اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

جانسون: باید به میراث انگلیس در افغانستان افتخار کنیم!

به‌رغم خروج پر هرج‌ومرج و غیرمسئولانه انگلیس و متحدانش از افغانستان پس از 20 سال جنگ بی‌حاصل و حضور دوباره طالبان در قدرت، نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ به انتقادات گفت این کشور باید به میراث خود در افغانستان افتخار کند.

جانسون: باید به میراث انگلیس در افغانستان افتخار کنیم!

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در تضاد کامل با تحولات اخیر در افغانستان، روز دوشنبه گفت که لندن باید به میراث خود در این کشور افتخار کند.

جانسون در بیانیه‌ای که به دو مجلس پارلمان انگلیس ارائه کرد، از نیروهای مسلح این کشور برای آنچه ایجاد ثبات و صلح در این کشور آسیای مرکزی خواند (!) و همچنین انجام بزرگترین عملیات تخلیه نظامی انگلیس پس از جنگ جهانی دوم، تقدیر کرد.

وی در پاسخ به تشدید انتقادات از او و وزیر خارجه‌اش در خصوص برنامه خروج و به جا گذاشتن متحدان افغان، گفت: ما می‌توانیم به نیروهای خود به خاطر همه چیزهایی که به دست آورده اند و به خاطر میراثی که از خود به جای گذاشته‌اند افتخار کنیم. 

این اظهارات جانسون از سوی حزب کارگر مخالف مورد انتقاد قرار گرفت و اعضای این حزب گفتند که دولت انگلیس ناتوان است زیرا طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفته و انگلیس به طرز دیوانه‌واری تلاش کرد تا پرسنل، شهروندان و متحدان خود را خارج کند.

«کر استارمر» رهبر حزب گفت: ما نخست‌وزیری داریم که قادر به رهبری بین‌المللی نیست آنهم درست در زمانی که به آن بسیار نیاز داریم. تاریخ داستان «عملیات گودال» (عملیات خروج انگلیس از افغانستان) را به عنوان یکی از شجاعت‌های عظیم بیان می‌کند ... (اما) در حالی که آن‌ها (نظامیان انگلیسی) جان‌ها را نجات می‌دادند، رهبری سیاسی ما در عمل از دست رفته بود. 

«یان بلکفورد» رهبر حزب ملی اسکاتلند از نخست‌وزیر پرسید که چرا از «دومینیک راب» وزیر خارجه خود دفاع می‌کند در حالی که هنگام تصرف افغانستان به دست طالبان او در تعطیلات بود و چرا به دلیل عدم رسیدگی به بحران اخراج نشد. بلکفورد همچنین بسیاری از ایمیل‌های فوری را که دولت در خصوص رها شدن اتباع بریتانیایی و افغان در کابل بی‌پاسخ گذاشته بود، مطرح کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، انگلیس گفته بر اساس سیاست انتقال و کمک به افغان‌ها، در مجموع ۲۰ هزار افغان در مدت پنج سال به انگلیس منتقل می‌شوند. این رقم در مقایسه با متحدان بریتانیا که بیش از ۱۰۰ هزار نفر را جذب کرده‌اند، ناچیز است. دولت انگلیس متهم شده که افغان‌هایی را که در جنگ دو دهه‌ای از نیروهای بریتانیایی حمایت کردند، رها کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول