اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

دیوان شعر «مؤید» رونمایی شد/ منصور ارضی: متن زندگی مؤید زهرایی است

آیین رونمایی از دیوان اشعار سید‌رضا مؤید شاعر آیینی کشورمان با حضور مسئولان، شاعران و مداحان اهل‌بیت(ع) در تالار قدس حرم مطهر رضوی(ع) برگزار شد.

دیوان شعر «مؤید» رونمایی شد/ منصور ارضی: متن زندگی مؤید زهرایی است

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از دیوان اشعار سید‌رضا مؤید صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی(ع) و حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و با حضور تعدادی از شاعران و مداحان در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد.

این مجموعه فاخر که تالیف استاد سیدرضا موید است، توسط بنیاد دعبل خزاعی و با مشارکت مجمع شاعران اهل بیت(ع) و جمعی از فعالان عرصه شعر آیینی، اساتید و همت ویژه جواد هاشمی (تربت) طراحی و در قالب سه جلد با کیفیت نفیس به چاپ رسیده و پس از رونمایی برای بهره‌برداری در بازار عرضه خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در طلیعه این مراسم، درباره شخصیت استاد مؤید گفت: ما برای دستبوسی استاد مؤید ادلّه متعدد و فراوان نزد خود داریم؛ یکی‌اش این است که قریحه زلال و راقی این استاد، به‌غیر از نهضت حضرات اهل‌بیت(ع) در قلم نچرخیده است. همه ما از کودکی با مصرع‌ها و ابیات اشعار سید رضا مؤید مأنوسیم. اشعاری که در همه هیأت‌های مذهبی از او یاد می‌کنیم «سرمایه محبت زهراست دین من/ من دین خویش را به دو دنیا نمی‌دهم»، اشعاری که بدون هیچ بخلی در اختیار مداحان قرار گرفته است.

در ادامه این مراسم پیام تصویری محمد‌علی مجاهدی شاعر اهل‌بیت(ع) پخش شد. استاد مجاهدی درباره شخصیت سید رضا مؤید گفت: خیلی دوست داشتم در این ایام، توفیق عتبه‌بوسی حضرت علی‌بن موسی الرضا نصیبم می‌شد و در این مراسم باشکوه رونمایی از کلیات اشعار سید رضا مؤید حضور می‌یافتم اما به‌دلیل بیماری از این توفیق بازماندم. استاد مؤید از استوانه‌های شعر ولایی معاصر است، بیش از ۵۰ سال از آشنایی‌مان می‌گذرد. طول عمر همراه با عزت، سلامت و عافیت را برای این پیرغلام بااخلاص اهل‌بیت(ع) از درگاه ربوبی آرزو می‌کنم.

ولی‌الله کلامی زنجانی شاعر آیینی کشورمان نیز به جایگاه رفت و شعری را در وصف سیدرضا مؤید خواند؛

شاعری که دم زتقوا زد مؤید می‌شود
آستین از عشق بالا زد مؤید می‌شود
آستین بالا زد و از آستان اهل‌بیت
هر که سر بر آسمان‌ها زد مؤید می‌شود
ذاکری که در زبان ذکر کفانا اهل‌بیت
دست رد بر حبّ دنیا زد مؤید می‌شود
شاعری که عمر خود را با ولایت وفق داد
تکیه بر عشق و تولّا زد مؤید می‌شود
هر که را مولا علی‌موسی‌الرضا شد رهنما
وز کرم بر شعرش امضا زد مؤید می‌شود
سایه مولا به سر، همسایه مولاست او
هر کی آری باب مولا زد مؤید می‌شود
شاعری که خود مجاهد بود و بیش از نیم قرن
شعر او سیلی به اعداء زد مؤید می‌شود
شاعری که از حقیقت کرد مردانه دفاع
با بصیرت دل به دریا زد مؤید می‌شود
آن که در عصر جهاد و انقلاب و فتنه‌ها
دم زغیرت بی‌مهابا زد مؤید‌ می‌شود
شاعری که در مدینه در نجف در کربلا
شعرش آتش بر دل ما زد مؤید می‌شود
شاعری که روضه را بانی شد و بر سردرش
پرچمی با نام زهرا زد مؤید می‌شود
گر مؤید شد مؤید حاصل اخلاص اوست
بوسه رهبر هر کسی را زد مؤید می‌شود
از کلامی هر عزیزی شد مقیم کوی یار
در مقام خویش می‌نازد مؤید می‌شود

محمدجواد غفورزاده «شفق» نیز در این مراسم به خواندن اشعاری در وصف اهل‌بیت پرداخت، همچنین شعری را در توصیف استاد مؤید سرود که در بخشی از اشعار استاد شفق آمده است؛
مؤید سال‌ها از عشق دم زد
در آفاق خداجویی قدم زد
مؤید شاعر شعر ولایی است
خراسانی است اما کربلایی است
مؤید اهل دل را نور عین است
مؤید هرچه دارد از حسین است

منصور ارضی: بیشتر شب‌ها سید رضا مؤید را یاد می‌کنم

در ادامه این مراسم، پیام تصویری حاج منصور ارضی نیز پخش شد. حاج منصور ارضی با بیان اینکه یکی از وظایف شیعه واقعی این است که حقیقت زندگی اهل‌بیت و آثار آنها را به‌هرشکلی تدوین کند، گفت: این آثار به‌دلیل اینکه با اهل‌بیت پیوند خورده ماندگار است. حضرت استاد مؤید در این سال‌ها زندگی خود را وقف اهل‌بیت کرده است، بنابراین وظیفه هر فردی است که به‌اندازه بضاعتش تشکر و قدردانی کند. استاد مؤید متن زندگی‌اش زهرایی(س) و از بهترین خادمان حضرت رضا(ع) بوده است. شاید باور نکنید اما بیشتر شب‌ها ایشان را یاد می‌کنم. امثال استاد مؤید به مقامی رسیده‌اند که یقین دارم با اهل‌بیت زندگی می‌کنند.

امین فروغی: آثار پرافتخاری از استاد مؤید به یادگار مانده است

مهدی امین فروغی پژوهشگر تاریخ اسلام در این برنامه به شاعران آیینی در قرون مختلف اشاره کرد و گفت: در قرون اولیه، شاعرانی ازخودگذشته تمام هستی خود را بر سر گرفتند و پشت‌پا به همه دنیا زدند و برای اهل‌بیت سرودند. فرزدق با اینکه شاعر دستگاه بنی‌مروان بود اما وقتی دید به ساحت مقدس امام سجاد(ع) جسارتی می‌شود به همه دار و ندار خود پشت‌پا زد و در حضور هشام‌بن عبدالملک که از مروانیان بود زبان به مدح امام سجاد(ع) گشود که شعرش به‌راستی از جاودانه‌های ادبیات عرب است؛ هَذَاالَّذِىتَعْرِفُالْبَطْحَاءُوَطْأتَهُوَالْبَیْتُیَعْرِفُهُوَالْحِلُّوَالْحَرَمُ.استاد سیدرضا مؤید بی‌شک یکی از بزرگان عرصه شعر آیینی است که آثار پرافتخاری از ایشان به یاد مانده است.

در بخش دیگری از این مراسم گروه سرود ابناء‌الحسن با استفاده از اشعار استاد مؤید به اجرای برنامه پرداختند. در پایان نیز از دیوان اشعار سیدرضا مؤید رونمایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول