اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

آمریکا: به فرار «اشرف غنی» کمک نکردیم و اطلاعی هم از آن نداشتیم

وزیر خارجه آمریکا گفت که کشورش از موضوع فرار اشرف غنی از افغانستان اطلاعی نداشته و در این خصوص هیچ کمکی به وی نکرده است.

آمریکا: به فرار «اشرف غنی» کمک نکردیم و اطلاعی هم از آن نداشتیم

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با شبکه خبری طلوع‌نیوز گفت که به رسمیت شناختن طالبان بستگی به عملی ساختن تعهدات آنان دارد.

بلینکن افزود که جامعه جهانی توقعاتشان را از طالبان به‌طور واضح مطرح کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا، گفت: «طالبان گفتند که آنان به دنبال مشروعیت جهانی و حمایت جهانی هستند. آن کاملا به این وابسته است که آنان چگونه عمل می‌کنند، نه فقط اینکه آنان چه می‌گویند. مسیر رابطه طالبان با ما و دیگر بخش‌های جهان به عمل آنان بر می‌گردد.»

وی خاطرنشان کرد: اگر طالبان به تعهداتش عمل کند و حکومت آینده افغانستان حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها، را رعایت نماید، آمریکا با آن کار خواهد کرد.

بلینکن تصریح کرد: طالبان درباره مبارزه با هراس افگنی، مبدل نشدن افغانستان به لانه امن برای تروریست‌ها، و حقوق اساسی افغان‌ها به ویژه حقوق زنان متعهد شده‌اند.

وی همچنین مدعی شد که آمریکا در طول حضور بیست ساله‌اش در افغانستان، موفق بوده است.

بلینکن گفت: «اسامه بن لادن یک دهه پیش به جزایش رسید و القاعده به عنوان یک سازمانی با توانایی حمله بر ما و دیگران از افغانستان به‌طور چشمگیری کاهش داده شد و همچنین مواردی را که پس از یازدهم سپتامبر برای خود ساخته بودیم، ما به چیزی که برای خود تعیین کرده بودیم دست یافتیم.»

وی همچنین درباره فرار اشرف غنی از افغانستان گفت که واشنگتن از این کار غنی اطلاع نداشت.

وی افزود: «یک شب پیش از این که او کشور را ترک کند، من با رییس جمهور غنی صحبت کردم و در این گفت‌وگو، ما درباره کارهایی که در دوحه انجام شده بود، درباره انتقال قدرت صحبت کردیم و او یک شب پیش از فرارش گفت که اگر این کار موفق نشود، او آماده است تا زمان مرگش بجنگد.»

این در حالی است که روز گذشته رئیس‌جمهور فراری افغانستان مدعی شد ترک کابل سخت ترین تصمیم زندگی او بوده، اما وی معتقد است که این تنها راه سکوت اسلحه‌ها و نجات کابل و 6 میلیون شهرونداش است.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول