستگاه سونوگرافی در شهرستان رازوجرگلان اظهار کرد: در رابطه با مستقر کردن دستگاه سونوگرافی در شهرستان رازوجرگلان منعی وجود ندارد اما مشکلی که وجود دارد این است که حضور پزشک و تأمین نیرو در این شهرستان، یکی از کمبودهای حوزه پزشکی استان است.

این‌که یک دانشگاه عریض و طویل، توانایی تأمین نیرو برای یک شهرستان و یا حداقل توانایی تصمیم‌گیری برای ایجاد سرویس ایاب و ذهاب برای حضور چند روز در هفته پزشکان در منطقه را ندارند، نیاز به تصمیم قاطع در تغییر روال مدیریت در این دانشگاه از اصحاب نمی‌شود به اصحاب می‌شود است.

گفتنی است، طبق آخرین مصوبات قرار است، قرارگاه خاتم بیمارستان رازوجرگلان را احداث کند و کلنگ مجازی این پروژه نیز در زمان سردار محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم به زمین زده شد، هرچند همیشه پیگیری نیز حرف اول را می‌زند.

بازارچه پرسه سو تنها راه ارتباط مرزی در استان

استان خراسان‌شمالی یکی از استان‌های هم‌مرز با کشور ترکمنستان است که علیرغم داشتن بیشترین مرز زمینی با این کشور، فاقد گذرگاهی برای مبادلات مرزی است.

با بررسی شهرها و مرزهایی که دارای بازار بازارچه مرزی هستند می‌توان دریافت، ایجاد بازارچه‌های مرزی نقش بسزایی در رونق اقتصادی و گردشگری یک منطقه می‌تواند داشته باشد.

با آمدن نام بازارچه مرزی پرسه سو امیدها در جهت ایجاد این‌یک درگاه برای مبادلات مرزی در خراسان‌شمالی زنده شد،
اما باگذشت زمان زیادی از پیگیری این موضوع، همچنان این بازارچه فقط بر روی کاغذ است.

استاندار خراسان‌شمالی با اشاره به پیگیری‌ها برای بازگشایی مرز پرسه سو در شهرستان رازوجرگلان اظهار داشت: شرایط ما با کشور ترکمنستان برای بازگشایی این مرز فرق دارد و باید تلاش کنیم تا با قانع کردن آن‌ها، این هدف تحقق یابد.

وی مطرح کرد: بازگشایی مرز و ایجاد بازارچه به‌فوریت و با کمترین هزینه مورد تأکید است؛ بنابراین اگر پرسه سو برای کشور ترکمنستان در ایجاد زیرساخت‌ها پرهزینه است، می‌توانند با بررسی مرز مشترک مکان جدیدی را پیشنهاد دهند.

شهرستان رازوجرگلان نیاز به جهش در پیشرفت دارد

شهرستان رازوجرگلان علیرغم وجود ظرفیت‌های بالقوه و فراوانی که در حوزه‌های مختلف مانند نوغانداری، قالی‌بافی، قالی‌های دو رو، اسب اصیل ترکمن و گردشگری دارد، متأسفانه وجود تعداد زیادی کم بود باعث رونق نگرفتن این ظرفیت‌ها شده است.

با بررسی مشکلات شهرستان رازوجرگلان درخواهیم یافت که این شهرستان دارای مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف است، حوزه راه که زیربنا و زیرساخت برای پیشرفت در سایر موضوعات است، بیمارستان، آب شرب و سایر موضوعاتی که گفتنش آن در این و جیزه امکان‌پذیر نیست.

اگر مصوبات یک سفر و تصمیم در زمان‌های کوتاه مورد پیگیری قرار نگیرند و هر 3 سال یک‌بار به سراغ آن بریم، قطعاً رشدی اتفاق نمی‌افتد.

امیدواریم در دولت سیزدهم که نگاه بسیار خوبی به مناطق محروم دارد مشکلات این شهرستان مرزی و محروم نیز موردتوجه قرار گیرد و شاهد جهش در رونق و پیشرفت این منطقه از خراسان‌شمالی باشیم.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول