اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الخزعلی: مقاومت منتظر خروج عملی آمریکاست

پس از توافق بغداد و واشنگتن بر سر خروج نیروهای رزمی آمریکایی از خاک عراق تا پایان سال جاری میلادی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق تأکید کرد که کمیته هماهنگ‌کننده مقاومت منتظر خروج عملی آمریکاست و به بیانیه‌ها بسنده نخواهد کرد.

الخزعلی: مقاومت منتظر خروج عملی آمریکاست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های عراقی، ظهر امروز (سه‌شنبه)، خبر دادند که «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی این کشور با «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری شبکه «العهد»، در این دیدار مسئله خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

دبیرکل عصائب اهل الحق تأکید کرد که کمیته هماهنگ‌کننده گروه‌های مقاومت در انتظار خروج اشغالگران آمریکایی از خاک عراق هستند و به بیانیه و اظهارات بسنده نخواهند کرد.

قیس الخزعلی همچنین تأکید کرد که موضع میدانی گروه‌های مقاومت به گام‌های عملی و حقیقی برای خروج اشغالگران بستگی خواهد داشت.

طبق این گزارش، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی عراق به دبیرکل عصائب اهل الحق اطمینان خاطر داده‌اند که خروج نظامیان آمریکا از عراق «حتمی» است.

این اظهارات پس از پایان دور چهارم و پایانی گفت‌و‌گوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن مطرح می‌شود؛‌ گفت‌و‌گویی که در آن بر ضرورت خروج نیروی رزمی آمریکا از عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید شد.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در جریان سفیر اخیر خود به آمریکا و در دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور درباره مسائل مختلفی گفت‌وگو و بر ضرورت خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید کرد.

با این حال، منابع خبری با مقایسه بیانیه جدید و بیانیه پیشین خبر دادند که بیانیه جدید تفاوتی با بیانیه دور سوم ندارد و فقط نامگذاری‌ها تغییر کرده است.

در همین خصوص، روزنامه «العربی الجدید»، در یکی از گزارش‌های خود به این مسئله پرداخت و در این خصوص نوشت: «به نظر نمی‌رسد که توافق دور چهارم و پایانی گفت‌و‌گوهای راهبردی آمریکا و عراق که  پریروز صورت گرفت و شامل خروج نیروهای رزمی [آمریکایی] تا ۳۱ دسامبر آینده و تغییر عنوان حضور نظامی آمریکا در عراق به مستشاری و آموزشی بود، مسئله جدیدی باشد یا منجر به محدود کردن نقش نظامی آمریکا در عراق شود».

العربی الجدید خاطر نشان کرده بود که بیانیه رسمی مشترک دور سوم گفت‌و‌گوها میان دو طرف در تاریخ هفتم آوریل گذشته بر همین موارد تأکید کرده بود به نحوی که در آن عنوان شده بود: «با توجه به توسعه توانمندی‌ نیروهای امنیتی عراق، دو طرف به این نتیجه رسیدند که نقش آمریکا و نیروهای ائتلاف اکنون به مأموریت‌های آموزشی و مشورت‌دهی تغییر یافته است».

این درحالی است که پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

در همین خصوص، «جوئی هود»‌ دستیاور وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه اخیر خود با شبکه «الحره» به مسئله خروج آمریکا از عراق پرداخت و در این خصوص گفت: «رئیس‌جمهور به روشنی بیان کرد که حضور نظامی ما در عراق و سوریه ادامه خواهد داشت. در عراق مأموریت ما به غیررزمی تغییریافته است زیرا نیروهای امنیتی عراق به خوبی از تجهیزات، آموزش‌ها، راهنمایی‌ها و اطلاعات ما برای مبارزه با داعش به خوبی استفاده کردند. این مسئله تداوم خواهد داشت».

او همچنین در این خصوص گفته بود: «مأموریت ما در افغانستان تکمیل شد. منافع ما در عراق با گذر زمان پابرجا خواهد ماند و این تنها شامل امنیت نخواهد بود بلکه کمک به نیروهای امنیتی عراق، نیروهای دموکراتیک سوریه را نیز برای شکست کامل داعش در برخواهد گرفت و این مسئله زمان‌بر خواهد بود».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول