اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

روزنامه صهیونیستی: روسیه در سوریه به میل تل‌آویو رفتار نمی‌کند

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در تحلیلی از کنترل کامل دولت سوریه بر شهر درعا در نزدیکی مرز فلسطین اشغالی، نوشت که این رخداد نشان داد که روسیه طبق میل تل آویو رفتار نمی‌کند.

روزنامه صهیونیستی: روسیه در سوریه به میل تل‌آویو رفتار نمی‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه جروزالم پست (چاپ فلسطین اشغالی) روز جمعه در تحلیلی از آزادسازی کامل شهر درعا، نوشت که با این رخداد، نیروهای حامی ایران در نزدیکی مرز سرزمین اشغالی جا پای محکمی پیدا کردند و روسیه بر خلاف میل اسرائیل از بازیگران اصلی این صحنه بود.

منطقه «درعا البلد» در شهر درعا سرانجام پس از سال‌ها درگیری و تنش به طور کامل به کنترل نیروهای ارتش سوریه در آمد. روز چهارشنبه هفته گذشته مرحله دوم توافق آتش‌بس میان ارتش سوریه و تروریست‌ها با میانجیگری روسیه پایان یافت و عناصر مسلح با تحویل سلاح‌های خود به سمت استان ادلب رهسپار شدند و پرچم سوریه در مرکز شهر برافراشته شد. درعا در ۳۲ کیلومتری شرق جولان اشغالی قرار دارد.

«جاناتان اسپایر» نویسنده این مقاله نوشت که روسیه در ماجرای درعا البلد به طور واضح خواسته‌های ایران را در توافق وارد کرد و مقامات رژیم صهیونیستی از این ماجرا خشنود نیستند.

او افزود: «توافق درعا البلد نشان داد که اسرائیل دیگر نمی‌تواند امید داشته باشد که روسیه نقش مقابله با ایران را در سوریه بازی کند و علیه منافع ایران کار کند».

در مقاله جروزالم پست آمده است: «توافق آتش‌بس در درعا البلد، محاصره ۷۵ روزه حکومت بشار اسد بر این شهر را پایان داد و افراد مسلح سوری مجبور به دادن امتیازهای بسیاری به دولت سوریه شدند. این توافق به شرایط ویژه‌ای که درعا پس از آزادسازی در ژوئن ۲۰۱۸، در  آن به سر می‌برد پایان داد. از زمان آزادی درعا البلد در آن تاریخ، روسیه عامدانه شرایطی را ایجاد کرد که افراد مسلح مخالف دمشق بتوانند با سلاح سبک به حضور خود در داخل شهر ادامه دهند و دولت نیز نمی‌توانست نقاط ایست و بازرسی در درعا ایجاد کرده و حاکمیت خود را بر شهر تثبیت کند».

بنابراین هدف ارتش سوریه از حمله دوباره به درعا البلد، پایان دادن این وضعیت بود تا بتواند به طور مستقیم شهر را در کنترل خود داشته باشد و این عملیات جزئی از برنامه بشار اسد برای تحت کنترل در آوردن تمامی خاک سوریه است. برنامه‌ای که به نوشته جروزالم پست، بخشی زیادی از آن تحقق یافته است.

این روزنامه اسرائیلی سپس نوشت که وضعیت نیروها در درعا البلد برای این رژیم بسیار حائز اهمیت است، چرا که درعا البلد در نزدیکی جولان اشغالی قرار گرفته و موقعیت بسیار مهمی برای مقاومت است و ایران نیز تلاش دارد نیروهای همپیمان خود را در این منطقه مستقر کند.

پایان صبر روسیه از حملات هوایی اسرائیل

«جاناتان اسپایر» در ادامه این مقاله مدعی شد: «از نظر اسرائیل مانع اصلی در برابر نفوذ ایران در سوریه در کنار اقدامات نظامی خود، حضور روسیه در منطقه است. روس‌ها از طرح ایران برای افزایش توانایی خود علیه اسرائیل در جنوب غرب سوریه حمایت نمی‌کنند. از این رو همکاری محدودشان با شورشیان در درعا البلد در این راستا بود».

طبق این مقاله، در ماجرای توافق درعا البلد شاهد تحول واضح موضع روسیه در خصوص خواسته‌های ایران بودیم که در توافق نمود پیدا کرد. همزمان نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد صبر روسیه از حملات هوایی اسرائیل به پایان رسیده است و همه این‌ها می‌گوید تل آویو دیگر نباید امید داشته باشد که مسکو نقش محدود کنندگی ایران در سوریه را بازی کند.

در حال حاضر همچنان سی درصد خاک سوریه خارج از کنترل دولت دمشق است. این مناطق در حال حاضر نمی‌تواند در معرض حملات ارتش سوریه باشد چرا که امنیت آن‌ها از سوی کشورهای خارجی تأمین می‌شود، بدین گونه که شمال شرق سوریه در کنترل اداره خودمختاری کردستان تحت حمایت آمریکا قرار دارد و شمال غرب سوریه نیز در اشغال ترکیه است. اما در جنوب غرب سوریه، کشورهای خارجی حاضر در منطقه ایران و روسیه هستند.

جروزالم پست در ادامه گزارش خود ادعا کرد که روسیه در ماجرای درعا البلد با «احمد عوده» فرمانده تروریست‌های حاضر در این منطقه هماهنگ شد و آن‌ها را در قالب تشکیلات جدیدی به نام «تیپ هشتم» بازسازی کرد. تیپ هشتم زیرمجموعه لشکر پنجم ارتش سوریه محسوب می‌شود که به دست ارتش روسیه بنا شده است و افسران روس نقش مهمی در سطوح مختلف این لشکر دارند.

این روزنامه اسرائیلی سپس مدعی شد: «حمله ارتش سوریه به درعا البلد به طور مستقیم یک طرح ایرانی برای مقابله با طرح روسیه بود. حمله‌ای که به دست لشکر چهارم به فرماندهی «ماهر الاسد» برادر بشار اسد صورت گرفت. این لشکر ارتباط تنگاتنگی با سپاه پاسداران دارد و شاکله آن نه از میان سربازان، بلکه از نیروهای ویژه تشکیل شده است. بخش اطلاعات نیروی هوایی و گارد ریاست‌جمهوری نیز دو نهاد دیگری هستند که ارتباط محکمی با تهران دارند.»

جروزالم پست در ادامه نوشت که حمله لشکر چهارم از اواخر ژوئن آغاز شد، اما آنگونه که انتظار می‌رفت و با وجود حرفه‌ای بودن نیروها، اما عملیات به کندی پیش می‌رفت. اما روسیه نقش مهمی در تسلیم شدن افراد مسلح در درعا البلد داشت و آن‌ها را تهدید کرد که در صورت عدم تسلیم در برابر خواسته‌های دولت سوریه، با هرگونه اقدامی از جانب دمشق همراهی خواهد کرد. از این رو گروههای مسلح نیز به طور کامل تسلیم خواسته‌های مسکو شدند.

بنابراین یگان‌های ارتش سوریه، صبح روز چهارشنبه وارد درعا البلد شدند و با استقرار در چندین نقطه، برای انجام عملیات گشت‌زنی و تفتیش در منطقه برای یافتن سلاح و بقایای تروریست‌ها از سلاح، مهمات و مواد منفجره گرفته تا شناسایی تونلها، استحکامات و لانه‌هایی که تروریستها به عنوان نقطه شروع حملات خود علیه غیرنظامیان و نیروهای ارتش در نظر گرفته‌اند حرکت کردند تا به تدریج زمینه برای ورود تیم‌های تخصصی و خدمات‌رسانی برای ترمیم زیرساخت‌های درعا فراهم شود.

چرا روسیه در درعا کوتاه آمد؟

«عبدالله الجباسینی» کارشناس سوری در این باره به وبگاه المیادین گفت که طبق توافق قرار است تا گروههای مسلح در درعا البلد سلاح‌های خود را تحویل دهند و پلیس نظامی روسیه نیز در نقاط مختلف شهر برای ممانعت از درگیری احتمالی مستقر خواهد شد و چندین ایستگاه ایست و بازرسی دایر خواهد کرد.

او نیز گفت که توافق درعا البلد به نوعی عقب‌نشینی مسکو از موضع پیشین خود در قبال عناصر مسلح در این منطقه و یک پیروزی مهم برای نیروهای همپیمان با ایران بود.

الجباسینی در ادامه سؤال کرد که چرا این اتفاق اکنون رخ می‌دهد؟ وی در پاسخ سؤال خود گفت: «دلیل تغییر موضع روسیه چندان روشن نیست اما رویکرد کلی روشن به نظر می‌رسد، اظهار ضعف آمریکا در منطقه به جرئت ایران افزوده و همزمان روسیه به نگرانی‌های همپیمانان منطقه‌ای واشنگتن بی اعتنا است، نتیجه این شرایط به پیشبرد هرچه بیشتر منافع ایران در جنوب غرب سوریه خواهد انجامید».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول