اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من|نامه نگاری صنایع برای توقف خاموشی‌های بی برنامه/شهرک‌های صنعتی از قطع برق معافند؟

با وجود معافیت شهرک‌های صنعتی از قطع برق، خاموشی‌های بی برنامه اعتراض صنعتگران را به همراه داشته، به طوری که برای حل این مشکل شروع به نامه نگاری با شرکت‌های برق کرده‌اند.

فارس من|نامه نگاری صنایع برای توقف خاموشی‌های بی برنامه/شهرک‌های صنعتی از قطع برق معافند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی فعالان شهرک‌های صنعتی این روزها، در حالی از قطع بی‌برنامه‌ریزی برق شاکی هستند که به گفته مسئولان شهرک‌های صنعتی، صنایع مستقر در این شهرک‌ها از قطع برق معاف هستند.

عبدالله علوی، مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی هشتگرد روز گذشته در نامه ای به شاه رضایی، رئیس اداره برق شهرستان ساوجبلاغ از قطعی بی برنامه برق انتقاد کرده است.

در این نامه آمده است: علی رغم درخواست های مکرر و متعدد در خصوص قطعی روزانه برق ( یک تا دو روز در هفته)، این برنامه در سایر استان‌ها اجرایی شده، ولی متاسفانه برخلاف درخواست منطقی واحدهای صنعتی و عملی بودن این پیشنهاد، در استان البرز اجرایی نشده و خسارت زیادی را به صنایع وارد کرده است.

این اتفاق در حالی افتاده که پیش‌تر فتحعلی محمدزاده، معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفته بود: شهرک‌های صنعتی از شمول اعمال خاموشی برق معاف شده‌اند. از این رو قرار شد برق صنایع بزرگ قطع شود تا تأمین برق صنایع کوچک به مشکل نخورد.

وی در مورد معافیت شهرک‌های صنعتی از قطع برق افزود: طبق تبصره (۳) ماده (۳) مصوبه شانزدهم تیر امسال هیئت وزیران، شهرک‌های صنعتی از شمول اعمال خاموشی برق معاف شدند.

وی ادامه داد: وزیر سابق نیرو به وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که واحد‌های صنعتی باید به اندازه ۴ هزار مگاوات به کاهش مصرف برق کمک کنند. به همین دلیل با توجه به اینکه دیماند مصرف برق در ۸۲۸ شهرک و ناحیه صنعتی، ۹ هزار و ۹۴۱ مگاوات برق است، اما نسبت به صنایع بزرگ، اشتغال‌زایی بالایی دارند و تعداد زیادی واحد صنعتی در این شهرک‌ها فعال هستند، مقرر شد برق صنایع بزرگ همچون فولاد و سیمان قطع و برق صنایع کوچک تأمین شود.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: اکنون بیش از ۴۸ هزار واحد بهره بردار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور وجود دارد که ۹۶۰ هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند. شهرک‌ها و نواحی صنعتی به ازای هر مگاوات برق زمینه اشتغال ۹۶ نفر را فراهم کرده‌اند.

محمدزاده افزود: از ۱۶ تیر امسال این مصوبه قابل اجرا و اعمال شده است، اما بعضاً شاهد عدم اجرا در برخی از استان‌ها بودیم، اما تیرماه طی نامه‌ای به استانداران اعلام کردیم که این مصوبه حتماً باید اجرایی شود.

به گفته وی، از کل برق تولیدی کشور در سال گذشته، ۳۶.۳ درصد در بخش صنعت مصرف شد.

* سهم ۴۵ درصدی صنایع کوچک و متوسط از اشتغال کشور

مشکل تامین برق در شهرک های صنعتی در حالی وجود دارد که به گفته علی رسولیان، مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، سهم صنایع کوچک و متوسط از اشتغال کشور ۴۵ درصد است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۸ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی در کشور وجود دارد، ادامه داد: در شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک حدود ۴۳ هزار و ۷۷۲ طرح صنعتی در حال اجراست که ۸ درصد این طرح‌ها در مرحله نصب ماشین‌آلات هستند.

وی افزود: این تعداد با رشد ۱۳ درصدی در مقایسه با ابتدای سال به حدود ۳۰ هزار و ۶۰۰ واحد افزایش پیدا کرده است و حدود ۳۰ درصد هم در مرحله نصب سوله هستند.

* تامین ۴۶ مگاوات برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

به گفته رسولیان، ۴۶ مگا وات برق، ۱۶هزار و ۳۸۵ لیتر آب و ۱۹۲ تصفیه خانه در شهرک‌های تامین و ایجاد شده است و سایر امکانات مانند آتش‌نشانی، بیمه، بانک و درمانگاه نیز در شهرک‌های وجود دارد و کاهش بروکراسی اداری برای فعالیت در شهرک‌ها، معافیت‌های مالیاتی هفت تا ۱۳ سال، و ارائه خدمات بهم‌رسانی و ویژه شهرک‌ها از دیگر امتیازاتی است که در شهرک‌ها به واحد‌های صنعتی ارائه می‌شود.

وی به چالش‌ها و مشکلات موجود در شهرک‌های و نواحی صنعتی اشاره کرد و افزود: گسستگی که در نوع حمایت‌ها وجود دارد یکی از چالش‌های مهم در بخش صنایع کوچک است. تسهیلاتی که در اختیار بانک‌ها و سایر وزارتخانه‌ها است، سختی‌هایی را در این حوزه ایجاد کرده که نیاز به تدبیر و تسهیل‌گری در این حوزه است.

به گفته مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، افزایش شدید هزینه‌های زیر بنایی و مشکلاتی که با وجود ایجاد مشوق‌ها در تامین زیرساخت‌ها وجود دارد از دیگر معضلات شهرک‌های صنعتی است.

وی با اشاره به اهمیت تامین زیر ساخت‌ها در شهرک‌های و نواحی صنعتی، پیگیری تامین برق و آب را از دیگر برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای کارگاه‌هایی کوچک در حوزه کسب‌ و کار‌های کوچک انجام شده است.

به گزارش فارس، از آنجا که به گفته کارشناسان، قطعی برق در زمستان نیز به دلیل کمبود گاز مورد نیاز نیروگاه ها ادامه خواهد داشت، برنامه ریزی برای تامین برق صنایع و به ویژه شهرک‌های صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است که مسئولان دولت جدید باید فکری در این زمینه کنند.

برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «قطعی مکرر و بی‌برنامه برق در واحدهای صنعتی» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول