اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

افزایش بادکنکی ثروت دلالان با اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه آثار مثبت ارز ۴۲۰۰ بر سر سفره مردم نیامد و نخواهد آمد، گفت: با ارز 4200 تومانی، ثروت‌ عده‌ای از دلالان، یک شبه به صورت بادکنکی افزایش پیدا کرد.

افزایش بادکنکی ثروت دلالان با اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی

سید جواد حسینی‌کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره تبعات اجرای سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی اظهار داشت: ما هیچگاه نتوانستیم به اهدافی که برای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی تعیین کرده بودیم؛ برسیم. کافی است که نگاهی به سفره مردم بیاندازیم و ببینم آیا ارز ترجیحی برای معیشت مردم مفید بوده است یا نه؛ که البته پاسخ این سوال، رسا و مبرهن است. با ادامه سیاست ارز ۴۲۰۰ هر کالایی مانند نهاده‌های دامی، گندم، دارو و دیگر اقلام وارد شوند، حتما اقداماتی که منجر به فساد و رانت می‌شود، دیده خواهد شد؛ چرا که قبلا چنین مواردی را دیدیم که با ارز 4200 تومانی، ثروت‌ عده‌ای از دلالان، یک شبه به صورت بادکنکی افزایش پیدا کرد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: از آنجایی که دولت برای تامین این یارانه ارزی، ناچار بود از بانک مرکزی استقراض کند، پایه پولی ایجاد می‌شد که به موجب آن، تورم و نقدینگی افزایش می‌یافت. ادامه دار بودن این مسئله می‌توانست یک ابرتورم افسارگسیخته را برجای بگذارد. همچنین واردکنندگان بسیاری به واسطه اختلاف بین نرخ ارز 4200 تومانی و آزاد، کالای وارداتی خود را تبدیل به کالای دیگری کرده و آن را با نرخ آزاد به دیگر کشور‌ها صادر می‌کردند. در این مورد می‌توان به گندم اشاره کرد که با تبدیل آن به آرد و سپس به بیسکوئیت، این مسئله رخ می‌داد؛ متاسفانه از این یارانه ارزی، چیزی نصیب مصرف‌کننده نهایی نشد.

حسینی‌کیا ادامه داد: آثار مثبت ارز ۴۲۰۰ بر سر سفره مردم نیامد و نخواهد آمد؛ لذا باید نسبت به حذف آن اقداماتی صورت گیرد. البته در این بین افرادی وجود دارند که نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ موضع می‌گیرند و اعتقاد دارند که با این اقدام، قیمت کالا‌ها افزایش می‌یابد. درست است که قیمت‌ها افزایش می‌یابد، اما دست اندرکاران گرانی کالاها، همین افرادی هستند که با حذف ارز ترجیحی، منافع‌شان به خطر می‌افتد. درضمن می‌توان جایگزین این سیاست ارزی غلط، راهکارهای حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر ایجاد کرد. در حال حاضر با وجود تامین ارز ترجیحی مرغ، قیمت آن بسیار بالا به دست مصرف‌کننده می‌‌رسد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهبود شرایط معیشتی در دولت جدید، اظهار داشت: دولت سیزدهم می‌بایست حذف ارز 4200 تومانی و درست مدیریت کردن ارز را سرلوحه کار خود قرار دهد. متاسفانه به دلیل توزیع ارز یارانه‌ای، تهدیدی به نام کمبود منابع ارزی، اقتصاد ما را دچار مشکل کرده است؛ لذا به جای اتخاذ این سیاست ارزی، باید به راهکار‌های حمایتی مانند تخصیص کارت معیشت به اقشار آسیب پذیر، رو آورد. البته رویکرد نظارتی در این مسئله نیز باید تقویت شود تا این کارت‌ها که مستقیما از دولت به مصرف‌کننده می‌رسد، به افرادی با تمکن مالی خوب و یا دلالان نرسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول