اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

اگر دولت برای همسان سازی‌ها منابع پایدار نداشته باشد چرخه دستمزد-تورم به وجود می‌آید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر منابع پایداری برای همسان‌سازی در دسترس نباشد، دولت به سراغ استقراض می‌رود و به این ترتیب چرخه تورم-دستمزد به وجود می‌آید که همواره به سمت بدتر شدن اوضاع پیش خواهد رفت.

اگر دولت برای همسان سازی‌ها منابع پایدار نداشته باشد چرخه دستمزد-تورم به وجود می‌آید

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به سوالی درباره هماهنگی‌های احتمالی بین سازمان برنامه و بودجه و مجلس در خصوص دائمی سازی همسان سازی‌های حقوق و دستمزد گفت: تاکنون بین سازمان برنامه و مجلس صحبتی انجام نشده است اما در کل موضوع مهمی که در خصوص دائمی کردن همسان سازی‌ها وجود دارد، تامین منابع آن است و اگر تامین منابع به شکل خوبی انجام شود و ما مطمئن شویم که این کار واقعا به بازنشستگان است، مجلس هم با آن همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: مسئله اصلی که موجب شده برخی بر دائمی کردن همسان سازی‌ها اصرار کنند، تورم است و اگر این مسئله حل شود اساسا ضرورتی که برای همسان سازی‌ها بیان می‎‌شود از بین خواهد رفت زیرا همسان سازی وقتی نیازش احساس می‌شود که تورمی وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: اگر منابع کافی برای تامین همسان سازی‌ها وجود داشته باشد که هیچ اما اگر وجود نداشته باشد با انجام همسان سازی‌ها عملا در یک جیب بارنشستگان پولی قرار می‌گیرد و با تورم از جیب دیگر آن‌ها برداشت می‌شود.

طغیانی درباره پیامدهای نبود منابع برای همسان سازی‌ها اظهار داشت: اگر منابع پایداری برای همسان‌سازی در دسترس نباشد، دولت به سراغ استقراض می‌رود و به این ترتیب چرخه تورم-دستمزد به وجود می‌آید که همواره به سمت بدتر شدن اوضاع پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: تورم وقتی که به وجود می‌آید به صورت برابر توزیع نمی‌شود بلکه شاید حتی افرادی که درآمدهای متغیر دارند از این اتفاق سود هم ببرند و فشار اصلی تورم بر روی دوش دیگران بیفتد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: بنابراین نگرانی اصلی تورمی است که ممکن است با در نظر نگرفتن منابع پایدار برای لایحه دائمی کردن همسان سازی‌ها به وجود بیاید و در حال حاضر می‌توان گفت منابعی که دولت قبل برای این لایحه در نظر گرفته است مبهم است و معلوم نیست دقیقا از کجا می‌خواهد تامین شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول