اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

جابه‌جایی گرمخانه خاوران/ مطالعات خطوط جدید مترو انجام شد

شهردار منطقه 15 شهرداری تهران در خصوص جابه جایی گرمخانه خاوران، مطالعات خطوط جدید مترو، باغچه حواس،کرونا،تکمیل کمربندی شهر تهران و ... توضیحاتی ارائه کرد.

جابه‌جایی گرمخانه خاوران/ مطالعات خطوط جدید مترو انجام شد

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،‌ منطقه 15  شهرداری تهران در جنوب شرقی تهران واقع شده است. حدود 700هزار نفر جمعیت دارد و جزو مناطق محروم شهر محسوب می‌شود.

در ادوار گذشته اقداماتی در این منطقه صورت گرفت. مترو توسعه یافت، تعدادی پارک ساخته شد و تا حدودی سرانه‌های فرهنگی و ورزشی رشد کرد.

یکی از معضلات موجود در منطقه 15 گرمخانه خاوران است که باعث اعتراض اهالی مشیریه و محلات مجاور شده است. 

در چند سال گذشته ایستگاه مترو در این منطقه راه‌اندازی شد و قرار است تا پایان ماه جاری سومین ایستگاه هم افتتاح و آماده بهره‌برداری شود. 

اتوبان نجفی رستگار در این منطقه تکمیل و راه انداز شد و اتوبان شوشتری در حال ساخت است.

یکی از معضلات موجود در این منطقه، ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم است. البته نهادهای مختلفی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند.

موضوع جمع‌آوری پسماند و مشکلات آن از جمله انتقادات اعضای ششمین دوره شورای ششم به عملکرد مناطق شهرداری است.

در خصوص آخرین وضعیت جمع‌آوری زباله، راه‌اندازی ایستگاه ام‌.آر.اف، تفکیک زباله از مبدأ، صدور پروانه، معضلات حریم، تکمیل رینگ تهران، توسعه ایستگاه‌های مترو با وحیدرضا انارکی محمدی شهردار منطقه 15 به گفت‌وگو نشستیم.

 

روستاهایی در محدوده منطقه 15 شهرداری تهران قرار دارد که مشکلاتی دارند، در خصوص رفع مشکلات این روستاها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در محدوده قانونی شهرها تعریفی از روستا نداریم/قیام‌دشت از محدوده منطقه 15 خارج و شهری مستقل شد

در چهار سال گذشته که در منطقه 15 حضور داشتم، اقداماتی صورت گرفت و با وجود مشکلات متعدد توانستیم تعداد زیادی پروژه را افتتاح و آماده بهره‌برداری کنیم. در خصوص روستاهای اطراف منطقه 15 باید بگویم که در محدوده قانونی شهرها تعریفی از روستا نداریم. ما در منطقه، 21 محله و 8 ناحیه داشتیم و در چند سال گذشته با توجه به تقسیمات کشوری و تصمیمات هیأت وزیران، قیام‌دشت از محدوده منطقه 15 خارج و شهری مستقل شد.

به روستای مسگراباد خدمات می دهیم/ فرمانداری هم در این مکان اقداماتی انجام می دهد

البته ما روستای مسگرآباد را در حال حاضر داریم که محله 21 منطقه 15 است. ما همچنان به این روستا خدمات می‌دهیم، البته فرمانداری هم اقداماتی در آنجا انجام می‌دهد و اتفاقات خوبی رخ داده است. 

در خصوص توسعه مترو در منطقه توضیح دهید. قرار است که به زودی ایستگاه شهید رضائی در این منطقه افتتاح شود. در خصوص توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل توضیح دهد.

165 کیلومتر وسعت حریم در منطقه است/همکاری مردم با شهرداری

منطقه 15 شهرداری تهران حدود 35 کیلومتر وسعت دارد و 165 کیلومتر وسعت حریم آن است و مجموعا 200 کیلومتر است. حدود 700 هزار نفر جمعیت دارد و اتفاقات خوبی در آن رخ داده. البته این را هم بگویم که نقش مردم هم مؤثر بوده و همکاری‌های خوبی داشته‌اند.

دو ایستگاه متروی بعثت و کیان‌شهر افتتاح و آماده بهره‌برداری شد/ایستگاه شهید رضائی تا پایان شهریور سال جاری آماده می‌شود

در بحث زیرساخت‌های حمل و نقل باید بگویم که در چند سال گذشته دو ایستگاه متروی بعثت و کیان‌شهر افتتاح و آماده بهره‌برداری شده و ایستگاه شهید رضائی تا پایان شهریور سال جاری آماده می‌شود. البته این ایستگاه در ادامه توسعه خط 6 مترو است. 

چند ایستگاه دیگر در منطقه احداث خواهد شد؟

قرار شد که خط 8 مترو از مسعودیه شروع شود/مطالعات لازم انجام شد/ فضای 40 هکتاری برای پایانه خطوط

پیگیری و مطالعاتی صورت گرفته که مترو به شرق منطقه هم کشیده شود. با علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه جلسه‌ای داشتیم و قرار شد که خط 8 از مسعودیه شروع شود. مطالعات لازم انجام شده و یک فضای 40 هکتاری از منطقه خواسته‌اند تا به عنوان پایانه خطوط شود.

مطالعات ساخت خطوط 8 و 9 مترو انجام شده است/ جانمایی ایستگاه‌ها و پایانه هم صورت گرفته است

چهار ایستگاه در جغرافیای خط 8 و چهار ایستگاه از خط 9 مترو از  منطقه 15 عبور خواهد کرد. مطالعات انجام شده و جلساتی در این زمینه برگزار شده است. البته به اعضای جدید شورا هم گفته‌ایم، آنها هم استقبال کرده‌اند. تأکید می‌کنم که مطالعات خطوط جدید انجام شده و جانمایی ایستگاه‌ها و پایانه هم صورت گرفته است. 

به نظر شما در دوره جدید، ساخت خط جدیدی آغاز می‌شود؟ برخی از مدیران اعلام کرده‌اند که به دنبال تکمیل خطوط قبلی هستند.

 نگاه به جنوب شهر ویژه‌تر شده است

بنده به عنوان یک کارشناس می‌گویم، تکمیل خطوط خیلی خوب است، مثلا در خط 6 تعداد زیادی از ایستگاه‌ها راه‌اندازی شده و مسیر مبدأ و مقصد مشخص است. البته مطالعات خط 8 هم انجام شده. نگاه به جنوب شهر ویژه‌تر شده است. امیدواریم اقدامات خوبی صورت گیرد. 

در خصوص تکمیل رینگ پایتخت توضیح دهید، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در صورت تکمیل اتوبان شوشتری، رینگ کمربندی تهران تکمیل می شود/شوشتری در ادامه اتوبان رستگار

ببینید! ما اتوبان شوشتری در منطقه 15 داریم. در صورت تکمیل اتوبان شوشتری، رینگ کمربندی تهران تکمیل می شود. البته ما بزرگراه شهید نجفی رستگار را تکمیل کردیم و شوشتری در ادامه آن است. ما در چند سال گذشته پروژه‌های خوبی در منطقه اجرا کرده‌ایم. در برخی محلات سرانه فضای ورزشی بسیار کم بود.

راه اندازی ورزشگاه مظاهری تا 40 روز آینده/ ساخت بوستان شهدای گلزار و قبور شهدای گمنام 

ورزشگاه مظاهری را در غرب منطقه ساخته‌ایم و ظرف یکماه تا چهل روز آینده افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود. همچنین ساخت بوستان شهدای گلزار و قبور شهدای گمنام را انجام داده‌ایم که این پروژه هم تا پایان ماه صفر به اتمام می‌رسد. 

 هر چقدر که اعتماد مردم بیشتر شود، کارها بهتر انجام می‌شود

یکی از اقداماتی که ما انجام داده‌ایم این است که مشارکت شهروندان در امور شهر را داشته‌ایم. هر چقدر که اعتماد مردم بیشتر شود، کارها بهتر انجام می‌شود.

ایجاد باغچه حواس برای نابینایان و کم‌بینایان است/هزینه زیادی هم نکردیم

ارتباط‌های مستمری با مردم صورت گرفته و مشارکت مردمی را در این سالها داشته‌ایم. یکی از اقدامات، ایجاد باغچه حواس برای نابینایان و کم‌بینایان است، قشری که شاید به آنها توجه زیادی نشده است. ما بسترسازی‌های لازم را انجام داده‌ایم. البته هزینه زیادی هم نکردیم. یک خیر علاقمند به نابینایان فضایی از ما خواست، ما آن را دادیم و آن فرد تجهیزاتی را برای این افراد آورد. اقدامات خوبی برای نابینایان در این مرکز صورت گرفته است. ما فقط در این مرکز چند نیرو گذاشته‌ایم و این آکادمی به نابینایان خدمات خوبی ارائه می‌کند. 

یکی از مشکلات منطقه 15 بحث حریم و ساخت و سازهای غیرقانونی است، برای جلوگیری از این اقدامات چه کارهای انجام شده در این باره توضیح دهید. 

صیانت از حریم شهر تهران برعهده شهرداری است/تداخل‌های مدیریتی داریم/مکاتبات داشتیم اما نتیجه نداشت

صیانت از حریم شهر تهران برعهده شهرداری تهران است، اما تداخل‌های مدیریتی با فرمانداری ری و استانداری داریم که این معضل را ایجاد کرده است. در چند سال گذشته مکاتبات زیادی داشته‌ایم، اما نتیجه نگرفته‌ایم. یکی از دغدغه‌های شورای جدید، بحث حریم است که این دغدغه به حق است.

 حریم‌بانانی در محل قرار داده‌ایم که مکلف به صیانت هستند/تصمیم گیری واحد برای حریم

هر چند که ما تلاش می‌کنیم که تخلفی رخ ندهد وبه بهترین شکل از حریم صیانت می‌کنیم. حریم‌بانانی در محل قرار داده‌ایم که مکلف به صیانت هستند، اما شاید در برخی نواحی به دلیل تداخل‌های مدیریتی مشکلاتی ایجاد شود. لازم است که این تداخل‌های مدیریتی برطرف و یک تصمیم واحد برای حریم صورت گیرد. 

اعضای شورای شهر به موضوع پسماند در شهر انتقاداتی دارند و معتقدند که در برخی از مناطق پسماندها به خوبی جمع‌آوری نمی‌شود، در این زمینه توضیح دهید.

فرهنگسازی برای تفکیک زباله از مبدا/اجرای طرح کاپ

تفکیک زباله از مبدأ نیاز به آموزش مبرم دارد و تا زمانی که فرهنگسازی صورت نگیرد، اتفاقی رخ نمی‌دهد. زباله‌ها باید حتماً از مبدأ تفکیک شود و ما باید برای این امر فرهنگسازی کنیم. طرح کاپ ایجاد شده است و امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد. 

قرار است که ایستگاه‌های ام‌آراف (ایستگاه میانی بازیافت پسماند) راه‌اندازی شود. یکی از این ایستگاه‌ها در منطثه 15 است. چه زمانی این ایستگاه راه‌انداری می‌شود؟

راه اندازی ایستگاه ام.آر.اف در 8 منطقه/زباله منطقه 12، 15 و 16 در یک نقطه به صورت سنتی دپو می‌شود/با راه‌اندازی ایستگاه میانی، زباله‌ها به صورت مکانیزه بازیافت می‌شوند/رفع معضل شیرابه

ام.آر.اف ایستگاه میانی تفکیک زباله است. در 8 منطقه قرار است این ایستگاه‌ها راه‌اندازی شوند و یکی از آن مناطق منطقه 15 است. زباله منطقه 12، 15 و 16 در یک نقطه به صورت سنتی دپو می‌شود، اما با راه‌اندازی ایستگاه میانی، زباله‌ها به صورت مکانیزه بازیافت می‌شوند و معضل شیرابه از بین می‌رود. ما برای جمع‌آوری زباله نیاز به نگاه نو داریم. نگهداشت انجام می‌شود، اما واقعیت این است که با راه‌اندازی ایستگاه‌های میانی اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. فکر می‌کنم تا چند ماه آینده ایستگاه ام‌.آر.اف منطقه 15 افتتاح  آماده بهره‌برداری شود. 

وضعیت ساخت و ساز در منطقه چگونه است؟ چه تعداد پروانه صادر شده است؟ همچنین در خصوص آخرین وضعیت بافت‌های فرسوده منطقه توضیح دهید.

در چهار سال گذشته 4 هزار و 355 پروانه در این منطقه صادر شد/بیشترین صدور پروانه و کمترین انحراف از طرح تفصیلی

ارتباط خوبی با دفاتر نوسازی محل و همچنین دفاتر خدمات الکترونیک داشته‌ایم. میز خدمت گذاشته‌ایم و مردم راحت ارتباط برقرار می‌کنند. ما رتبه اول را در شهرسازی داشته‌ایم و در چهار سال گذشته 4 هزار و 355 پروانه در این منطقه صادر شده است. بیشترین صدور پروانه و کمترین انحراف از طرح تفصیلی را داشته‌ایم. 

درآمدتان چگونه بوده است؟آیا به طور کامل درآمد محقق شده است؟

بخش عمده‌ای از پروانه‌ها در بافت فرسوده بود/آیتم‌های دیگری برای کسب درآمد داریم/شاید فقط 20 درصد درآمد منطقه از صدو رپروانه باشد/تجمیع پروانه داشتیم

نمی‌توانیم بگوییم تمام درآمد از راه پروانه است، چرا که بخش عمده‌ای از پروانه‌ها در بافت فرسوده بوده که در آنجا هم صدور پروانه رایگان است. ما آیتم‌های دیگری برای کسب درآمد داریم و شاید فقط 20 درصد درآمد منطقه از صدو رپروانه باشد، اما درمدآمان خوب و محقق شده است. در زمینه بافت فرسوده هم مردم ما به اعتماد داشته و ارتباط خوبی برقرار کرده و تجمیع پروانه در منطقه صورت گرفته است. 

یکی از معضلات جدی در منطقه 15 گرمخانه خاوران و معضلاتی است که برای محلات همجوار ایجاد کرده است،‌ در این زمینه توضیح دهید. 

300 پروژه در منطقه افتتاح و آماده بهره برداری شد/جانمایی صحیحی در خصوص گرمخانه خاوران صورت نگرفته است/ به دنبال این هستیم که گرمخانه را به نقطه دیگری منتقل کنیم

ما در چهار سال گذشته بالغ بر 300 پروژه در منطقه ایجاد کرده‌ایم. در این بازه زمانی با توجه به شرایط اقتصادی اتفاقات خوبی رخ داد. اما درباره گرمخانه خاوران باید بگویم جانمایی صحیحی صورت نگرفته است و به دنبال این هستیم که گرمخانه را به نقطه دیگری منتقل کنیم.

ساماندهی محور امام رضا/مردم محله رضویه و  مشیریه از وجود گرمخانه خاوران  ناراضی هستند/کاملا هم حق با مردم است 

محور امام رضا(ع) یکی از هفت ورودی اصلی شهر است و باید ساماندهی شود. یکی از معضلات در این بخش همین گرمخانه خاوران است که البته مردم محله رضویه  مشیریه هم از وجود این گرمخانه ناراضی هستند و کاملا هم حق با مردم است ما باید این مکان را تغییر دهیم.

چرا در چهار سال گذشته اقدام به جابجایی گرمخانه خاوران نکردید؟

منطقه تنها متولی نیست، متولی این امر حوزه اجتماعی است و ما بارها معضلات و مشکلات را انعکاس دادیم و امیدواریم این جانمایی رخ دهد تا ما بتوانیم محور امام رضا(ع) را هم ساماندهی کنیم. 

منطقه چه اقداماتی در بحث کرونا انجام داده است؟ 

در فرهنگسرای خاوران  به صورت دو شیفت واکسیناسیون انجام می‌شود

بگذارید همین جا قبل از هر چیز از سازمان‌هایی که با ما همکاری خوبی داشته‌اند مانند آموزش و پرورش، سپاه مالک اشتر، امور مساجد،‌کمیته امداد، بهزیستی و... تشکر کنم. شورای اداری ما به صورت مرتب برگزار می‌شد. در بحث کرونا هم با توجه به وضعیت منطقه اتفاقات خوبی رخ داد. شورایاری‌ها کمک کردند. در بسیاری از نقاط ما مراکز واکسیناسیون داریم و فقط روزانه در یکی از پارک‌های ما بیش از یک‌هزار نفر واکسینه می‌شوند و در فرهنگسرای خاوران هم به صورت دو شیفت واکسیناسیون انجام می‌شود. در کل، تعامل خوب بوده و اقدامات خوبی در منطقه انجام شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول