اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

شرایط سرمایه‌گذاری ایران در معادن افغانستان/عرضه اولیه یکی از 8 طرح فولاد استانی

مدیرعامل یک شرکت سرمایه‌گذاری از تمایل سرمایه‌گذاران ایرانی به حضور در معادن سنگ آهن افغانستان خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی در این مورد به سیاست‌گذاری دولت ایران و روابط با افغانستان بستگی دارد.

شرایط سرمایه‌گذاری ایران در معادن افغانستان/عرضه اولیه یکی از 8 طرح فولاد استانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد مسعود سمیعی‌نژاد در یک نشست خبری اظهار داشت:  باید دید سرمایه‌گذاری و امنیت سرمایه در افغانستان به چه صورت است، اما این آمادگی برای سرمایه‌‌گذاری در افغانستان وجود دارد و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های ایرانی مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان آمادگی سرمایه‌گذاری در معادن سنگ آهن افغانستان را دارند.

سمیعی‌نژاد افزود: با توجه به تغییراتی که در افغانستان اتفاق افتاده باید ببینیم دولت ایران و افغانستان چه سیاستی را در پیش خواهند گرفت.

وی در ادامه از عرضه اولیه 13درصد سهام شرکت فولاد سبزوار در بورس طی هفته آینده خبر داد و گفت: فولاد سبزوار یکی از هشت طرح فولاد استانی بود که در دولت‌های قبل جانمایی شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان با بیان اینکه 7 درصد از سهام فولاد سبزوار نیز طی 3 ماه عرضه خواهد شد، ادامه داد: این کارخانه با مشارکت 85درصدی شرکت اپال کانی‌پارس و سهم 15 درصدی ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی) ایجاد شده و ظرفیت تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی و 70 هزار تن بریکت برای آن پیش‌بینی شده است.

سمیعی‌نژاد با بیان اینکه کارخانه فولاد سبزوار از سال 96  تولید خود را آغاز کرده است، عنوان کرد:‌ تاکنون بیش از 3 میلیون تن آهن اسفنجی توسط این کارخانه تولید شده و برای بیش از 500 نفر اشتغالزایی مستقیم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه قرارداد 20 ساله برای تأمین مواد اولیه این شرکت از شرکت اپال سنگان منعقد شده است، خاطرنشان کرد: مزیت این طرح فولادی نسبت به 7 طرح دیگر فولاد استانی این است که مواد اولیه مورد نیازش از طریق شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان از برنامه‌ریزی برای اجرای 2 طرح توسعه‌ای در فولاد سبزوار خبر داد و اظهار داشت:‌ یکی از این طرح‌ها ایجاد ظرفیت یک میلیون تنی تولید فولاد است و طرح دیگر نیز تولید 1.5 میلیون تن بریکت گرم را شامل می‌شود.

سمیعی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه طی زمستان سال قبل به دلیل قطع برق و گاز مشکلاتی در تولید داشتیم، گفت: امیدواریم امسال تولیدمان متوقف نشود و البته انجام برخی تعمیرات را برای مدت‌ زمان قطع گاز در زمستان پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به اینکه در منطقه سنگان حداقل برای 20 سال، مواد اولیه مورد نیاز تولید فولاد یعنی سنگ آهن قابل برداشت است، گفت: سیاست‌گذاری در رابطه با تأمین مواد معدنی از منطقه سنگان افغانستان نیز بر اساس سیاست‌های دولت انجام خواهد شد.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای ایجاد بزرگترین فیلتراسیون آب باطله در فولاد سبزوار خبر داد و افزود: قرارداد این طرح منعقد شده و قابلیت بازیافت 70 درصدی آب مصرفی در این کارخانه وجود دارد.

سمیعی‌نژاد افزود: همچنین احداث نخستین نیروگاه ۲۰ مگاواتی خورشیدی برای تولید برق در شرق کشور را به زودی آغاز می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه برای ایجاد بزرگترین ناوگان استخراجی در شرق کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، گفت: تا 3 سال آینده قدرت برداشت این ناوگان از ۵۰ میلیون تن به ۱۲۰ میلیون تن افزایش می‌یابد و ماشین آلات جدید نیز در حال خرید است.

وی تصریح کرد: یک کارخانه ۲.۵ میلیون تنی تولید کنسانتره آهن نیز توسط شرکت اپال پارسیان سنگان در حال احداث است که ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی ۲۴ ماه آینده به بهره‌برداری می رسد.

وی در پایان عرضه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های فولادی در بورس کالا را عاملی برای شفاف‌سازی قیمت عنوان کرد و گفت: از این طریق دلال‌بازی در بازار مواد اولیه صنایع کنار می‌رود و مواد اولیه با قیمت شفاف به دست صنعتگر خواهد رسید.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول