اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

عقب‌نشینی معاون وزیر دفاع انگلیس از اظهاراتش درباره خودکشی کهنه‌سربازان

معاون وزیر دفاع انگلیس اظهاراتش درباره خودکشی کهنه‌سربازان انگلیسی حاضر در جنگ افغانستان را نادرست توصیف کرد.

عقب‌نشینی معاون وزیر دفاع انگلیس از اظهاراتش درباره خودکشی کهنه‌سربازان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جیمز هیپی» معاون وزیر دفاع انگلیس در امور نیروهای مسلح، از اظهاراتش درباره خودکشی کهنه‌سربازان انگلیسی پس از شکست در افغانستان عقب‌نشینی کرد.

با این حال او اندکی بعد، در مصاحبه با «بی‌بی‌سی» گفت: «از بیست دقیقه پیش که با همکار شما کی بِرلی در اسکای نیوز این را اعلام کردم، گزارش‌هایی دریافت شد که در واقع آنچه گفته‌ام نادرست بود».

هیپی گفت: «ما به‌طور خیلی خیلی دقیق در حال بررسی این هستیم که آیا اینکه برخی ظرف روزهای گذشته جان خود را گرفته‌اند، درست بوده یا خیر، اما واقعاً نباید این حقیقت را که تعداد بسیار زیادی از سربازان ظرف ده سال گذشته و متعاقب حضورشان در افغانستان خودکشی کرده‌اند، کنار بگذاریم».

او همچنین در پیامی توئیتری از مجری شبکه اسکای نیوز عذرخواهی کرد و نوشت: «عذرخواهی می‌کنم که چیزی گفتم که ممکن است درست نباشد. یادداشتی که دریافت کردم به‌طور بسیار دقیق به آخرین سفر من به افغانستان با دو [گروه] تفنگدار در سال ۲۰۰۹ اشاره داشت و در طول آخر هفته نگران بودم که همکارانم جان خود را گرفته باشند. با این حال وزارت دفاع مطمئن نیست که این یادداشت واقعی باشد و بنابراین به دنبال روشن شدن آن است».

از سوی دیگر، خبرگزاری «رویترز» به نقل از وزارت دفاع انگلیس مدعی شد، اظهارات هیپی اشتباه بوده و هیچ مورد تأیید شده خودکشی درمیان کهنه‌سربازان انگلیسی که به خروج از افغانستان مربوط باشد گزارش نشده است.

هیپی صبح امروز در مصاحبه با اسکای نیوز گفته بود، «اینطور متوجه شده‌ام که ظرف چند روز گذشته افرادی جان خود را گرفته‌اند» و علت آن را «احساسی که نسبت به عواقب خروج» از افغانستان داشتند، توصیف کرد.

با این حال، هفته گذشته نیز «متیو میلر» مدیر بخش جلوگیری از خودکشی اداره امور کهنه‌سربازان آمریکایی گفته بود، خطوط تلفنی مختص مشاوره تلفنی این مرکز به شدت شلوغ شده‌اند.

به گفته این مقام آمریکایی، در تاریخ ۱۶ آگوست (۲۵ مرداد) یک روز بعد از آنکه گروه طالبان توانست شهر کابل را تصرف کند، خطوط تماس با این مرکز نسبت به سال گذشته دوازده درصد افزایش داشت. این تماس‌ها در تاریخ ۲۵ آگوست (سوم شهریور) نسبت به سال گذشته هفده درصد افزایش نشان داد.

طبق آمارهای منتشر شده، در پی جنگ‌ها و عملیات‌های آمریکا پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون، بیش از هفت هزار سرباز آمریکایی کشته شده‌اند. اما در مقابل، در همین بازه زمانی چیزی حدود سی هزار نظامی آمریکایی در اثر خودکشی مرده‌اند.

روز گذشته (یکشنبه) «نیک کارتر» فرمانده ستاد نیروهای مسلح انگلیس اذعان کرد: «همه در مورد راهبرد طالبان اشتباه کردند. صحبت‌های زیادی درباره شکست اطلاعاتی شده است و حقیقت همان است که در مصاحبه یازدهم جولای به شما گفتم. اینکه چند سناریو ممکن اتفاق بیفتند و سقوط دولت یکی است آن‌ها است».

انگلیس روز شنبه و پیش از پایان ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست (نهم شهریور) برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان، تعداد ۱۵ هزار نفر را طی دو هفته از زمان تسلط طالبان بر کابل از این کشور خارج کرد اما دولت «بوریس جانسون» به دلیل رها کردن تعدادی از انگلیسی‌ها و همکاران افغانستانی لندن با انتقادات شدیدی مواجه شده است.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس هفته گذشته در پاسخ به انتقادات تند نمایندگان پارلمان درباره خروج مفتضانه انگلیسی‌ها از افغانستان مدعی شد که در رابطه با پیشروی‌های طالبان اطلاعات ناقصی را دریافت کرده بود و به همین دلیل گمان نمی‌کرد دولت افغانستان در سال جاری میلادی سقوط کند.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس بلافاصله در واکنشی گفت از همان ابتدا مشخص بود که بازی تمام شده است و دولت افغانستان در ماه جولای سقوط می‌کند و راب را که هنگام سقوط کابل در تعطیلات به سر می‌برد مورد انتقاد قرار داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول