اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کودتای فراری‌ها در بازار لوازم خانگی!/ عضو کمیسیون صنایع مجلس: نباید اجازه داد مافیا‌های قاچاق، صنایع داخلی را نابود کنند

این روزها خبر بازگشت برندهای خارجی در حوزه لوازم‌خانگی سروصدای زیادی به پا کرده است. عضو کمیسیون صنایع مجلس در این رابطه می‌گوید: «نباید اجازه داد مافیا‌های قاچاق ظرفیت‌های به‌وجودآمده در صنایع داخلی را نابود کنند.»

کودتای فراری‌ها در بازار لوازم خانگی!/ عضو کمیسیون صنایع مجلس: نباید اجازه داد مافیا‌های قاچاق، صنایع داخلی را نابود کنند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان در گزارشی به بازگشت برندهای خارجی فراری در حوزه لوازم‌خانگی پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

 این روزها خبر بازگشت برندهای خارجی در حوزه لوازم‌خانگی سروصدای زیادی به پا کرده است؛ از طومار چندهزارنفری کارگران لوازم‌خانگی که در کارخانه‌های این صنعت درحال چرخیدن و امضاشدن است تا نطق نماینده مجلس و اعلام هشدار برای جلوگیری از واردات لوازم خانگی و حمایت رئیس مجلس از تولیدکنندگان لوازم خانگی این صنعت را به صدر اخبار آورده است. اما بررسی تفصیلی وضعیت این صنعت و آنچه در این سال‌ها بر آن رفته می‌تواند ما را با واقعیت‌هایی آشنا کند.

 


تحریم‌ها با بازار ما چه کرد؟

حدود چهارسال پیش با فشار آمریکایی‌ها و ایجاد تحریم‌های جدید، «سامسونگ» و «ال‌جی» دوغول کره‌ای بازار لوازم‌خانگی که سال‌های زیادی با داشتن سهم زیادی از بازارهای یخچال، تلویزیون، ماشین‌لباسشویی و ظرفشویی و… در کشور حضور داشتند، تصمیم به ترک ایران گرفتند. این شرکت‌ها در همه سال‌های دهه اخیر که کشور با تحریم‌های متعددی مواجه بود بازار ایران را به دلیل سودآوری زیاد، ترک نکردند و به فعالیت خود ادامه دادند، اما آن زمان و در پی تحریم‌های آمریکایی‌ای که اتفاق افتاد و از ترس قرارگرفتن در لیست تحریم‌های ثانویه آمریکا از ادامه فعالیت در بازارهای ایران خودداری کردند.

خروج آنها از بازار به یک‌باره ایران را با کمبود عرضه و افزایش شدید قیمت‌ها همراه کرد، به‌گونه‌ای که قیمت لوازم خانگی تا دوبرابر بالا کشید و نیاز بازار نیز برآورده نمی‌شد. این مساله افزایش قاچاق کالا را نیز در پی داشت و تنظیم بازار ایران به یک‌باره برهم ریخت.
 


 تولید‌کنندگان لوازم خانگی چه کردند؟

خروج شرکت‌های خارجی لطمه سختی به بازار ایران زد، اما این تحریم‌ها، فرصتی را نیز فراهم آورد تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند سهم بازار خود را داخل کشور افزایش دهند. صنعت لوازم خانگی با وجود عدم‌همراهی دولت سابق که می‌توانست فضای صنعت را برای آنها هموار‌تر بکند، با یک تصمیم استراتژیک به سمت افزایش ظرفیت صنعت، افزایش تولید، ایجاد تنوع محصولات و افزایش کیفیت حرکت کرد.

در ۹ ماه ابتدایی خروج کره‌ای‌ها، هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی غیرفعال احیا شد و همچنین با راه‌اندازی مجدد این واحدها، برای بیش از ۱۹ هزار و ۴۴۰ نفر اشتغالزایی یا تثبیت شغل صورت گرفت. اما به مرور تصمیم استراتژیک تولیدکنندگان ایرانی باعث شد، جمعیت شاغل در این صنعت ظرف مدت سه تا چهار سال اخیر، به ۳۰۰هزار نفر شاغل مستقیم در صنعت و یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر افراد شاغل به‌صورت غیرمستقیم بینجامد.
 


 لوازم خانگی، صنعتی چندمیلیارد دلاری!

ابعاد صنعت استراتژیک و راهبردی لوازم خانگی برای بسیاری هنوز باز نشده است و همین مساله است که شاید باعث شده، توجه کمتری به اهمیت موضوع شود.گفتنی است طبق آمار انجمن صنفی لوازم خانگی در هشت ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ گردش مالی صنعت لوازم خانگی به ۶ میلیارد دلار رسید و جالب توجه است که در این سال میزان صادرات لوازم خانگی کشورمان ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است و این عدد با توجه به حجم نیاز منطقه‌ای می‌تواند بیش از این نیز باشد. آمارهای منطقه‌ای نشان می‌دهد ایران با توجه به رشد موجودش در صنعت لوازم خانگی و نیاز منطقه‌ای این حوزه می‌تواند در بازه سه تا پنج سال آینده، درصورت نرخ رشد موجود، بخشی از بازار منطقه را نیز در اختیار بگیرد و صنعتی ارزآور برای کشور باشد.

 تصمیم جدید آمریکایی‌ها چیست؟

طراحی تحریم آمریکایی‌ها در همه سال‌های گذشته فشار زیادی را به ایران آورده است اما در بعضی از بخش‌ها هم اشتباهات تحلیلی آنها فرصت رشد را برای کشور فراهم آورده است که ازجمله آنها تحریم شرکت‌های واردکننده لوازم خانگی در ایران بود، که فرصت توسعه صنعتی را برای ایران ایجاد کرد. حال آمریکایی‌ها با طراحی‌ای جدید می‌خواهند به بازار ایران لطمه بزنند.

سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی ایران می‌گوید: «آمریکا برای آزاد کردن بخشی از پول‌های ایران، مجوزی را به شرکت‌های کره‌ای داده که براساس آن این شرکت‌ها می‌توانند بدهی ایران را تنها از طریق واردات کالا به ایران پرداخت کنند. در این مجوز همچنین قید شده است، شرکت‌های جدید امکان صادرات محصولات خود به ایران را ندارند، بلکه همان شرکت‌های پیشین باید اقدام به صادرات محصولات خود به ایران کنند. آمریکا برای این مجوز نیز ضرب‌الاجل ۹۰ روزه تعیین کرده است.»
 


جالب‌توجه است که نمایندگان برندهای کره‌ای از یک‌سال پیش همه تلاش‌شان را کرده‌اند که راه ورود لوازم خانگی کره‌ای به کشور باز شود. حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی، که از قضا مدیرعامل سابق ال‌جی در ایران و همچنین عضو هیات‌رئیسه گلدیران- نمایندگی ال‌جی- در ایران است، تیرماه سال گذشته در مورد بازپرداخت اموال بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به رسالت گفته بود: «نه ما و نه دولتمردان ما نمی‌گویند این پول را به ما بدهید بلکه خواهان خرید کالا از طریق این منابع بلوکه‌شده هستیم.» که نشان می‌دهد طراحی و ریل‌گذاری برای این موضوع از یک سال پیش شروع شده است. این طراحی هم وابستگی ایران را به خارج در این صنعت ادامه می‌دهد و برای جامعه ایرانی ذائقه‌سازی می‌کند و هم صنعت ایران در این حوزه را که با رشد چشمگیری همراه بوده است زمین می‌زند و همچنین برای هم‌پیمانان تجاری آمریکا در شرق آسیا فرصت خوب سودآوری را فراهم می‌کند.

 آیا لوازم خانگی ایرانی گران است؟

هرچند صنعت لوازم خانگی ایرانی در سال‌های گذشته سعی کرده است همپای وضعیت اجتماعی رشد کند و با سطوح مختلف قیمتی برای طبقات مختلف اجتماعی محصول تولید کند اما باز نگاه عمومی آن است که قیمت لوازم خانگی ایرانی بالاست، این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد رشد قیمتی لوازم خانگی به نسبت رشد مواد اولیه آن ناچیز است.

آنچه قابل توجه است بخش زیادی از مواد اولیه لوازم خانگی منبعی دولتی دارد که قوه مجریه با سیاستگذاری درست و جهت‌دهی به تامین‌کنندگان آن می‌توانست قیمت تمام‌شده محصول را مدیریت کند، اما این اتفاق رخ نداد و در سال‌های اخیر همراهی دولتمردان سابق با این صنعت به صورت حداقلی‌ترین حالت ممکن بوده است.
 


فارغ از این نگاه که معتقدیم لوازم خانگی داخلی گران است، اگر در یک مقایسه یک به یک با لوازم کره‌ای قرار بگیریم، مشاهده می‌کنیم لوازم ایرانی با کیفیت‌های مشابه کره‌ای، قیمت مناسب‌تری نیز دارند.

به‌عنوان نمونه دو ماشین‌لباسشویی هفت کیلویی با موتور و دور یکسان را که کره‌ای هستند با گران‌ترین برند ایرانی مقایسه می‌کنیم -البته قیمت‌های مطرح شده مربوط به بازار هند است که ارزان‌تر از بازار کره است- ماشین لباسشویی هفت کیلویی کره‌ای ۴۵۸ و برند دیگر ۵۱۲ دلار است اما ماشین لباسشویی ایرانی با همین مشخصات ۴۴۰ دلار است. 

 تصمیم درست داخلی چه باید باشد؟

«صنعت لوازم خانگی ایرانی نباید بدون رقیب خارجی باشد»، این گزاره درستی است که تقریبا همه به آن اذعان دارند اما حضور رقیب خارجی باید منطقی و مدیریت شده و به‌نفع تولیدکننده داخلی باشد. مخصوصا حالا که می‌دانیم بازگشت شرکت‌های خارجی یک طراحی آمریکایی برای لطمه‌زدن به صنعت ایران است.

ممنوعیت محدود سه تا پنج ساله برای تثبیت بازار تولید داخل و رشد این صنعت و توسعه تکنولوژی و مرزهای دانش آن می‌تواند سیاستی مبنایی باشد و در کنار آن کاهش سختی‌ها و هزینه‌ها برای دسترسی به مواد اولیه که عموما دولتی است و درنهایت ایجاد عوارض گمرکی مناسب برای کالای خارجی می‌تواند، فرصت‌های مناسبی برای تثبیت و توسعه صنعت لوازم خانگی در ایران باشد.


نیاز جدی به حمایت از لوازم‌خانگی داخلی

در همین رابطه روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید

- در حوزه لوازم‌خانگی و سایر حوزه‌ها نیاز جدی به حمایت از تولید داخل است. یعنی اگر فرض کنیم برجام همه بند‌هایش به سرانجام برسد، ما نباید اجازه واردات بی‌رویه را بدهیم و تمام صنایعی که با سختی فراوان در زمان تحریم روی پای خود ایستادند با دست خود از بین ببریم.

- در برخی لوازم‌خانگی که ما تولید مشابه داخلی نداریم و یا ظرفیت تولیدی ما همه بازار را پوشش نمی‌دهد، موردی ندارد که آنها وارد شوند.

- همه کشور‌ها پشت ایران را در زمان تحریم خالی کردند. باید لوازمی وارد کشور شود که لطمه‌ای به صنایع داخلی نمی‌زند و اگر قرار است مونتاژ برخی کالا‌ها در کشور انجام شود، حتما نیاز است تکنولوژی و دانش آنها نیز وارد کشور شود.

- درحال‌حاضر که ذخایر ارزی ما در شرایط مطلوبی قرار ندارد به‌هیچ‌عنوان واردات کالاهای مشابه به‌صلاح نیست و این ذخایر باید صرف واردات دارو، واکسن و سایر کالاهای موردنیاز شود.

- نان واردات‌چی‌ها در واردات است و اینکه می‌بینیم با وجود کارخانه‌های تولید لوازم داخلی که مشاغل زیادی نیز ایجاد کرده‌اند، باز هم کسانی به‌دنبال واردات کالاهای خارجی و ضربه به تولید داخل هستند، به‌دلیل منفعت آنها در واردات است.

- وزارت صمت مکلف است واردات هر کالایی که تولید ۵۰درصدی دارد و می‌توان ظرفیت تولید آن را به ۱۰۰درصدی رساند، ممنوع کند و اگر تخطی‌ای نیز صورت گیرد، ظرفیت برخورد با آن در دستگاه قضایی موجود است. باید هشدار داد تا مسئولان وزارت صمت، گمرک و وزارت اقتصاد تلاش کنند تا مافیا‌های قاچاق نتوانند این ظرفیت به‌وجودآمده در صنایع داخلی را نابود کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول