اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

از استانداران یک شَبه تا لیست‌های من در آوردی/ ,وقتی هر کس می‌خواهد کت تن او باشد!

«اوغلان ائوینده خبر یوخ، قیز ائوینده تویدو!» این ضرب‌المثل را برای مواقعی به کار می‌برند که طی آن خانواده عروس دوست دارند هر طور شده دخترشان را عروس کنند، ولی در خانه داماد خبری نیست، انتخاب استاندار زنجان هم همین قضیه است، در وزارت کشور خبری نیست اما در زنجان استاندار انتخاب شده است!

از استانداران یک شَبه تا لیست‌های من در آوردی/ ,وقتی هر کس می‌خواهد کت تن او باشد!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، « اوغلان ائوینده خبر یوخ، قیز ائوینده تویدو!» این ضرب‌المثل را برای مواقعی به کار می‌برند که طی آن خانواده عروس دوست دارند هر طور شده دخترشان را عروس کنند در حالی که آقا پسر از ماجرا خبر ندارد و حتی تمایلی به این ازدواج هم نشان نمی‌دهد.

ماجرای انتخاب استاندار زنجان هم قضیه این ضرب‌المثل است، در حالی که بسیاری از افراد و اطرافیانشان خبر از انتخابشان به استانداری می‌دهند، اما فعلا در وزارت کشور موضوعی مطرح نشده است و انتخاب کسی برای استانداری زنجان قطعی نیست.

هر روز لیست جدیدی متفاوت از لیست‌های قبلی از گزینه‌های معرفی شده به وزارت کشور منتشر می‌شود و روز بعد همان لیست تکذیب می‌شود.

این لیست‌ها اکثرا از سوی خود افراد یا احزاب سیاسی موافق دولت و یا مخالف منتشر می‌شود تا شانس گزینه‌های خودشان را بیشتر کنند.

برخی از گزینه‌هایی که مطرح می‌شود حتی برای استان‌های دیگر هم مشترک است و معلوم نیست بنای این انتخاب‌ها به چه شکل است.

موضوع انتخاب استاندار زنجان به این شکل است که امشب یک نفر به عنوان استاندار انتخاب و فردا عزل می‌شود و این در حالی است که تاکنون وزارت کشور هیچ خبری درباره انتخاب استانداران جدید منتشر نکرده و واکنشی به هیچ یک از این لیست‌ها نشان نداده است.

رسانه‌ها هم در این کارزار اطلاع‌رسانی فعال هستند و هر روز آمار و لیست جدیدی به نقل از نمایندگان در ارتباط با معرفی گزینه‌های استانداری منتشر می‌شود.

10، 20، 30، 40 و در آخر معلوم نیست بالاخره چند نفر به وزارت کشور برای استانداری معرفی شده است.

اسامی گزینه‌های مطرح شده برای استانداری زنجان

در فضای مجازی هم اسامی مختلفی برای استانداری زنجان مطرح شده است، محسن افشارچی، عباس راشاد، سعید رفیعی، امیر حاتمی، مجید خوشنود، نورالدین رفیعی، میرهادی موسوی، علی اکبر رزم‎جو، علیرضا فیروزفر، محمد آقامیری، سردار قاسم رضایی و... از طرف احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی مطرح است اما صحت آن نه تایید و نه رد شده است.

با این حال موضوع انتخاب استاندار زنجان به لحاظ تشکیل دولت جدید از اهمیت بالایی برخوردار است و با وجود تایید و تکذیبیه‌های فراوان نقل محافل است.

برخی با استاندار بومی موافقند و برخی با استاندار غیربومی که موافقان و مخالفان دلایل خاص خود را دارند، اما در این بین خواسته مردم رسیدگی به مشکلات استان و ارتقای سطح اقتصاد و اشتغال و... حل سایر مسائل است.

آنچه مسلم است، انتخاب استاندار و سایر مقامات لزوماً باید در چارچوب سیاست یکپارچه و واحد کشور صورت گیرد و دخالت‌های خارج از وزارت کشور و اعمال نفوذ در این امر مهم نباید سبب چند پارچه شدن وضع در هر استان و بروز تعارضات رفتاری در میان مدیران ارشد و در نتیجه به هم ریختگی شرایط استان شود.

 

کاسبین دوواری آلچاق اولار

تجربه تاکنون نشان داده که در زمان انتخاب استاندار، ابتدا گزینه‌های قوی و کاربلد برای استان‌های دیگر انتخاب می‌شود و به قولی ته کیسه هر گزینه‌ای باقی ماند برای استان زنجان در نظر می‌گیرند و نتیجه این انتخاب تاکنون چیزی جز عقب ماندگی برای استان پرظرفیت زنجان نبوده است و به قولی «کاسبین دوواری آلچاق اولار».

وزیر کشور در ارتباط با انتخاب استانداران با تاکید بر لزوم استفاده از جوانان در انتخاب مدیران گفت: نخستین معیار من برای انتخاب مدیران، استانداران و فرمانداران، شایستگی، توانمندی و کفایت فرد مورد نظر برای اداره آن مجموعه است.

احمد وحیدی خاطرنشان کرد: مدیر انتخاب شده باید حتما کفایت لازم را داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد و در این انتصابات باید توجه به جوانگرایی هم باشد، اما مفهوم جوانگرایی این نیست که فرد بی‌کفایت را برای کاری انتخاب کنیم.

وحیدی با تاکید بر اینکه در انتخاب مدیران باید به گونه‌ای انتخاب کنیم که هم جوانگرایی و هم کفایت همزمان محقق شود، گفت: اگر هم در مواردی امکان انتخاب همزمان محقق نشد، باید به طور تدریجی آن انتخاب منجر به جوانگرایی شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در آخرین اظهار نظر خود درباره انتخاب استاندار گفت: مهمترین اولویت ما مهمترین اولویتی است که دولت، مد نظر دارد یعنی کیفیت بالای خدمت‌رسانی و عزم به خدمت به مردم، اولین اولویت ماست.

حجت‌الاسلام مهدی باقری با اشاره به اینکه شاخص‌هایی که وجود دارد عبارتند از سلامت، سابقه خوب و درخشان و توانمندی ارتباطات گسترده‌ای که بتواند برای مردم و استان منافعی را از توان داخلی و خارجی بیاورد تا مردم بهره‌مند شوند، گفت: بومی بودن از گزینه‌های جدی ماست.

وی تصریح کرد: 4 سال، فرصتی نیست که فرد غیربومی بیاید و بخواهد اشراف و اطلاع پیدا کند از مناطق و بتواند کاری را انجام دهد، لذا بومی بودن از شاخص‌هایی است که در مجمع، نماینگان استان در نظر داشتند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تامین مناسب مسائل اقتصادی و معیشتی مردم، یکی از موضوعات و محورهای اصلی خدمت‌رسانی است که دولت مد نظر دارد، تصریح کرد: فردی به عنوان استاندار باید معرفی شود و دولت، کارهایش را پیگیری کند که توان مدیریت استان را به‌گونه‌ای داشته باشد که شاهد ارتقای اقتصادی استان باشیم و رویکرد توسعه اقتصادی طبیعتا باید در توانمندی‌ها، برنامه‌ها و ارتباطات فردی که سکاندار استانداری خواهد بود باید باشد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه مهمترین اولویت‌های نمایندگان استان زنجان در انتخاب استاندار آینده زنجان چیست و آیا گزینه‌هایی مد نظر هست، گفت: گزینه‌هایی که مطرح می‌شود از بخش‌های مختلف خواسته‌ایم که مشورت بدهند و این خواسته نه خواسته ما بلکه خواسته گروه‌ها، جناح‌ها، احزاب، اصناف و فعالین حوزه‌های مختلف بوده است و قبل‌تر نیز این مطالبه عمومی از ما بوده که از مردم در رده‌هایم مختلف کمک بگیریم.

وی افزود: از طرف دیگر در این ایام، خود آن‌ها نیز پیشقدم شده و گزینه‌هایی را مطرح کرده‌اند و تا به حال شاید بیش از 20 گزینه به مجمع نمایندگان استان معرفی شده است.

حجت‌الاسلام باقری با بیان اینکه بنای حاکم شدن همدلی، همراهی و وحدت در استان، هدف مجمع نمایندگان است، اظهار داشت: هدف این است که مجموعه نهادهای مختلف خدمتگزار در استان در این قضیه حضور داشته و کمک کنند.

این نماینده مجلس گفت: رویکرد نمایندگان در مجمع نمایندگان استان این است که با توجه به مطالبات و پیگیری‌هایی که مردم داشتند با همراهی تمام عزیزان انقلابی در استان به دولت کمک کنیم تا گزینه توانمندی در استان حضور داشته و مشغول به خدمت‌رسانی شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معرفی افراد برای تصدی استانداری زنجان از طریق کانال‌های مختلف اتفاق می‌افتد، بیان کرد: تشکل‌های سیاسی، افراد ستادی و ... اقدام به معرفی افراد مورد نظر خود به وزارت کشور می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مسائل موثر در انتخاب استاندار چون کسب نظر از مجمع نمایندگان انجام نشده است، ادامه داد: خبر موثقی در مورد انتخاب استاندار و استعلام افراد برای تصدی این پست را نشنیده‌ام.

طاهری با بیان اینکه یکی از کانال‌های موثر در انتخاب استاندار مجمع نمایندگان است، گفت: تاکنون مجمع نمایندگان زنجان اقدام به معرفی گزینه نکرده‌ است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به نظر بنده یکی از ملاک‌های انتخاب افراد به عنوان استاندار آن است که به معنای واقعی کلمه دلسوز مردم باشد، گفت: فرد منتخب باید جمعیت استان را خانواده خود بداند و روحیه جهادی و انقلابی داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌ها برای انتخاب استاندار بومی بودن فرد و اشرافیت به شرایط استان است، گفت: نباید به این نحو باشد که فرد تازه به استان وارد شده و سعی در شناخت افراد داشته باشد و حتی‌المقدور باید استاندار بومی باشد.

طاهری تصریح کرد: اگر این ویژگی‌ها در یک نیروی جوان باشد فوق‌العاده بوده تا از نظر سنی بالا نبوده و  با تلاش و دوندگی خسته نشود و مشمول منویات مقام معظم رهبری که تشکیل دولت جوان و حزب‌اللهی است هم بشود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با توجه به بررسی وضعیت نخبه‌پروری در زنجان و شناخت از ظرفیت‌ها معتقد هستم علاوه بر استاندار زنجان می‌توان از زنجانی‌ها برای حضور در سایر استان‌ها هم استفاده کرد، گفت: اگر مشکلی برای انتخاب استاندار وجود دارد این است که بین این افراد کدام  نیروی توانمند را انتخاب کنیم.

لیست گزینه‌های استانداری کذب محض است

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه نیز درباره انتخاب استاندار زنجان گفت: در مورد تغییر استانداران لیست‌های متنوعی پخش شد که بیشتر آنها کذب  است.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی گفت: رویکرد وزیر کشور آن است که از ظرفیت نمایندگان در این انتصاب استفاده کند و افرادی که توسط احزاب، سیاسیون و اصناف به مجمع معرفی می‌شود را بررسی و توانمندترین آنها را معرفی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یکی از ملاک‌ها بومی بودن استاندار است چرا که ٧٠٠ نفر نیروی با سابقه زنجانی در جایگاه مدیر کل در تهران فعالیت دارند، اضافه کرد: نداشتن اشرافیت فرد غیر بومی ایراد است برای همین، بومی بودن استاندار مورد توجه است.

باقری با اشاره به اینکه به عنوان نماینده مردم لیست‌ها را بررسی و لیست ١٠ نفره بررسی و تنها چند نفر معرفی خواهند شد، تصریح کرد: چنانچه وزیر کشور بخواهد فردی را به عنوان استاندار معرفی کند باید قوی‌تر از نیروهای معرفی شده توسط نمایندگان باشد.

 

«خکه خکه دئیینجه قئش چئخار»

جدا از اینکه نمایندگان چه کسی را به وزارت کشور معرفی کرده اند و وزیر کشور چه کشوری چه گزینه‌ای را انتخاب خواهد کرد.

اما اقشار مختلف مردم استان زنجان از استاندار جدید زنجان در دولت جدید انتظار دارند که کم وکاستی‌های گذشته را جبران کند و درگیر سیاسی‌ بازی نشود و وعده‌های عملیاتی به مردم بدهد، چرا که به قول یک ضرب‌المثل ترکی « خکه خکه دئیینجه قئش چئخار».

برخی مشکلات موجود در این استان مشابه شرایط کشوری بوده و برخی دیگر از جمله مشکلات اقتصادی، تولیدی، سرمایه ای کارگری و بیکاری خاصه استان بوده که امیدواریم با تلاش استاندار جدید با راه اندازی فعالیت های اقتصادی شاهد رشد و توسعه استان بوده و علاوه بر آن دیگر شاهد تجمع اعتراض آمیز کارگران نباشیم.

رسیدگی به وضعت اشتغال جوانان تحصیل کرده، ایجاد امنیت و اشتغال برای زنان، ارائه تسهلات و تشویق احزاب، نهادهای مدنی و تشکل های زیست محیطی و آزادی مطبوعات در استان از جمله مواردی است که استاندار باید به آنها توجه داشته باشد.

مناطق حاشیه نشین هر شهر عموما مناطقی هستند که دارای مسائلی همچون مساکن غیر استاندارد، عدم ارائه خدمات شهری و یا ارائه کمتر آن به این مناطق، عدم جذب مردم این مناطق در اقتصاد رسمی شهر و بسیاری مسائل کالبدی و اجتماعی دیگر، هستند.

بسیاری از تاسیسات شهری شهرهای استان مربوط به سال‌های پیش است و با وجود چند برابر شدن جمعیت شهرستان‌ها، چیزی بر این تاسیسات اضافه نشده است.

کتابخانه، فضای سبز، صنایع مختلف، ورزشگاه و… در اغلب شهرستان‌ها مربوط به چند دهه گذشته بوده و جوابگوی جمعیت شهرستان‌ها نیست. این زیرساخت‌ها، همه لازمه توسعه فرهنگی و اقتصادی مردم یک شهر است که باید به توسعه آنها متناسب با جمعیت شهر پرداخت.

استاندار جدید باید در راستای توجه به حقوق شهروندی به رشد و تقویت تشکل‌های مردم نهاد توجه داشته باشند تا این نهادها بتوانند در زمینه های مختلف از جمله تبیین حقوق شهروندی موفق عمل کنند.

انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول