اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تفهیم اتهام 5 نفر در ارتباط با حادثه مترو تبریز/ خط یک مترو تبریز با وجود اختصاص بودجه 100 درصدی به اتمام نرسیده است

رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت شورای شهر تبریز گفت: موضوع سانحه قطار شهری تبریز بحث قضایی دارد و ۵ نفر تفهیم اتهام شده است، اما خط یک باید تمام می‌شد بحث اینجاست تمام بودجه در نظر گرفته شده برای خط یک تحقق یافته اما تمام‌نشده است.

تفهیم اتهام 5 نفر در ارتباط با حادثه مترو تبریز/ خط یک مترو تبریز با وجود اختصاص بودجه 100 درصدی به اتمام نرسیده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، روح الله دهقان‌نژاد در کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت در خصوص قطار شهری اظهار داشت: گزارش نهایی کمیسیون عالی ارائه شد و در جلسه کمیسیون نیز بررسی شد.

وی افزود: روز گذشته از شرکت بهره برداری قطار شهری دعوت شد و صحبت های آنها شنیده شد.

دهقان نژاد با بیان اینکه در گزارش ارائه شده برخی امضا‌ها که باید وجود می داشت وجود نداشت و این افراد خبره در کار بودند، گفت: در صفحه سه گزارش سانحه قطار شهری که مقدمه است آمده بود طبق قانون  سازمان قطار شهری و هم شرکت بهره برداری باید به صورت مستقل این موضوع را بررسی می‌کردند و دلایل بروز سانحه رابیان می‌کردند اما فقط یک کمیسیون تشکیل شده است.

رئیس کمیسیون ارزیابی،  تحقیق و نظارت اضافه کرد: شرکت بهره برداری نمی تواند در خصوص طرح و هندسه نظر دهد و باید در حوزه بهره برداری نظر دهد و همین طور سازمان قطار شهری، صحبت اصلی ما این‌است که قطار شهری و شرکت بهره برداری بایکدیگر به توافق نمی‌رسند.

وی گفت: در گزارش تهران تقصیر طراحی و اجرای هندسه ۵۴ درصد بوده اما در گزارش های دیگر کمتر بوده است.

دهقان نژاد افزود: مقدار قابل توجهی از بیت المال در زیر زمین هزینه شده و مردم شاهد پیشرفتی نبوده‌اند.خط یک مترو امروز باید تمام می‌شد اما تمام ‌نشده است.

وی با بیان اینکه موضوع اوراق مشارکت و عدم هزینه کرد مناسب مطرح است گفت: تخلفاتی که در سیستم های تهویه خط یک و دو وجود داشت و مسائلی پیرامون برق و سیستم برق رسانی و همچنین املاکی که در قطار شهری قرار دارد، خرید های مازادی نیز وجود دارد که یک مدل خرید انجام‌شده اما تفاوت قیمت ها نیز وجود دارد.

 

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: مستنداتی که در خصوص سانحه قطار شهری خواسته بودیم‌ و موضوعاتی در خصوص زمان افتتاح  فاز ۳ خط یک مطرح است که یک بار به دست رییس دفتر رییس جمهور و یک بار به دست خود رئیس جمهور افتتاح شد.

وی تاکید کرد: اگر نواقصی وجود داشت باید زمان افتتاح به تاخیر می‌افتاد.

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه تغییراتی که در مدیریت های قبلی ایجاد شده باعث شده یک ستون در کنار خط قرار گیرد و موجب حادثه نیز شده است افزود: برخی ایرادات فنی که در اجرای پروژه وجود دارد مشهود است، شانس آورده‌ایم که قطار خالی بوده است.

روح الله دهقان نژاد اذعان داشت: براساس نظرات کارشناسان سازمان بازرسی میزان تاثیر هر یک از عوامل مشخص شده: طرح هندسی طرح ۵۴ درصد و بهره برداری قطار شهری ۲۰ درصد و راننده ۱۷/۵ درصد بوده است.

رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت اضافه کرد: هنوز حکم‌صادر نشده می‌خواستند راهبر را از کار برکنار کنند و حقوق و مزایای او را متوقف کرده‌اند.
وی افزود: سه نفر از راهبران قطار شهری به خارج از کشور رفته اند و حقوق دریافتی آنها در تبریز بسیار پایین تر از شهر های دیگر است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد کمیسیون این است طرح تحقیق و تفحص از قطار شهری و شرکت بهره بردار تصویب شود.

دهقان‌‌نژاد ادامه داد: درصدهای مقصرین قطار شهری طرح هندسی خط ۵۴ درصد، سازمان قطار شهری ۲۰ درصد، راهبر قطار شهری  ۱۷/۵، عدم نصب و راه اندازی سیستم سیگنالینگ ۶ درصد و شرکت بهره برداری ۲/۵درصد عنوان شده است.

 

رسول برگی رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: جلسه‌ای ویژه برای بررسی مسائل مترو باید برگزار شود و سپس در مورد تحقیق و تفحص نتیجه گیری شود.

علیرضا نوای باغبان دیگر عضو شورای شهر تبریز گفت: حادثه قطار شهری نزدیک به یک سال است که به وقوع پیوسته باید این موضوعات  بررسی شود، صلاحیت ها و وظایف مشخص شود و با مشورت حقوقی و فنی در این خصوص تصمیم گیری شود.

باغبان افزود: مشکلات خط یک و دو هنوز مشخص نشده ما باید این موضوع را پیگیری کنیم و بعد از مشخص شدن ابعاد مختلف اگر نیاز بود تحقیق و تفحص کلید بخورد.

دهقان‌نژاد رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت شورای شهر تبریز در ادامه  اضافه کرد: موضوع سانحه بحث قضایی دارد و ۵ نفر تفهیم اتهام شده است، اما خط یک باید تمام می‌شد بحث اینجاست تمام بودجه در نظر گرفته شده برای خط یک تحقق یافته اما تمام‌نشده است.

وی گفت: تحقیق و تفحص به معنای مچ گیری نیست و هدف شفافیت است.

در پایان مقرر شد موضوع قطار شهری در جلسه فوق العاده بررسی شود.

انتهای پیام/60021
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول