اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

پژوهشگر رسانه: خطر VOD ها بیشتر از کانال‌های ماهواره‌‌ای است/ خلأ تولید محتوای خلاقانه در صداوسیما

مدرس و پژوهشگر رسانه گفت: خطر شبکه‌های پخش خانگی و VOD ها به مراتب بیشتر از کانال‌های ماهواره‌ای مانند farsi 1، GEM و امثال آن است زیرا این شبکه‌ها با استفاده از زمینه‌های فرهنگی‌مان علیه خودمان اقدام می‌کنند.

پژوهشگر رسانه: خطر VOD ها بیشتر از کانال‌های ماهواره‌‌ای است/ خلأ تولید محتوای خلاقانه در صداوسیما

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، مدرس و پژوهشگر رسانه دلایل رشد روز افزون و استقبال کاربران از شبکه‌های نمایش خانگی اظهار کرد: بر اساس نظام عرضه و تقاضا اگر صداوسیما نتواند نیازهای مخاطبین خود را بر طرف سازد، قطعاً رقبا به این میدان پای می‌گذارند و جای آن را می‌گیرند.

دکتر معصومه نصیری با اشاره به اینکه محتوای شبکه‌های نمایش خانگی در راستای مهندسی فرهنگی است، افزود: زمانی که صداوسیمای ما دقیق عمل نکند، سیستم فرهنگی مجبور است به محتوایی تن دهد که متناسب با فرهنگ جامعه ما نیست و این محتوا به‌شدت ذائقه ساز است و سبک زندگی افراد را تغییر می‌دهد.

وی تأکید کرد: خطر شبکه‌های پخش خانگی و VOD ها به مراتب بیشتر از کانال‌های ماهواره‌ای مانند farsi 1، GEM و امثال آن است زیرا این شبکه‌ها با استفاده از زمینه‌های فرهنگی‌مان علیه خودمان اقدام می‌کنند و این موضوع به دلیل بی مدیریتی و بی‌برنامگی متولیان امور فرهنگی کشور شکل گرفته است.

این مدرس و پژوهشگر رسانه با اشاره به اینکه علاوه بر صداوسیما و سیاست‌گذاران فرهنگی، مردم نیز در گسترش و توسعه این شبکه‌ها مقصر هستند، گفت: متأسفانه در خصوص مشکلات فرهنگی هیچ‌گاه مسئله یابی درستی انجام نشده است و راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات متناسب با آن نبوده است به عنوان مثال در صداوسیما هیچ‌گاه متناسب با ذائقه مخاطب، تولید محتوای خلاقانه نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: تولید محتوای خلاقانه به معنی تولید محتوای ساختارشکن نیست و این موضوعی است که متولیان صداوسیما باید به آن توجه کنند از این رو صداوسیما می‌تواند با بهره گرفتن از نیروهای جوان، خلاق و توانا در این خصوص ورود موفقی داشته باشد همان‌طور که در چند برنامه جدید و خلاق، شاهد استقبال خوب مردم از آن‌ها بوده‌ایم.

نصیری با اشاره به اینکه کنداکتورها یا برنامه‌های پخش صداوسیما جزو بزرگ‌ترین نقاط ضعف این سازمان است، گفت: در تمام دنیا شاهد آن هستیم که در ایام تعطیل، بهترین برنامه‌ها و مخاطب‌پسندترین برنامه‌ها پخش می‌شود اما در کشور ما در ایام پنج‌شنبه و جمعه که پیک مخاطبین محسوب می‌شود، صداوسیما به‌شدت دستش برای پخش برنامه‌های جذاب خالی است و بدترین شکل تنظیم کنداکتور پخش را دارد بنابراین تمام این مشکلات باعث شده تا شبکه‌های پخش خانگی و VOD ها بیشتر مورد توجه مخاطبین قرار بگیرد و مخاطب به سمت آن‌ها حرکت کند.

این مدرس و پژوهشگر رسانه یادآور شد: وضعیت فرهنگی کشور نشان می‌دهد که ما در حوزه فرهنگ که اتفاقاً حوزه مهم و زیربنایی است و مقام معظم رهبری(مدظله) بر تولید محتوای بر اساس سبک زندگی ایرانی اسلامی تأکید فراوانی دارند، ضعیف عمل کرده‌ایم لذا با توجه به حجم بالای تولید محتوای ضدفرهنگ داخلی و خارجی که همه‌روزه بر حجم آن افزوده می‌شود، نیاز به یک دغدغه و عزم جدی در مدیریت فرهنگی کشور داریم.

وی خاطر نشان شد: ان‌شاءالله این دغدغه در دولت سیزدهم وجود دارد تا به فرهنگ به عنوان حوزه‌ای جدی پرداخته شود زیرا برای استحاله یک جامعه و حتی برای استحاله سیاسی یک جامعه نیاز به ایجاد افتضاح و اعتبار زدایی از حوزه فرهنگ عمومی، خرده فرهنگ‌ها و نگاه‌های تمدنی است از این رو مسئولان جدیدی که در حوزه فرهنگ فعال می‌شوند باید عزم و دغدغه جدی داشته باشند.

منبع: صبح توس

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول