اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

امارات به دنبال جذب پاکستانی‌ها/ شیخ‌نشین جنوبی به پاکستان امتیاز نفتی داد

شرکت ملی نفت ابوظبی یکی از اصلی‌ترین نایبان آمریکا در اجرای سیاست‌های این کشور در خاورمیانه است و حالا تلاش می‌کند تا پاکستان را جذب کند.

امارات به دنبال جذب پاکستانی‌ها/ شیخ‌نشین جنوبی به پاکستان امتیاز نفتی داد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از اویل پرایس، شرکت ملی نفت ابوظبی هم اکنون یکی از مراکزی است که به صورت نیابتی سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه را دنبال می کند. در این مسیر آمریکا تلاش می‌کند تا از نفوذ چین و روسیه در خاورمیانه جلوگیری کند. 

این شرکت با دادن امتیاز توسعه و اکتشاف نفت به کشورهایی که آمریکا می‌خواهد آنها را جذب کند، تلاش می‌کند تا آنها را وارد بازی واشنگتن بکند. یکی از شاخص‌ترین مصادیق این سیاست پاکستان است که هفته پیش توانست برای نخستین بار از امارات یک امتیاز نفتی دریافت کند. 

اگرچه پاکستان تا پیش از این تلاش کرده تا سیاست دوگانه‌ای را در قبال گروه‌های تروریستی در پیش گیرد، اما اقدام اخیر امارات در بستن یک قرارداد نفتی خوب با یک کنسرسیوم پاکستانی نشان می‌دهد که آمریکا هنوز به طور کامل از اسلام‌آباد ناامید نشده و پاکستان حداقل می‌تواند هنوز تحت لوای آمریکا قرار داشته باشد. 

ابوظبی به دنبال آن است که تا سال 2030 تولید نفت خود را از 4 میلیون بشکه کنونی به 5 میلیون بشکه برساند و در این مسیر طی هفته‌های گذشته چندین قرارداد با برخی شرکت‌های بزرگ شلومبرژه و هالیبورتون، امضا کرده است.

در این مسیر شرکت کاسموی ژاپن نیز بی نصیب نمانده، اما شاخص‌ترین قراردادی که بسته شده دادن امتیاز صد درصدی اکتشاف بلوک 5 برای استخراج گاز به یک کنسرسیوم پاکستانی بود. 

این کنسرسیوم قرار است در میدانی فعالیت کند که 20 درصد کل گاز امارات را تولید کرده و در زمینه استخراج نفت نیز بسیار اهمیت دارد.

نکته حائز اهمیت این ماجرا این بود که به نظر می‌رسد بستن این قرارداد در راستای سیاست‌های آمریکا و با گذشت حدود یک سال از عادی‌سازی روابط به دستور آمریکا بین امارات با رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

اماراتی‌ها همکاری با طرف پاکستانی را یک قدم مهم ارزیابی کرده و گفته‌اند که نشان‌دهنده تمایل شرکت‌ نفت ابوظبی در راستای ایجاد شراکت استراتژیک است. 

یکی از اهداف آمریکا و طرف‌های نایب آمریکا در منطقه فعالیت می‌کنند، از محل نزدیک شدن به پاکستان فاصله انداختن بین این کشور و ایران است. در یک برهه زمانی پاکستان هم برای مبارزه با تروریسم از آمریکا و بخش بزرگی از جامعه بین الملل کمک مالی دریافت می‌کرد و هم از گروه القاعده پشتیبانی می‌کرد و درواقع در این مسیر یک بازی دوگانه را در پیش گرفته بود.

آمریکا هم نسبت به این مسئله آگاه بود و حتی می‌دانست رهبر گروه القاعده در پاکستان سکونت دارد، اما قرارداد اخیر نشان می‌دهد که طرف آمریکایی معتقد است که هنوز می‌توان بر سیاست خارجی پاکستان اثرگذار بود. 

این سیاست دقیقا بر خلاف سیاست دولت آمریکا بود که در سال 2018 به صورت کاملا یکطرفه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. این مسئله نه تنها باعث فاصله گرفتن ایران از آمریکا و متعهدانش شد، بلکه از طرف دیگر برخی کشورهای شیعه نشین از جمله پاکستان را هم از آمریکا دور کرد. 

با اعمال دور اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران شاهد آن بودیم که طرف پاکستانی‌ها به ایرانی‌ها نزدیک‌تر شد به گونه‌ای که محمد فیصل سخنگوی وقت وزارت امور خارجه پاکستان در آن زمان گفت که ما در حال ارزیابی تاثیر بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم، با این حال پاکستان یک کشور مستقل است و این حق را برای خود قائل است که با احترام به قوانین بین المللی سیاست‌های مشروع اقتصادی و تجاری خود را پیش ببرد. 

عمران خان هم در سخنرانی معارفه خود به عنوان نخست‌وزیر پاکستان گفت که یکی از اولویت‌هایش بهبود روابط با همسایگان به خصوص ایران است و به فاصله کمی به دعوت حسن روحانی رئیس جمهور وقت ایران به تهران سفر کرد. 

در این سفر عمران خان گفته بود که به شخصه علاقمند به اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز بین ایران و پاکستان است و این پروژه را در اولویت قرار خواهد داد. 

اجرای این پروژه از آن زمان به بعد در دستورکار دولت پاکستان قرار گرفته و همین مسئله باعث نگرانی دولت واشنگتن از نزدیک شدن اسلام آباد به تهران و از آن طرف به مسکو و پکن شده است. 

در حالی که چین به خوبی تلاش کرده تا این پروژه را وارد سیاست خود در ایجاد یک کریدور اقتصادی با پاکستان کند، آمریکا تلاش کرده تا پاکستان را به سمت یک پروژه دیگر به نام خط لوله انتقال گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند سوق دهد که البته چشم انداز این سیاست هم با خروج اخیر آمریکا از افغانستان به شدت آسیب دیده است. 

آن طور که مشخص است واشنگتن تلاش می‌کند به هر نحوی پاکستان را در بازی خود نگه داشته و در آخرین اقدام واگذاری توسعه بلوک 5 نفتی و گازی امارات به پاکستانی‌ها در دستور کار واشنگتن قرار گرفته است. 

دو شرکت شلومبرژه و هالیبرتون یک قرارداد 764 میلیون دلاری برای انجام حفاری در میادین زاکوم و رازبوت امارات بستند و قرار است با بخش حفاری شرکت نفت ابوظبی در این مسیر همکاری کنند. طرف ژاپنی هم توانسته با 145 میلیون دلار سرمایه گذاری صد درصد فاز فراساحلی بلوک 4 نفتی امارات را از آن خود کند.

فعلا امارات قرارداد نفتی جدید دیگری را ارائه نکرده؛ چراکه قبلی‌ها را هم با انی ایتالیا و پی تی تی تایلند که از جمله شرکای آمریکا به شمار می‌روند، بسته است. در بلوک یک هم هندی‌ها کار را به دست گرفته و بلوک 3 نیز به شرکت اوسیدنتال آمریکا واگذار شده است. 

بلوک 2 ساحلی میدان نفتی ابوظبی نیز که در نوامبر سال 2020 و با 22 میلیارد بشکه نفت کشف شد هنوز آن گونه که برنامه ریزی شده بود پیش نرفته است. 

هم اکنون امارات 107 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال داشته و بنا به گفته شرکت نفت ابوظبی بخشی از منابع نفتی این کشور که کشف شده نامتعارف بوده و همانند نفت شیل آمریکا قابلیت استحصال دارد.

به گزارش فارس،‌ کلیت این قراردادها حاکی از آن است که امارات در حوزه واگذاری قراردادهای نفتی، امارات در موضوع واگذاری قراردادهای نفتی کاملا در زمین آمریکا بازی کرده و تقریبا تمام پروژه‌های خود را به کشورهای متحد واشنگتن واگذار کرده است. وارد شدن پاکستانی‌ها هم به این مسیر نشان می‌دهد که به احتمال زیاد واشنگتن به دنبال جذب اسلام‌ آباد و دور کردن این کشور از تاثیرپذیری نسبت به کشورهایی نظیر چین، روسیه و ایران است.

انتهای پیام/                                                    

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول