اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

آخرین جزئیات واکسیناسیون فرهنگیان/ چرا واجب است مدارس دایر شود؟!

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 92 درصد فرهنگیان دُز اول واکسن کرونا را تزریق کردند، گفت: واکسیناسیون کامل فرهنگیان شامل دُز اول و دوم تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد.

آخرین جزئیات واکسیناسیون فرهنگیان/ چرا واجب است مدارس دایر شود؟!

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: این روزها موضوع بازگشایی مدارس از گمانه‌زنی‌‌ها برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش پیشی گرفته است. یک سؤال مهم خانواده‌های دارای فرزند این است که آیا فرزندشان در ابتدای مهر به مدرسه می‌رود یا خیر؟

یک بخش این موضوع به اجرای طرح واکسیناسیون باز می‌گردد؛ آیین افتتاح «طرح واکسیناسیون فرهنگیان» سراسر کشور، هفتم مرداد همزمان با عید سعید غدیر خم با حضور سعید نمکی وزیر وقت بهداشت و محسن حاجی‌میرزایی وزیر وقت آموزش و پرورش برگزار شد. البته این مراسم به صورت نمادین بود و در همان برنامه، به 60 معلم به صورت نمادین، واکسن کرونا تزریق شد.

در همان زمان مقرر شده بود که واکسیناسیون همه فرهنگیان از روز شنبه 9 مرداد آغاز شود؛ بر اساس تفاهم بین وزارت بهداشت و درمان با وزارت آموزش و پرورش، تهیه لیست معلمان و نوبت‌دهی فرهنگیان بر عهده وزارت آموزش و پرورش و تأمین، تهیه و تزریق واکسن بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود.

در خصوص واکسیناسیون فرهنگیان و آغاز سال تحصیلی با مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به گفت‌وگو نشستیم.

** 92 درصد از فرهنگیان دُز اول واکسن را تزریق کردند

* وضعیت واکسیناسیون فرهنگیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واکسیناسیون فرهنگیان، یک فرایند طولانی را داشته است تا به اینجا رسیده است. هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی جلسات مختلف انجام شد، در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصویب شد و اسامی معلمان، فرهنگیان و بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش را از مجاری مربوط احصا کرده و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیم شد. این اسامی با کدملی آنها در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده است.

متعاقب آن قضیه، طرح اجرایی‌اش پیش‌بینی شد و مقرر شد تا در شهرهای کمتر از 20 هزار نفر در مراکز تجمیعی که واکسن زده می‌شود، معلمان و فرهنگیان مراجعه کنند. آموزش و پرورش در شهرهای بالای 20 هزار نفر هم مکان و هم امکانات پیش‌بینی کرد و در بسیاری از آنها واکسیناتور پیش‌بینی شد و حوزه فناوری و ثبت و ... در یک هماهنگی تنگاتنگ در ستاد بین وزارتخانه و در استان‌ها بین ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی که در آن استان وجود داشت، فعالیت کردند.

در بعضی از استان‌ها یک دانشگاه یا بیشتر بود که هماهنگی‌های لازم انجام شد و تقسیم کار به عمل آمد. بیش از 470 مرکز در سراسر کشور و برای ستاد یک مرکز شکل گرفت.

 * تاکنون چند درصد فرهنگیان واکسن زدند؟

 تاکنون 92 درصد فرهنگیان دُز اول واکسن کرونا را تزریق کردند. 

* چرا برخی فرهنگیان واکسن نزدند؟

این تعداد شامل فرهنگیانی است که بیماری کرونا داشته‌اند، یا فرهنگیان زن که باردار بودند. برخی فرهنگیان هم از لحاظ شرایط در مراکز تجمیعی زودتر واکسن زدند که به آمار اضافه نشدند. 

** واکسیناسیون کامل فرهنگیان تا پایان شهریور 

*دُز دوم واکسیناسیون فرهنگیان هم آغاز شده است؟

بله، برای دز دوم بعد از 28 روز فراهم شد که هم‌اکنون واکسیناسیون دُز دوم نیز آغاز شده است که بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان شهریور واکسیناسیون به اتمام برسد.

البته کسانی که واکسن آسترازینکا را تزریق کردند، بعد از 3 ماه، دوباره این زمینه‌ فراهم می‌شود که بتوانند واکسن دُز دوم را بگیرند.

* آیا همه کادر مدرسه تحت پوشش واکسن هستند؟

همه تحت پوشش واکسیناسیون هستند حتی سرویس‌های مدارس وقتی قراردادشان بسته شد و مشخص شد که راننده سرویس چه کسی است، با وزارت بهداشت توافق کردیم تا اسامی را بدهیم و تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند. 

*پس دیگر مشکلی برای بازگشایی نیست؟

ببینید واکسیناسیون یک بخش از فرایند بازگشایی است که به حوزه کاری ما مرتبط است؛ در صورتی که واکسیناسیون کامل شود یکی از دغدغه‌ها و موانع اصلی برای بازگشایی مدرسه مرتفع می‌شود و ان‌شاءالله بتوانیم سال تحصیلی را با توجه به دیدگاه‌ها و ضرورت‌هایی که وجود دارد، آغاز کنیم. چرا که هم در دنیا به ضرورت رسیدند و هم در داخل کشور به ضرورت قطعی رسیدیم و ان‌شاءالله بتوانیم به صورت روشن و مشخص بحث واکسیناسیون و بازگشایی مدارس را آغاز کنیم.

** نظم و انضباط بچه‌ها از دست رفته است

* در موج جدید کرونا کودکان، نوجوانان و جوانان هم با سویه جدید کرونا درگیر می‌شوند و خانواده‌ها نگران هستند که مبادا بچه‌ها مبتلا شوند یا اینکه ناقل باشند و به خانواده منتقل کنند؛ برای واکسیناسیون دانش‌آموزان چه برنامه‌ای دارید؟

ببینید بحث واکسیناسیون خانواده‌ها در ستاد کرونا مطرح شده است و تاکنون نیز یک قشر وسیعی از جامعه واکسن را دریافت کردند. 

البته بحث پیگیری واکسن برای کودکان به ویژه برای آنها که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، پیش‌بینی شده است و در صورتی که مجوز واکسن برای کودکان صادر شود، انجام شود.

یک کم‌سوادی پنهان در حال اتفاق افتادن است

اما نکته مهم و خطری که وجود دارد این است که داریم نسل را از دست می‌دهیم. ببینید نظم و انضباط بچه‌ها از دست رفته است. همین که بچه صبح بلند می‌شود، دست و صورتش را می‌شوید، صبحانه می‌خورد، لباس می‌پوشد و سر ساعت مقرری مدرسه می‌رود، چقدر مهم است. 

از سوی دیگر، مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با همکلاسی‌ها شکل می‌گیرد و در رشد همدیگر کمک می‌کنند؛ بچه‌ها از یکدیگر مطالب زیادی یاد می‌گیرند، کار تیمی انجام می‌دهند و مهارت‌ها شکل می‌گیرد که ما داریم اینها را از دست می‌دهیم. 

نکته مهم دیگر این است که تقریبا یک کم‌سوادی پنهان در حال اتفاق افتادن است؛ چرا که هیچوقت آموزش مجازی، جای آموزش حضوری و حضور فیزیکی دانش‌آموز در مدرسه را نمی‌گیرد. 

ارتباط حضوری و چهره به چهره معلم و دانش‌آموز حتما از طریق فضای مجازی اتفاق نمی‌افتد؛ در مدرسه، فرهنگ و هویت بچه‌ها شکل می‌گیرد و ما داریم نسل را از دست می‌دهیم.

خانواده‌ها هم نگران نباشند چرا که تمام شرایط ایمن و پیش‌بینی‌ها در مدرسه انجام می‌شود و اگر هم در مواقعی احساس شود که شرایط سختی هست، حتما در آن قسمت، سناریوهای بعدی وارد عمل می‌شود و پیش‌بینی‌های لازم انجام می‌شود. باید دست به دست هم دهیم که یک نسل سرزنده، بانشاط و توانمند و اجتماعی را تربیت کنیم. 

در بسیاری از کشورها، با اینکه کرونا بیداد کرده است، مدارس را باز کردند و ما هم فکر می کنم که در اول مهر، دغدغه‌های افراد کمتر شود.

**اکثر واکسن‌هایی که در دنیا مطرح شده است برای سنین بالای 18 سال است

*زیرساخت‌ها را داریم؟

عمدتا نظر جهانی به بازگشایی مدارس است. در این راستا، سازمان نوسازی مدارس در ارتباط با سرویس بهداشتی مدارس، یک کار جهادی انجام داده و به تعمیر و مرمت سرویس بهداشتی پرداخته است.در بخش ضدعفونی و تأمین مواد بهداشتی، وزارت آموزش و پرورش تأمین خواهد کرد و هر بخشی وظیفه‌ای دارد.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد بچه‌ها گرفتار کرونا می‌شود اما تلفات را در سنین بالا می‌بینید مگر اینکه کسی بیماری زمینه‌ای داشته باشد. 

*امکان واکسیناسیون بچه‌ها هست؟

اکثر واکسن‌هایی که در دنیا مطرح شده است برای سنین بالای 18 سال است. اگر زمینه‌ای برای تهیه واکسن برای بچه‌های کوچکتر وجود داشته باشد، تصمیم‌گیری در این خصوص جزو اختیارات ستاد کروناست اما اگر زمینه‌ای به صورت حداقلی فراهم شود حتما بچه‌هایی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، در اولویت قرار می‌گیرند و مخصوصا نامه‌ای را مختص مدارس کودکان استثنایی نوشتیم تا در اولویت قرار گیرند. 

* آیا مدارس از نظر پروتکل‌های بهداشتی برای مهر آماده خواهد بود؟

سال گذشته، سه مرحله توزیع اعتبار برای تهیه مواد شوینده و ضدعفونی کننده داشتیم و سرانه بهداشتی به استان‌ها دادیم برای امسال هم پیگیری کردیم.

* آیا در شرایطی بچه‌ها با ماسک سر کلاس هستند، ساعات کلاس تغییر می‌کند؟

می‌تواند تغییر کند و در برنامه‌ای که پیش‌بینی شده لحاظ شده است.

* در مدارس ماسک برای دانش‌آموزان پیش‌بینی می‌شود؟

برای مراکز آزمون و امتحان نهایی، مکلف کردیم که ماسک پیش‌بینی کنند چون ممکن بود به دلایل مختلف، دانش‌آموز نتواند از ماسکش استفاده کند؛ مثلا بند ماسک پاره شود. 

برای موارد اضطرار و ... می‌توان پیش‌بینی کرد. اما در کل دانش‌آموزان با ماسک از خانه به مدرسه می‌آیند.

** حداقل 15 هزار مربی بهداشت نیاز داریم

* با توجه به اینکه بحث حضوری شدن مدارس مطرح است؛ وضعیت مربی بهداشت در مدارس چگونه است و چه فکری کردید؟

در این زمینه کار بنیادی کردیم. با وزارت بهداشت هم هماهنگ کردیم که در دانشگاه فرهنگیان، رشته بهداشت مدارس ایجاد شود. خیلی کار سختی بود چون تمام رشته‌های دانشگاه فرهنگیان زیر نظر وزارت علوم است و برای اینکه رشته بهداشت مدارس را ایجاد کنیم باید مجوز از وزارت علوم می‌گرفتیم.

 به ازای هر 750 دانش‌آموز، یک مربی بهداشت نیاز داریم

در این راستا جلسات متعددی برگزار شد. اول جلساتی گذاشتیم تا موضوع را تبیین کنیم که اگر این رشته نباشد چه اتفاقی می‌افتد و اگر باشد چگونه است. با بزرگان وزارت بهداشت در میان گذاشتیم و آنها قبول کردند و به شورای برنامه‌ریزی آنها رفت.

برنامه نوشته شد و سیلابس‌ها آماده شد. تمام محتوایی توسط شورای فنی تأیید شد و امیدواریم بزودی بتوانیم در رشته بهداشت مدارس دانشجو بپذیریم. 

در موضوع جذب مربی بهداشت در سال گذشته خوب عمل کردیم هم از ماده 28 و هم از افرادی که تعیین شده بودند از طریق مصوبه مجلس ورود کنند، ما یک 800 نفر و یک 850 نفر، سهمیه گرفتیم. برای سال آینده هم 1300 یا 1400 نفر سهمیه پیش بینی شده است.

به نسبت سنوات گذشته خیلی بیشتر مورد توجه واقع شده است ولی حداقل 15 هزار مربی بهداشت نیاز داریم.

* به ازای هر چند دانش‌آموز، یک مربی بهداشت پیش‌بینی می‌شود؟

مصوبه دولت است که به ازای هر 750 دانش‌آموز، یک مربی بهداشت نیاز داریم. البته در همان مصوبه گفتند که در روستاها، بهورزها انجام دهند و با اولویت مدارس ابتدایی انجام می‌شود. 

برای آموزش‌ها نیز کتاب «بهداشت و سلامت» در پایه دوازدهم پیش‌بینی شد که در امتحان نهایی هم مورد آزمون قرار می‌گیرد. 

به دنبال این هستیم که مفاهیم بهداشتی در کتب مدارس ابتدایی هرچه بیشتر درج شود. به آموزش همسالان و همقطاران معتقدیم و در این راستا طرح سفیران سلامت را داریم که 3 کتاب در این زمینه تولید شده است.

در کنار این موارد، همه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان با هر رشته تحصیلی، 2 واحد بهداشت می‌گذرانند.

*برای بازگشایی مدارس در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

ببینید چک‌لیست‌هایی برای بازگشایی مدارس ویژه بهداشت محیط، بهداشت دانش‌آموزان و هم نحوه ورود طراحی کردیم که نظارت بر سلامت دانش‌آموزان داریم.

به گزارش فارس، تعدادی از مخاطبان این خبرگزاری نیز در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌هایی با عنوان «بازگشایی مدارس تا تزریق واکسن کرونا منتفی شود»، «با بازگشایی مدارس قبل از واکسیناسیون مخالفیم» خواستار پیگیری هستند.

انتهای پیام/  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول