اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

حمله دوباره سیاسیون حق‌التحریر به جبهه سلامت کشور/ یادداشت نویسی پروژه‌ای بدون هیچ تخصص مرتبط!

امروز یکی از سیاسیون اصلاح طلب در مقاله‌ای تلاش کرد تا با زیر سوال بردن تلاش‌های متخصصان در زمینه تولید داروهای کرونا در کشور، موفقیت‌های حوزه سلامت را به بازی‌های سیاسی گره بزند.

حمله دوباره سیاسیون حق‌التحریر به جبهه سلامت کشور/ یادداشت نویسی پروژه‌ای بدون هیچ تخصص مرتبط!

گروه سلامت خبرگزاری فارس: کرونا هنوز هم پیچیده و مرموز است، مروری بر روند مدیریت این بیماری در سراسر جهان نشان می‌دهد با گذشت حدود دو سال از شیوع این بیماری هنوز هیچ درمان قطعی برای آن کشف نشده است و هنوز هم محققان سراسر دنیا در تلاش برای تولید دارو و واکسن‌های مطمئن هستند. هرچند این بیماری سراسر جهان را به یکباره فرا گرفت اما شیوع آن در کشور ما با سایر نقاط جهان تفاوت داشت؛ حملات رسانه‌ای کشورهای غربی از یکسو و اظهار نظرهای غیرکاشناسی افراد غیر متخصص و سیاسیون از سوی دیگر!

متاسفانه با گذشته بیش از دوسال از شیوع بیماری در کشور برخی از افراد که از ابتدای شیوع بحران تلاش کردند سلامت مردم را دستاویز بازی‌های سیاسی قرار دهند هنوز تلاش می‌کنند با شعارهای واردات واکسن و دارو، تحریم واکسن روسی و ... به جای تزریق ارامش در جامعه در شرایط بحران، موجبات نگرانی بیش از پیش را فراهم کنند.

در ادامه این روند مسموم، امروز نیز یکی از سیاسیون اصلاح طلب در مقاله‌ای تلاش کرد تا با زیر سوال بردن تلاش‌های متخصصان، برای تولید داروهای کرونا در کشور، عدم واردات واکسن‌های کرونا را نیز به گردن مسوولان دولتی بیاندازد تا شاید از این طریق به اهداف پشت پرده خود دست یابد.

این فعال اصلاح طلب در گوشه‌ای از مطلب خود به تولید داروهای درمان کرونا اشاره کرده و اظهار داشته است «چرا در حالی که بسیاری معتقد بودند؛ این داروها بویژه فاویپیراویر اثربخشی ندارد، صدها میلیارد تومان از مواد آن وارد و در اینجا تبدیل به دارو و به خورد مردم و بیماران داده شد؟» در پاسخ به این پرسش باید گفت در اوایل شروع بحران و با توجه به ناشناخته بودن این بیماری سازمان بهداشت جهانی که به عنوان متولی جهانی بهداشت و درمان شناخته می‌شود اعلام کرد که برای پیشگیری از شیوع کرونا نیازی به استفاده از ماسک نیست؛ موضوعی که توسط متخصصان و پزشکان کشورهای مختلف بارها در رسانه‌ها اعلام شد اما پس از گذشت چندماه همین نهاد بین المللی اعلام کرد که تنها راه مهار بیماری استفاده از ماسک است.

از سوی دیگر، در زمینه مصرف داروی فاویپیراویر باید یادآور شد این دارو برای اولین بار در مرکز بیماری همه گیر علیه SARS-CoV-2  در ووهان استفاده شد. با شیوع همه گیری در اروپا  این دارو برای استفاده اضطراری در ایتالیا تأیید شد. و در حال حاضر در اکثر کشورهای درگیر با کووید-۱۹ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ژوئن ۲۰۲۰، این دارو تاییدیه DCGI را در هند برای عفونت‌های خفیف تا متوسط کووید-۱۹ دریافت کرد‌.

در ایران نیز در ماه‌های اول شیوع بیماری، با توجه به افزایش آمار روزانه بیماران بستری تصمیم بر این شد تا فاویپیراویر از یک کشور خارجی که مجوز مصرف آن را صادر کرده بود به کشور وارد شود و بعد از گذراندن مراحل بالینی و تایید متخصصان به تولید انبوه برسد که تولید این دارو در کشور در همین راستا اتفاق افتاد که این امر نشان دهنده توانایی صنعت داروسازی کشورمان است.

درخصوص مصرف داروی رمدسیویر نیز مروری بر تاریخچه مصرف این دارو نشان می‌دهد، رمدسیویر با نام تجاری وکلوری (Veklury) از دسته داروهای ضد ویروسی است که در آمریکا پس از همه گیری کرونا، FDA استفاده از آن را برای درمان بیماران بستری شده تایید کرد و پس از آن این دارو در بیش از ۵۰ کشور مجاز اعلام شد. رمدسیویر اولین دارویی است که توانست مجوز FDA برای درمان کووید-۱۹ را بگیرد.

در اکتبر ۲۰۲۰، سازمان غذا و دارو آمریکا FDA، استفاده از داروی ضد ویروسی رمدسیویر برای درمان کرونا در بیماران بستری بزرگسال و کودکان (سن ۱۲ سال و بیشتر و وزن بیشتر از ۴۰ کیلوگرم) را تایید کرد. این دارو، مجوز استفاده اورژانسی (EUA) FDA را برای کودکان مبتلا به کرونای بستری شده را هم گرفته است.

حال با توجه به مرور سوابق مصرف این دارو در کشورهای دنیا و وضعیت بحرانی آمار مرگ و میر و بیماران بستری و نیاز همه کشورهای دنیا به داروهای بیماری کرونا منطقی به نظر نمی‌رسید که ایران تلاش خود را برای تولید این داروها به کار گیرد تا در وانفسای تحریم‌ها چشم امید به کشورهای خارجی برای تامین داروی مورد نیاز خود نداشته باشد؟ و باید این سوال را پرسید که اگر همین داروها در کشور تولید نمی‌شد یا برای واردات آنها تعلل صورت می‌گرفت برخی از سیاسیون اصلاح‌طلب مسوولان وزارت بهداشت را متهم به عدم استفاده از این داروها نمی‌کردند؟

این فعال اصلاح طلب درحالی در بخشی دیگر از یادداشت خود اعلام کرده است که «چرا به یکباره داروهای بیمارستانی رمدسیویر که تاریخ مصرف آنها نزدیک بوده نیز در داروخانه‌ها توزیع شد»، که گویا صف‌های طولانی داروخانه‌ها برای تامین دارو رمدسیویر را ندیده است؟ اما به راستی چرا این داروی بیمارستانی در داروخانه‌ها توزیع شد؟ دلیل این امر نیز شفاف است. به گفته مسوولان سازمان غذا و دارو میزان مصرف رمدسیویر در کشور از 170 هزار ویال در سال ۹۹  به 600 هزار عدد در خرداد امسال رسید  و در دو هفته اول مرداد  به دلیل تجویز بیش از حد پزشکان و افزایش شدید آمار مبتلایان در پیک پنجم، این عدد به دومیلیون و دویست هزار عدد رسید.

تجویز 8 برابری داروی رمدسیویر توسط پزشکان از یک سو نشان از اعتماد پزشکان به این دارو دارد و از سوی دیگر به دلیل ازدحام مردم در داروخانه‌های بیمارستانی با هدف کاهش تجمع بیماران توزیع آن در داروخانه‌های منتخب انجام شد. حال بهتر است این فعال سیاسی به این پرسش نیز پاسخ دهد که با توجه به افزایش 8 برابری مصرف داروی رمدسیویر اگر ظرفیت تولید آن در کشور ایجاد نشده بود شما مسوولان را متهم به کم کاری در تامین این دارو نمی‌کردید؟

حالا که بحث مصرف داروها مطرح شد ذکر این مطلب هم خالی از لطف نیست، روزهای اول کارشناسان برای درمان بیماری، به هیدروکسی کلروکین پناه بردند به نحوی که در ایالات متحده ترامپ با یک ورق از این دارو در تلویزیون ظاهر می‌شود و اعلام می‌کند که درمان کرونا پیدا شد و بعد از میلیاردها دلار هزینه بی اثر بودن آن اثبات شد. جالب اینکه بعد از یکسال که هیدروکسی کلروکین از صفحه درمان کرونا حدف شد این هفته مقاله متاانالیز در بیش از صد صفحه منتشر شد و اعلام کرد که مصرف به موقع آن تا حد زیادی از مرگ جلوگیری می‌کند!

هرچند هر یک از شرکت‌های داروساز و واکسن ساز علاوه بر کمک به بشریت در بحران کرونا منافع اقتصادی خود را هم در نظر می‌گیرند اما به نظر می‌رسد این پزشکان و متخصصان حوزه هستند که درباره مصرف و تولیدداروها بر اساس شواهد علمی و آزمایشگاهی باید اظهارنظر کنند، حتی اگر یک روز دارویی تایید و روز دیگر بر اساس شواهد علمی ثابت شود که دارو اثربخشی کافی نداشته است. اظهارنظرهای غیرکارشناسی و گروه زدن سلامت مردم به سیاست نه تنها در شرایط بحران گره‌ای از مشکلات بیماران باز نخواهد کرد بلکه باعث خواهد شد تا مردم به پزشکان و متخصصان این حوزه نیز بی اعتماد شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول