اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

استارت پروژه نسل‌سازی در والیبال با وکیلی/ استراتژی 4 ساله با «آقا معلم»

فدراسیون والیبال یک بار دیگر پروسه نسل سازی را در این رشته را به دست محمد وکیلی سپرد.

استارت پروژه نسل‌سازی در والیبال با وکیلی/ استراتژی 4 ساله با «آقا معلم»

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، با توجه به برنامه‌ریزی رقابت‌های جهانی 2021 و آسیایی 2022 که از سوی فدراسیون جهانی والیبال و کنفدراسیون والیبال آسیا انجام گرفت، در راستای استراتژی و برنامه چهارساله والیبال ایران، محمدرضا داورزنی از سال گذشته هدایت تیم ملی نوجوانان 2022 را به محمد وکیلی که از او به عنوان معلم و پدر والیبالیست های نوجوان نام برده می شود سپرد تا روند شناسایی و استعدادیابی بازیکنان تیم ملی نوجوانان کشورمان برای شرکت در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا در سال 1401 از دو سال قبل از آغاز این رقابت‌ها آغاز شود.

افزایش میانگین قدی نوجوانان والیبال ایران در سال 2022

بر این اساس رئیس فدراسیون والیبال نشستی با محمد وکیلی به بررسی برنامه و گزارش امور انجام شده برای شناسایی و پرورش استعدادهای والیبال ایران در استان‌های کشور پرداخت و برنامه‌های آینده این تیم را برای افزایش شاخصه‌ها فنی انتخاب بازیکنان و اردوی‌های آماده‌سازی مورد بررسی قرار داد.

تاکید بر تسریع برنامه‌های آماده‌سازی این تیم و افزیش میانگین قدی تیم ملی نوجوانان کشورمان در سال 2022 از جمله مهمترین محورهای این جلسه بود. بر این اساس تا کنون طرح صحت‌سنجی در 25 استان کشور انجام شده است و مقرر شد در هماهنگی با هیات‌های استانی این طرح در 6 استان باقی مانده یزد، فارس، لرستان، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در اسرع وقت برنامه ریزی و انجام شود.

ثبت‌ نام بازیکنان شایسته برای حضور در تیم نوجوانان پسر سال 1401 در قالب طرح صحت‌سنجی (تست‌گیری) از چهارم اسفندماه سال 1399 آغاز شد و تا هفتم فروردین ماه 1400 (پایان مهلت)، یک هزار و 196 بازیکن برای حضور در این تیم ثبت نام کردند.

فدراسیون والیبال از مدت‌ها پیش هدایت تیم ملی نوجوانان 1401 را به محمد وکیلی سپرد و با صلاحدید او و تایید فدراسیون، ثبت‌ نام بازیکنان شایسته برای حضور در تیم نوجوانان پسر سال 1401 در قالب طرح صحت‌سنجی (تست‌گیری) از چهارم اسفندماه سال 1399 آغاز شد و تا هفتم فروردین ماه 1400 (پایان مهلت)، یک هزار و 196 بازیکن ثبت نام کردند.

استعدادیابی 25 استان تمام شد

محمد وکیلی، سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان 1401 درباره نشست خود با رئیس فدراسیون والیبال، گفت: این نشست دو خروجی مهم داشت؛ بالا بردن میانگین قدی بازیکنان جدید تیم ملی نوجوانان و باز گذاشتن درهای تیم ملی به روی استعدادهای شاخص.

وکیلی گفت: در این جلسه‌، داورزنی تاکید داشتند کار را زودتر آغاز کنیم. در حال حاضر کار استعدادیابی 25 استان به اتمام رسیده و تنها 6 استان باقی‌مانده‌اند که بلافاصله بعد از استعدادیابی این 6 استان، اسامی دعوت شدگان به تیم نوجوانان 1401 را اعلام می‌کنیم و کار را از مهرماه استارت می‌زنیم.

وی افزود: فکر می‌کنم از بین 1200 متقاضی ثبت‌نام شده در طرح استعدادیابی، حدود 120 نفر یعنی 10 درصد افراد ثبت‌نامی را به اردوهای آغازین تیم نوجوانان 1401 دعوت کنیم تا به مرور زمان و پیش‌روی اردوها به 25 الی 30 نفر نهایی که قرار است در قالب یک تیم قرار بگیرند، برسیم.

سرمربی تیم والیبال نوجوانان با بیان اینکه تا 29 شهریورماه صبر می‌کنیم و بعد از آن 120 متقاضی نهایی طرح استعدادیابی را به تهران دعوت می‌کنیم، گفت: نمی‌توانیم زمان زیادی منتظر باشیم. باید هرچه زودتر اسکلت تیم را ببندیم. اگر شرایطی بود که نتوانستیم این 6 استان را ببینیم، تیم منتخب را از دل 25 استانی که دیدیم در می‌آوریم و کارمان را ادامه می‌دهیم. آن‌چه مشخص است ما نمی‌توانیم تیم ملی را نگه‌داریم چون زمان از دست می‌رود.

تشریح مهم‌ترین آرمان وکیلی در تیم 1401

وکیلی ایده‌های جدیدی هم برای دمیدن خون تازه به رگ‌های والیبال ایران دارد و در تشریح ایده‌ها گفت: در مطالعات زیادی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر تعداد سرویس‌زن‌های موجی و پرشی ایران برابر است. یکی از اولویت‌ها انتخاب بازیکنانی است که سرویس‌های پرشی بزنند.

وی ادامه داد: در واقع سعی این است که به جز لیبرو، 90 درصد بازیکنان تیم از سرویس پرشی استفاده کنند. مزیت این کار این است که خود را به والیبال روز دنیا، نزدیک و نزدیک‌تر می‌کنیم. همچنین مشکل دریافت سرویس پرشی هم از در تیم از بین خواهد رفت. این مهم‌ترین هدفی است که در تیم 1401 دنبال می‌کنیم و حتما هم به این آرمان خواهیم رسید.

تشکیل کادرفنی با حضور مربیان مستعد شهرستان‌ها

سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان 1401 ایران به دنبال معرفی کادر فنی متشکل از افراد باتجربه و مربیان مستعد شهرستانی است و درباره زمان معرفی کادر فنی، گفت: هنوز اسامی کادر فنی را اعلام نکرده‌ایم آن هم به این دلیل که قصد داریم فرصت حضور مربیان جوان و مستعد استان‌ها را هم در کادرفنی فراهم کنیم تا هم آن‌ها را در ارتقای تیم ملی نوجوانان سهیم کنیم و هم به دلیل تبادل اطلاعات، امکان رشد این دسته از مربیان فراهم و این رشد باعث یکسان‌سازی سطح کیفی آموزش والیبال در کشور شود.

وکیلی ادامه داد: به همین دلیل اول اسکلت ابتدایی تیم ملی را انتخاب می‌کنیم و سپس برای انتخاب کادرفنی تلاش خواهیم کرد تا کادر تلفیقی از نیروهای جدید و کادر باتجربه گذشته باشند. برای انتخاب کادرفنی در درجه اول سعی می‌کنیم از نیروهای شهرستان‌ها که پرورش‌دهنده این بازیکنان هستند، استفاده کنیم. 50 مربی مستعد داریم و سعی می‌کنیم برترین‌ها را به اردو دعوت کنیم. دوست ندارم کادرمان محدود باشد. دلم می‌خواهد کادرفنی بزرگتری داشته باشیم تا به والیبال استان‌ها هم کمک کنیم.

میانبرهایی برای رسیدن به موفقیت

براساس برنامه‌ریزی­‌های فدراسیون و جلسات هم­‌اندیشی با کارشناسان و با توجه به فرصتی که نوجوانان ایران دارند، باید گام بلندی در بخش شناسایی استعدادها، آموزش و تشکیل تیم ملی نوجوانان برداشته شود تا این بازیکنان به عنوان مهره­‌های کلیدی به رده­‌های سنی بالاتر نیز معرفی شوند.

مربیانی که برای رده های پایه انتخاب شده اند تجربه لازم در این زمینه را دارند. در ضمن مطالعه فرآیند استعدادیابی در کشورهایی که والیبال پیشرفته دارند و الگو برداری از آن­‌ها نیز می­‌تواند دیدگاه جامع و به طبع آن عملکرد بهتری در این زمینه به همراه داشته باشد. تشکیل کارگروه­‌های تخصصی در زمینه استعدادیابی نیز می تواند یکی دیگر از فاکتورهای موفقیت باشد تا با سفر به استان­‌ها، نوجوانان توانمند را شناسایی و معرفی کنند.

با توجه به شرایط کرونا و سن پایین بازیکنان، بهتر است کارگروه‌ها به استان­‌ها سفر کنند و بازیکنان مستعد را در کنار خانواده­‌ها و در شهر خودشان محک بزنند. در حال حاضر مسابقات قهرمانی کشور سالی یک بار برگزار می‌شود و در بعضی از استان‌ها نیز لیگ­‌های داخلی داریم که به دلیل کمبود بودجه و نبود نیروی انسانی به صورت نامنظم برگزار می­‌شود، اما برای رسیدن به موفقیت نیاز است تا این موارد به ثبات برسد.

این تحولات باید انجام شود تا والیبال در رده پایه پس از کسب عنوان سومی جهان تکانی جدی بخورد و جانی تازه بگیرد. تغییر، رقابت ایجاد می­‌کند. بدون شک بازیکنان تازه نفس خودشان را مطرح می­‌کنند و دیده می­‌شوند و همین اتفاق باعث رشد والیبال ایران خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول