اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سهم پنج درصدی استان اصفهان از شرکت‌های تعاونی در کشور

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: این استان از نظر میزان اشتغال و سرانه آن همواره در یک دهه گذشته جز پنج استان برتر کشور بوده است.

سهم پنج درصدی استان اصفهان از شرکت‌های تعاونی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کامران کلانی مهابادی صبح امروز در آخرین روز از هفته تعاون اظهار داشت: در ایران از ۱۳ تا ۱۹ شهریور به نام هفته تعاون نامگذاری شده و هدف از آن ترویج و توسعه تعاون است که یکی از ویژگی‌های تعاون این است که در این حوزه به صورت همزمان از ظرفیت های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی استفاده می‌‌شود. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان بیان کرد: آمار منتشر شده نشان می‌دهد کشورهایی که قوی‌ترین اقتصاد را دارند بخش تعاون آن‌ها نیز بسیار قوی است؛ ۱۰ درصد اشتغال دنیا در بخش تعاونی حضور  دارند؛ اما در ایران ۶ دهم درصد به بخش تعاون اختصاص داده شده است و در سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ عنوان شده باید در برنامه پنجم توسعه به سهم ۲۵ درصدی از تعاون برسیم و امروزه سهم تعاون ۵ درصد یا کمتر از آن است. 

وی تصریح کرد: در اصول شعاری جمهوری اسلامی عدالت و واگذاری اقتصاد به مردم و شریک کردن مردم در اقتصاد از ابتدا وجود داشته ولی در عمل به درستی انجام نشده است، ۸۰ درصد اقتصاد امروزه در انحصار دولت است و امکان ندارد به گفته قانون ۲۵ درصد از آن‌ را به تعاون واگذار کرد، در کشورهای پیشرفته دولت برنامه ریزی می‌کند و عموم مردم اقتصاد را در دست دارند. 

کلانی افزود: در فرهنگ عمومی مردم هم قضیه مشارکت و کار گروهی فرهنگ سازی نشده به طول کل راه حل مشکل و تقویت تعاونی،  مردمی کردن ساختارهای دولتی است؛ در بعد آموزش و فرهنگ‌سازی تعاون دو اقدام خوب انجام شده، که با عناوین اندیشکده تعاون و مراکز نواوری تعاون ایجاد شده است، یکی دیگر از اتفاق‌های خوب افزایش سرمایه هزار میلیارد تومانی بانک توسعه تعاون است. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان بیان داشت: در مقایسه سال ۹۶ به ۹۹ میزان تسهیلات بانک توسعه تعاون سه برابر شده است که توسعه تعاونی‌های منطقه‌ای، یکی دیگر از اتفاقات خوب در قانون‌گذاری‌های اخیر مجلس است و واگذاری طرح‌ها و املاک از طریق تشریفات مزایده است و در واقع تعاونی‌ها بدون شرکت در مزایده‌ها به صورت ساده‌تر امکان بهره‌برداری دارند. 

کامران کلانی مهابادی اضافه کرد: ۹ شرکت توسعه تعاونی در استان داریم که یکی از آن‌ها شرکت توسعه تعاونی گلپایگان است، همچنین به دنبال ایجاد شرکت توسعه تعاون شهرستان اصفهان هستیم و بعد از بنیان‌گذاری آن عضویت کارگران شاغل در کارخانجات آغاز می‌شود اما مسأله بسیار مهم دیگر عدم شفافیت است، اکنون مشکلات انبوهی در بسیاری از تعاونی‌ها به خصوص تعاونی‌های مسکن داریم. 

وی در خصوص حل مشکل شفافیت در این اداره گفت: حدود یک سال و نیم پیش سامانه‌ای را دولت راه‌اندازی کرد به نام سامانه جامع هوشمند بخش تعاون که در طول دوره ثبت شرکت‌های تعاونی از ۷۰ روز طول دوره ثبت‌نام به ۷ روز کاهش می‌یابد، در اصفهان ۳ هزار و ۳۹۹ تعاونی فعال و۳هزار و ۳۲۶ تعاونی راکد و غیرفعال داریم. 

کلانی با بیان اینکه ۳ درصد اشتغال کشور و ۵ درصد تعاونی‌های کشور را در استان دارا هستیم، تصریح کرد: ما از نظر میزان اشتغال و سرانه اشتغال همواره در یک دهه گذشته جز پنج استان برتر کشور بوده‌ایم و از هفته تعاون سال گذشته تا کنون ۱۲۱ تعاونی با اشتغال ۲هزار و ۱۷۲ نفر ایجاد شده و ۲۶۸ طرح تعاونی در کشور که از این تعداد ۵۲ طرح در استان اصفهان با اشتغال ۵۳۵ نفر و سرمایه ۱۲۲ میلیارد تومان داشته‌ایم، در واقع ۹۰ درصد ۱۲۲ میلیارد تومان مربوط به آورده مردم بوده و ۱۰ درصد آن تسهیلات بوده است. 

وی با بیان اینکه یکی از طرح‌های مفید در بخش اشتغال همراه با تحصیل طرح پویش دانشگاه‌ها است، گفت: در این طرح بنگاه‌‌های اقتصادی به جذب دانشجو می‌پردازند و دانشجوها همزمان مشغول کار می‌شوند، بخشی از این کار به صورت کارآموزی و کارگاه‌های عملی در دانشگاه‌های آزاد انجام می‌شود و پس از آن بنگاه مورد نظر شهریه دانشجو را پرداخت می‌کند، همچنین دوره‌ی سربازی را هم در این بنگاه‌ها سپری خواهند کرد. 

کلانی افزود: یکی از اشکالات ما در کشور و استان این است که تابلو مشخصی از وضعیت اشتغال نداریم؛ در واقع دستگاه‌های دولتی و افراد جویای کار و بنگاه‌های اقتصادی منظره مشخصی از این حوزه ندارند ولی خبر خوب این است که سامانه‌ای در این خصوص در اصفهان عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۱۲۱/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول