اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

سردار نایینی: ۵۰ فرمانده سپاه پاسداران در دفاع مقدس تجلیل می‌شوند

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: در سومین مراسم «یادها و نام ها» از ۵۰ فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس که تاریخ شفاهی آن‌ها در یک سال اخیر انجام شده تجلیل و از ۲۰۰ اثر تحقیقی و اسنادی و کتاب گویا رونمایی خواهد شد.

سردار نایینی: ۵۰ فرمانده سپاه پاسداران در دفاع مقدس تجلیل می‌شوند

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس،‌ سردار علی‌محمد نائینی، مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور در خبرگزاری فارس به مناسبت در پیش‌بودن چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس با اشاره به جایگاه سازمان متبوعش در پژوهش هشت سال دفاع مقدس بیان داشت: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به عنوان یک مرکز پژوهشی مورد اعتناء و خوش‌سابقه، مأموریت تولید روایت معتبر و جلوگیری از تحریف تاریخ جنگ را دارد؛ یعنی عمده فعالیتش در  تولید روایت مستدل، معتبر و مستند از دفاع مقدس است که منجر به حراست از حافظه و میراث تاریخی یک ملت بزرگ و مقابله با جنگ شناختی و تحریف می‌شود.

انتشار ۴۴۵  اثر پژوهشی و ۲۵۰ اثر اسنادی چاپ شده درباره دفاع مقدس

وی با بیان اینکه در همان سال‌ ابتدایی جنگ، کار ثبت و ضبط فعالیت‌های قرارگاه‌ها، لشکرها و تیپ‌های سپاه انجام شده است، با اشاره به برنامه بلندمدت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: یک برنامه جامع اقدام بر اساس فهرستی از سؤالات پژوهشی، مراحل و مقاطع دفاع مقدس تدوین شده که حدود ۲۰۰ موضوع و ۱۷۴۰ عنوان پژوهشی را دربرمی‌گیرد. حاصل این کار ۲۱۸۲ اثر پژوهشی و بیش از دو هزار اثر اسنادی خواهد بود که تاکنون ۴۴۵ اثر پژوهشی و ۲۵۰ اثر اسنادی چاپ شده و  ۴۷۶ اثر به عنوان قراردادهای پژوهشی جاری در مرکز فعال هست که در هفته دفاع مقدس امسال إنشاءالله از ۲۰۰ اثر جدید پژوهشی و اسنادی رونمایی خواهد شد.

نائینی با اشاره به برنامه مرکز در تولید و انتشار ۲ هزار و ۲۰۰ اثر در نقشه جامع پژوهشی ابراز داشت: در چهار سال اخیر با یک کار نسبتاً نهضتی و تقریباً ۱۵ تا ۲۰ برابری، به شکل قابل توجهی آثار مرکز افزایش پیدا کرده؛ به گونه‌ای که تعداد روزشمارها از ۲۲ تا به ۵۷ روزشمار رسیده است و امسال نیز ۱۱ روزشمار جدید رونمایی خواهد شد و تعداد تاریخ شفاهی‌های فرماندهان در مرکز از ۴۰ مورد به حدود ۱۷۰ مورد رسیده است.

گنجینه‌ای با  ۱۹ گونه سند متنوع برای اسناد دفاع مقدس

وی درباره نقش گنجینه مرکز و بخش اسناد در تولید آثار پژوهشی دفاع مقدس ادامه داد: کتب روزشمار، کتب نبردی، اطلس‌ها و تاریخ شفاهی مرکز بیش از ۸۰ درصد وابسته به منابع دست اول مرکز است. روایت معتبر هم برآیند مطالعات اسنادی، روایت فرماندهان و راویان است. دستاورد ثبت و ضبط اسناد در دوران دفاع مقدس، وجود یک گنجینه منحصر به فرد است. در این زمینه حدود ۴۰ هزار نوار صوتی، ۱۲۰۰ دفتر راوی و ۸۰۰ گزارش عملیات، میلیون‌ها ورق اسناد نظامی، کالک و نقشه‌‌های عملیاتی متنوع در مرکز است؛ به طوری که ۱۹ گونه سند متنوع در این عرصه سازماندهی شده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به نقش ۲ سالانه جایزه شهید سلیمانی در غنی‌سازی پژوهش جنگ اظهار داشت: با بررسی‌های انجام شده بیش از ۲۰ هزار کتاب با موضوع دفاع مقدس یا جنگ ایران و عراق در کشور تولید شده است که تقریباً ۱۸ درصد آن یعنی ۳ هزار و ۵۰۰ از این آثار را می‌توان به عنوان یک منبع پژوهشی معرفی کرد. بنابراین به پژوهش دفاع مقدس اهتمام بیشتر باید شود.

تجلیل از ۵۰ فرمانده سپاه در سومین مراسم «یادها و نام‌ها»

وی با اشاره به اهتمام سردار شهید قاسم سلیمانی برای برگزاری ۲ سالانه شهید همدانی گفت: در بیستم مهر ماه جاری هم‌‌زمان با ششمین سالگرد شهادت سردار حسین همدانی، دومین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم با عنوان جایزه شهید حسین همدانی برگزار خواهد شد. تاکنون ۴۳۰ اثر مربوط به دو سال ۹۸ و ۹۹ به عنوان کتاب مقاومت در ۶ گروه ارزیابی شده است. برای این جلسه برای اهداء جوایز برگزیدگان از محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دعوت شده است. 

نائینی تصریح کرد: در هفته دفاع مقدس امسال نیز سومین مراسم «یادها و نام‌ها» روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه با حضور سردار سلامی، فرمانده کل سپاه برگزار خواهد شد. در این مراسم از ۵۰ فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس که تاریخ شفاهی آن‌ها در یک سال اخیر انجام شده تجلیل و از ۲۰۰ اثر تحقیقی و اسنادی و کتاب گویا رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در این مراسم از ۱۰ خانواده سرداری که در یک سال اخیر مانند سردار سیدمحمد حجازی، سرداران عبدالرسول استوار، محمدحسن کوسه‌چی، عباس سرخیلی و... به شهادت رسیده و یا به رحمت خدا رفته‌‌اند، تجلیل خواهد شد.

فارس بخش دیگری از این گفت‌وگو را در هفته دفاع مقدس منتشر خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول