اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

احتمال آغاز روند پذیرش ایران در سازمان شانگهای در اجلاس تاجیکستان

به گفته نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای، پس از تصمیم شورای سران کشورهای عضو این سازمان درباره آغاز روند پذیرش ایران، کار بر روی تهیه پیش‌نویس یادداشت تفاهم درباره تعهدات ایران آغاز می‌شود.

احتمال آغاز روند پذیرش ایران در سازمان شانگهای در اجلاس تاجیکستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بختیور خاکیموف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای امروز (پنجشنبه) به خبرگزاری «تاس» گفت مسکو انتظار دارد که سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) درباره آغاز روند پذیرش تهران در این سازمان در اجلاس شهر دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) که قرار است ۱۶ تا ۱۷ سپتامبر (۲۵-۲۶ شهریور) برگزار شود، تصمیم بگیرند.

وی در این خصوص گفت: روند پذیرش یک مرحله‌ای نیست. رویه خاصی در اسناد سازمان همکاری شانگهای پیش‌بینی شده است. ما انتظار داریم که در «دوشنبه»، شورای سران کشورهای عضو درباره آغاز پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای تصمیم‌گیری کنند. این به معنای آغاز روند مذاکره برای توافق بر سر اسنادی است که بر اساس آن‌ها ایران به چارچوب قانونی و قراردادی سازمان همکاری شانگهای ملحق می‌شود.

خاکیموف یادآور شد که روند پیوستن هند و پاکستان حدود دو سال به طول انجامید و افزود «به طور کلی، این نمی‌تواند سریعتر انجام شود، زیرا اسناد توسط سران کشورها تأیید می‌شود و اجلاس این سازمان در قالب جلسات سالانه برگزار می‌شود؛ بنابراین، شروع روند پذیرش به این معنی است که مذاکرات می‌تواند در آینده نزدیک بعد از آن که این تصمیم اتخاذ شد، آغاز شود».

به گفته این دیپلمات، پس از تصمیم شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، کار بر روی تهیه پیش‌نویس یادداشت تفاهم درباره تعهدات ایران آغاز می‌شود و سپس تهران باید به تعدادی از اسناد ضروری ملحق شود. به عنوان مثال، در مرحله اول، دولت متقاضی باید به منشور سازمان همکاری شانگهای و سایر موافقت‌نامه‌های اساسی بپیوندد.

نماینده پوتین در سازمان همکاری شانگهای خاطرنشان کرد که گذراندن تمام مراحل به مدت زمان معقول نیاز دارد، زیرا منشور یکسان، سندی است که در هر کشور تصویب شده و بسیار بستگی به این دارد که چگونه تمام مراحل در داخل کشور متقاضی انجام می‌شود.

وی افزود: پس از انجام کلیه تعهدات کشور متقاضی بر اساس این یادداشت تفاهم، یک جمع‌بندی مناسب تهیه می‌شود و پیشنهادی برای اعطای وضعیت عضویت به آن ارائه می‌گردد.

خاکیموف در پایان بار دیگر تاکید کرد: بنابراین، این روند طولانی است، اما می‌توان آن را با حرکت متقابل سرعت بخشید، طبیعتاً بار اصلی برعهده دولت متقاضی است.

سازمان همکاری شانگهای، یک سازمان بین‌المللی است که در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ در شانگهای چین ایجاد شد. این سازمان شامل هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است. چهار کشور یعنی افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان دارای وضعیت ناظر هستند. در حالی که شش کشور (ارمنستان، آذربایجان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا) شرکای گفت‌وگو هستند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول