اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دو مقام عراقی از سفر قریب‌الوقوع ولی‌عهد سعودی به عراق خبر دادند

پس از سفر وزیر کشور عربستان سعودی به عراق و توافق بغداد و ریاض در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، دو مقام عراقی خبر دادند که ولی‌عهد سعودی در حال برنامه‌ریزی برای سفر به عراق است.

دو مقام عراقی از سفر قریب‌الوقوع ولی‌عهد سعودی به عراق خبر دادند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دو مقام عراقی خبر دادند که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در حال برنامه‌ریزی برای سفر به عراق است.

این دو مقام عراقی که یکی از آن‌ها جزء تیم دفتر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر است، خبر دادند که بن سلمان برای بررسی چند پرونده مهم در حال برنامه برنامه‌ریزی برای سفر به عراق است.

بر اساس گزارش شامگاه چهارشنبه روزنامه «العربی الجدید»، ولی‌عهد سعودی در حالی برای سفر به عراق برنامه‌ریزی می‌کند که چند روز قبل، «عبدالعزیز بن سعود بن نایف» وزیر کشور سعودی وارد بغداد شد و با مقامات عراقی از جمله مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر، «عثمان الغانمی» وزیر کشور و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق دیدار کرد.

این اولین بار نیست که اظهاراتی درباره سفر قریب‌الوقوع بن سلمان به عراق مطرح می‌شود. پیشتر نیز گزارش‌هایی درباره این سفر منتشر شده بود؛ اما سفر بن سلمان به زمان دیگری موکول شد.

مطابق این گزارش، یک مقام عراقی خبر داده است که نخست‌وزیر عراق دو روز پیش به تعدادی از مقامات دفتر خود اطلاع داده است که «محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی قصد سفر به عراق را دارد تا تعدادی از پرونده‌های مهم را مورد بحث و بررسی قرار دهد؛ اما زمان این سفر مشخص نشده است».

با این حال، مقام مذکور خاطر نشان کرد که معمولا به منظور آمادگی برای چنین سفرهایی زمینه‌ سازی‌هایی صورت می‌گیرد و کمیته‌هایی تشکیل می‌شود که این اقدامات تا این لحظه انجام نشده است.

طبق این گزارش، یک مقام دیگر نیز این خبر را تأیید کرد و در این خصوص گفت که این سفر پس از آن مطرح شده که عربستان سعودی در اجلاس بغداد تنها به ارسال «فیصل بن فرحان»‌ به عنوان نماینده خود بسنده کرد.

این مقام عراقی که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، اضافه کرد که پیشتر نیز برخی مقامات سعودی از قصد بن سلمان برای سفر به عراق خبر داده بودند؛ اما این سفر به زمان‌ دیگر موکول شد.

طبق گفته این مقام عراقی، برخی پرونده‌های حساس و مهم و همچنین چند پرونده اقتصادی و تجاری میان دو کشور همچنان در بن بست قرار دارد و شاید با سفر بن سلمان پیشرفت‌هایی در آن‌ها صورت بگیرد.

بغداد و ریاض اخیرا درباره افزایش میزان مبادلات تجاری از راه گذرگاه مرزی «جمیمه» توافق کردند؛ مبادلاتی که میزان آن حدود ۹۰۰ میلیون دلار در سال برآورد می‌شود.

گذرگاه جمیمه دومین گذرگاه مرزی بزرگ میان دو کشور پس از گذرگاه عرعر است که در کمتر از دو سال افتتاح می‌شود.

از سوی دیگر، منابع رسمی سعودی هفته گذشته خبر دادند که بغداد و ریاض در راستای عمل به توافقات خود در چارچوب شورای هماهنگی عربستان سعودی-عراق در زمینه حمل و نقل دریایی توافق همکاری امضاء کرده‌اند.

عربستان سعودی و عراق در آبان‌ماه سال گذشته در قالب یک شورای هماهنگی به توافق رسیدند که در سیزده زمینه همکاری‌های خود را افزایش دهند.

این سیزده مورد که حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، به شرح ذیل است:

۱. ادامه همکاری‌ و هماهنگی در مسائل سیاسی-امنیتی-نظامی

۲. تلاش در راستای ایجاد نگرشی مشترک در خصوص مهم‌ترین مسائل مورد اهتمام دو کشور در زمینه‌های مختلف

۳. حمایت برای افتتاح وابستگی تجاری عربستان سعودی در بغداد

۴. تسریع در بازگشایی گذرگاه مرزی «عرعر»

۵. تسهیل روند اعطای ویزا به بازرگانان دو کشور

۶. بررسی امکان امضای تفاهم‌نامه‌ برای معاف کردن افراد دارنده گذرنامه ویژه، دیپلماتیک و خدمت‌ از ارائه وزیرا برای هر دو کشور به جز در زمان حج

۷. رایزنی و هماهنگی در ارتباط با حمایت متقابل در محافل بین‌المللی

۸. تقویت همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی ارتباط با مبارزه با جرایم و قاچاق

۹. تسریع روند امضای تفاهم‌نامه‌ای امنیتی میان وزارت‌ کشور دو طرف

۱۰.همکاری در زمینه‌های نظامی از طریق برگزاری تمرین‌های مشترک در چهارچوب امضای تفاهم‌نامه در زمینه نظامی، افتتاح وابستگی نظامی در دو کشور، تبادل دوره‌های آموزشی و همچنین تبادل تجربه در زمینه پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی استراتژیک

۱۱. ادامه حمایت از تلاش‌های عراق با همکاری ائتلاف بین‌المللی در راستای مبارزه با سازمان تروریستی داعش

۱۲.تلاش در راستای ایجاد نگرشی مشترک در قبال مسائل منطقه (مسئله فلسطین، سوریه، ترکیه، لیبی و یمن)

۱۳. محافظت از جاده‌ تجاری میان دو کشور.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول