اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کمالوندی: بازرسی‌های فراپادمانی آژانس متوقف شده است/ درخواست گروسی برای سفر به ایران بی‌پاسخ ماند؟

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بازرسی‌­های فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی متوقف شده، اما بازرسی­ های پادمانی انجام می‌‍شود.

کمالوندی: بازرسی‌های فراپادمانی آژانس متوقف شده است/ درخواست گروسی برای سفر به ایران بی‌پاسخ ماند؟

به گزارش  گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روز سه­‌شنبه شانزدهم شهریور روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد­ طبق گزارش محرمانه‌­ای که به دستش رسیده، ایران با فعالیت و بازرسی آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی از برنامه­ هسته ­ای خود  مخالفت ­می‌­کند تا حدی که فعالیت‌های آژانس در ایران، در مقایسه با هر دوره دیگر در ۶ سال اخیر «به شدت تضعیف شده» است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در این‌باره توضیح داد که بازرسی ­های نوع فراپادمانی متوقف شده، اما بازرسی­ های پادمانی طبق قانون و با روند طبیعی، در حال انجام است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم ­ها و صیانت از منافع ملت ایران، دو ماه بعد از تصویب این قانون و با توجه به عدم لغو تحریم­ ها علیه ایران، اعلام کردیم که دیگر نظارت ­های فراپادمانی در کشور اجرا نخواهد شد؛ بنابراین آژانس بین­ المللی انرژی اتمی دیگر اظهاریه، دسترسی­ و بازرسی پروتکلی ندارد، اما بازرسی­ های پادمانی که در همه کشور‌ها در حال انجام است، طبق روال طبیعی در ایران هم انجام می ­شود.

همچنین در بخش دیگری از گزارش وال‌استریت ژورنال ادعا شده ایران حدود ۲ هزار و ۴۴۱ کیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد که از این مقدار حدود ۸۴.۳ کیلوگرم تا سقف ۲۰ درصد و ۱۰ کیلو تا سقف ۶۰ درصد، غنی‌­سازی شده­‌ است.

کمالوندی در این بار­ه هم گفت: در احتساب آمار و ارقام باید به دو نکته توجه شود. نکته اول اینکه گزارش در چه تاریخی منتشر شده؛ برای مثال ممکن است این گزارش آژانس برای ۱۰ روز پیش بوده و اعداد و ارقام آن با امروز مغایرت داشته باشد. نکته دوم اینکه آمار آژانس بین ­المللی انرژی اتمی بر مبنای  U است، اما آمار ما در ایران بر مبنای UF۶ است؛ لذا یک اختلاف آمار بر مبنای اختلاف واحد اندازه ­گیری موجود است. تفاوت U با  UF۶، ۱.۴۷ است که لازم است در محاسبه و تطبیق آمار و ارقام، لحاظ شود.

در همین راستا لارنس نورمن خبرنگار وال‌استریت ژورنال هم در حساب توئیتری خود مدعی شده که «ایران با درخواست رافائل گروسی مدیرکل آژانس برای سفر به این کشور و گفت‌وگو درباره همکاری‌ها میان دو طرف مخالفت کرده است.»

پیگیری‌های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از منابع آگاه در سازمان انرژی اتمی نشان می‌دهد که ادعای خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال صحت ندارد و ایران درخواست گروسی برای سفر به کشور را در حالت تعلیق گذاشته و فعلا موضع مثبت یا منفی در برابر این درخواست اتخاذ نکرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول