اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

5هزار فرآورده مبتنی بر گیاهان دارویی تجاری‌سازی شد

با حمایت‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه زیست‌بوم گیاهان دارویی، شرکت‌های این حوزه در مسیر تجاری‌سازی محصولاتشان گام برداشتند.

5هزار فرآورده مبتنی بر گیاهان دارویی تجاری‌سازی شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری‌ گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بستری را برای شناسایی ظرفیت‌های نهفته کشور در این حوزه و همچنین ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق این حوزه ایجاد کرده است.

با ایجاد خط حمایتی از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان‌ها، بیش از 200 شرکت خصوصی فناور، 186 شرکت دانش بنیان و 44 شرکت خلاق گیاهان دارویی و طب سنتی در این حوزه فعالیت می‌کنند تا محصولاتشان به بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه شود.

 

مجالی برای سرمایه‌گذاران

اما توسعه این فضا نیازمند وجود سرمایه‌گذارانی است که با فضای کسب‌وکارهای گیاهان دارویی و اهمیت این حوزه آشنایی کافی داشته باشند. بر همین اساس، حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در تجاری سازی فناوری­های اولویت دار حوزه صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی در دستور کار ستاد قرار گرفت.

سرمایه‌گذاری در اولویت های خوشه‌هایی چون تولید مواد دارویی، کالای بهداشت، سلامت و طب سنتی، صنایع تبدیلی و فرآورده­های غذایی، توسعه کشاورزی و زراعت گیاهان دارویی که بالغ بر 200 شرکت خصوصی فناور، بیش از 200 شرکت دانش‌بنیان و بیش از 50 شرکت خلاق در این راستا مورد حمایت­های مادی قرار گرفتند.

 

حمایت از ورود گیاهان دارویی به صنایع

اما یکی از سرفصل‌هایی که در معاونت علمی و فناوری مورد حمایت قرار می‌گیرد، ورود محصولات فناورانه به صنایع است. بر همین اساس حمایت و بسترسازی از فرآورده­های حاصل از گیاهان در صنایع داروسازی، پزشکی و دامپزشکی، صنایع عطر، طعم، رنگ و خوشبو کننده های طبیعی و گیاهی، تولیدی افزودنی‌ها، مکمل ها، چاشنی‌ها و ادویه‌جات در دستور کار قرار گرفت.

با ایجاد زمینه تعامل و همکاری ستاد و صنایع، زمنه برای ورود گیاهان دارویی به صنایع تولیدکننده فرآورده آرایشی و بهداشتی، و همچنین کشاورزی روند روبه رشدی را پشت سر گذاشته است. همچنین در مسیر توسعه گیاه‌پزشکی نیز  شرکت‌های فعال در حوزه تولید سموم و آفت‌کش­های گیاهی و تولید کودهای گیاهی محصولات خود را به بازار تجاری عرضه و نیاز صنایع را تامین کردند.

با استفاده از ظرفیت تولیدی شیرین کننده‌های گیاهی صنعت تولید نوشیدنی‌ها و با استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی، حوزه دم‌نوش‌های گیاهی توسعه یافت.

صنایع بزرگ تولید اسانس های گیاهی و داروهای نارکوتیک نیز از حمایت برای تعامل میان صنعت و فناوری بهره بردند.

  

دستاوردهای برجسته در حمایت از فناروی گیاهان دارویی

در حالی که سال 92 تنها 150 شرکت در حوزه گیاهان دارویی فعالیت داشتند، اما این شرکت‌ها ضمن این‌که ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و زیست‌بوم خلاق قرار گرفتند، تعداشان در سال 1400 به بیش از 400 شرکت دانش‌بنیان و خلاق رسید.

این شرکت‌ها، بیش از 5000 دارو و فرآورده گیاهی و سنتی را با مجوز از سازمان غذا و دارو تولید می‌کنند، این در حالی است که تا سال 1389 تنها 400 محصول در این حوزه دارای مجوز از سازمان غذا و دارو بود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول