اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نیوز ویک: ۷ آمریکایی مسلح عازم افغانستان در فرودگاه دوبی بازداشت شدند

یک نشریه آمریکایی نوشت، هفته گذشته یک هواپیمای آمریکایی حامل تسلیحات که عازم افغانستان بود، در فرودگاه دوبی متوقف و سرنشینان آن بازداشت شدند.

نیوز ویک: ۷ آمریکایی مسلح عازم افغانستان در فرودگاه دوبی بازداشت شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه «نیوز ویک» در خبری اختصاصی نوشت، هفته گذشته یک هواپیمای شخصی آمریکایی که خودسرانه عازم افغانستان بود، در فرودگاه دوبی متوقف و سرنشینان آن بازداشت شدند.

نیوز ویک نوشت، توانسته به مکاتبات داخلی وزارت امور خارجه آمریکا درباره این اتفاق که روز سی و یکم آگوست (نهم شهریور) رخ داده است، دست پیدا کند.

این نشریه نوشت، ۷ تبعه آمریکا که «با هواپیمای شخصی حامل تسلیحات»، سه‌شنبه هفته گذشته وارد فرودگاه بین‌المللی دوبی شده بودند، بازداشت شده و سپس با قید وثیقه آزاد شدند.

در این مکاتبات داخلی آمده است: «گفته شده این مسافران قصد داشتند برای کمک به خارج کردن آمریکایی‌ها از افغانستان کمک کنند اما مجوزی برای برنامه سفر خود نداشتند».

به نوشته نیوز ویک در اسناد به‌دست آمده ذکر شده است که کنسول‌گری آمریکا در دوبی «با مقامات محلی درباره این مسئله وارد تعامل شده بود».

وزارت امور خارجه آمریکا در تأیید این خبر به نیوز ویک گفت: «از گزارش‌ها درباره بازداشت و آزاد شدن شهروندان آمریکایی در دوبی اطلاع داریم. هر زمان که شهروندی آمریکایی در کشوری دیگر بازداشت شود، آماده فراهم کردن خدمات کنسولی متناسب آن هستیم. به‌خاطر حفظ حریم شخصی این افراد، در حال حاضر جزئیات بیشتری ارائه نمی‌کنیم».

از سوی دیگر دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز به نیوز ویک گفت، حواشی این ماجرا توجه آن‌ها را نیز جلب کرده بود و «اف‌بی‌آی از این مسئله مطلع است اما در حال حاضر اظهارنظری در این‌باره ارائه نمی‌کند».

«ریچی تورِس» عضو مجلس نمایندگان آمریکا که پیش‌تر به وقوع این اتفاق اعتراض کرده بود به نیوز ویک گفت: «تلاش افراد مسلح آمریکایی برای ورود به افغانستان با دلایلی نامشخص، موجب نگرانی است. وزارت دادگستری باید تحقیق کند که این افراد چه کسانی هستند، چه نیتی داشته‌اند و آیا با افراط‌گرایان داخلی ارتباطی دارند؟»

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشت.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کردند و بامداد روز سه‌شنبه گذشته آخرین هواپیمای آمریکایی فرودگاه کابل را ترک کرد تا افغانستان از نیروهای اشغالگر خارجی تخلیه شود.

پیش از این نیز، سوم شهریور «ست مولتون» عضو دموکرات و «پیتر میجر» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در بحبوحه خروج سراسیمه آمریکایی‌ها از افغانستان، بدون اطلاع قبلی وارد این کشور شده بودند.

این دو قانون‌گذار آمریکایی در بیانیه‌ای درباره هدف این سفر گفتند، «[به افغانستان رفتیم] تا بر مأموریت خروج آمریکایی‌ها و متحدانمان نظارت کنیم».

مولتون و میجر در ادامه گفته‌اند، این سفر به صورت محرمانه انجام شد «تا خطرات و ایجاد اخلال برای افراد حاضر در حوزه میدانی کاهش یابد».

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به قانون‌گذاران از این سفر انتقاد کرده و نوشته است این پرواز «به شکلی غیر ضروری منابع مورد نیاز برای عملیات خروج را به مسیر دیگری منحرف می‌کند».

پلوسی در این نامه نوشت: «این را می‌نویسم تا تأکید کنم که وزارت دفاع و امور خارجه از اعضا درخواست کرده‌اند به افغانستان و منطقه در این برهه خطرناک سفر نکنند».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول