اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

امیرسلیمانی: رعایت پروتکل‌ در فیلم ها و سریال ها شوخی است!/ قرارداد بازیگران منتشر شود

یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: تقریباً همه اصناف و مشاغل می‌توانند از ماسک استفاده کنند، اما بازیگران جلوی دوربین این امکان را ندارند و مجبورند بدون ماسک کار کنند.

امیرسلیمانی: رعایت پروتکل‌ در فیلم ها و سریال ها شوخی است!/ قرارداد بازیگران منتشر شود

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: سپند امیرسلیمانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون مهمان بخش پرونده «سریالیست» این هفته با اجرای پدرام کریمی بود. بخشی که به موضوع «سختی‌های تولید سریال در شرایط کرونایی» اختصاص داشت.

امیرسلیمانی در ابتدای برنامه اظهار کرد: فراتر از بحث کرونا، همواره روند تولید سریال در کشور ما سختی‌های خاص خودش را داشته و دارد که بخشی از آن به فقدان استودیوها و شهرک‌های سینمایی که دارای تنوع لوکیشن و ابزار و دکور باشد، باز می‌گردد. در این شرایط، تولید سریال‌هایی که داستان آن‌ها در فضای دهه پنجاه و شصت می‌گذرد و سکانس‌های خارجی آن زیاد است، بسیار سخت شده چراکه شکل ظاهری خیابان‌ها و ساختمان‌ها کاملاً تغییر کرده است.

معضل سنگ‌برش در تولید سریال‌های تلویزیونی!

وی گفت: در سال‌های اخیر و در روند تولید سریال‌هایی مثل «زیرخاکی» این موضوع را شاهد بودیم. آقای خدابخشی طراح صحنه این سریال در مصاحبه ای گفته بودند که انبار بسیار بزرگی را اجاره کرده بودند که فقط وسایلی که  در دهه شصت در زندگی مردم وجود داشت را در آنجا بگذارند و  در سکانس‌های مختلف از آن استفاده کنند؛ یا این که برای پیدا کردن لوکیشن‌های مناسب در محلات مختلف از این کوچه به کوچه دیگر می‌رفتند.

امیر سلیمانی یادآور شد: از آن جایی که این سال‌ها تقریباً همه سریال‌ها با صدای صحنه ضبط می‌شوند، صداهای مزاحم هم یکی دیگر از مشکلاتی است که سریال‌سازان با آن درگیر هستند. نمی‌دانم چه حکمتی است که ما سر هر کاری که مشغول ضبط هستیم در همان نزدیکی کارگاه ساختمان‌سازی هم برپاست؟! صدای سنگ برش (فرز) همیشه بلند است و این سنگ برش به بخش جدایی‌ناپذیر تولیدات تلویزیونی ما تبدیل شده است.

وی افزود: در زمان ضبط سکانس‌های خارجی اتفاقات جالبی می افتد. ما در این بخش ها موقع استراحت، ناهار  را معمولاً در همان خیابان می‌خوریم و برای ضبط سکانس‌های بعدی آماده می‌شویم. یک بار ماشین غذا که از راه رسید مردمی که آنجا بودند فکر کردند که غذای نذری توزیع می‌شود و همه غذاها را بردند و ماهم مجبور شدیم ساندویچ بخوریم!

این بازیگر سینما و تلویزیون عنوان کرد: علاوه بر این مشکلات موردی، باید به تولید سریال‌های تاریخی یا سریال‌های الف ویژه تلویزیون هم اشاره کنم که بخش عمده هزینه و زمان در آن‌ها صرف طراحی و اجرای دکور می‌شود. چند وقت پیش  گفت و گویی از تهیه‌کننده سریال امام  علی(ع) می خواندم که می‌گفتند در آن سال‌ها (حدود سی سال پیش) ما برای ساختن کل شهر مدینه 24 میلیون تومان هزینه کردیم که البته حتی با هزینه چند روز از  تولید سریال‌های این روزها هم قابل مقایسه نیست.

خطرها و تهدیدهای تولید یک سریال برای عوامل

وی افزود: وقتی روند تولید یک سریال طولانی  می‌شود، متاسفانه گاهی برخی عوامل در جریان تولید یا ضبط فوت می‌کنند و متأسفانه شاهد هنرنمایی خودشان و خروجی کار نیستند.  این اتفاق در مجموعه‌هایی مثل «امام علی (ع)»، «مختارنامه»، «روزگار قریب» و... رخ داد. یا در سریال «نرگس» به خاطر تصادف و درگذشت زنده‌یاد پوپک گلدره کار چند بار به تعویق افتاد.

امیرسلیمانی تصریح کرد: خطر دیگری که عوامل یک سریال را تهدید می‌کند استفاده از ادوات نظامی است. در سریال «معراجی‌ها» حادثه‌ای به خاطر انفجار رخ داد و متاسفانه جان پنج نفر از عوامل فنی ما و کارکنان شهرک سینمایی دفاع مقدس را گرفت. در اوایل دهه هفتاد آقای سجادی حسینی که کارگردان بودند به خاطر شلیک اشتباهی گلوله در صحنه فیلمبرداری جان خودشان را از دست دادند. درگذشت دو بدلکار خوب کشورمان آقایان پیمان ابدی و ارشا اقدسی و فوت یکی از عوال سریال «خوابزده» بر اثر آتش‌سوزی  هم از اتفاقات تلخ قابل ذکر در این زمینه است. خلاصه این‌که این‌گونه اتفاقات تلخ همیشه بازیگران و عوامل سریال‌‌ها را تهدید می‌کند.

این بازیگر اظهار کرد: در فیلم «اخراجی‌ها2» انفجاری در نزدیکی رخ داد که باعث شد گوشم به اصطلاح صدای زنگ بدهد و اذیتم می‌کرد. بعد از دو سه روز به دکتر مراجعه کردم و او هم گفت که این عارضه خوب نمی‌شود و الان حدود 13 سال است که این درد گوش و صدای زنگ همراه من است و من را اذیت می‌کند.

وی تصریح کرد: من همیشه گفته‌ام که کاش مردم با سختی‌ها و واقعیت حرفه ما هم آشنا شوند.  بارها شنیده‌ایم که می‌گویند بله شما دستمزدهای چندصد میلیونی و میلیاردی می‌گیرید. پیشنهادم این است که بازیگران دست به دست هم بدهند و به مدیران تلویزیون اعلام کنند که اصلاً قراردادها را منتشر کنید تا مردم بدانند میزان دریافتی‌ها چقدر است و آیا با این سختی‌هایی که گفتم همخوانی دارد یا خیر؟

ماجرای ابتلا به کرونا و 2 جراحی سخت برای بیماری گوارشی

وی عنوان کرد: در نهایت باید به کرونا اشاره کنم که معضل اساسی تولیدات سینمایی و تلویزیونی در این دو سال بوده است. ببینید در این حدود دوسال به جز کسانی که  بی‌ملاحظه هستند و بی‌توجه به جان هموطنانشان ماسک نمی‌زند، تقریباً همه اصناف و مشاغل می‌توانند از ماسک استفاده کنند، اما بازیگران جلوی دوربین این امکان را ندارند و مجبورند بدون ماسک کار کنند. خود من کاملاً یادم هست که چه زمانی و در چه سکانسی  کرونا گرفتم چون در پروژه «کلبه عمو پررنگ» امیر سهیلی بازیگر مقابل من کرونا داشت و ما رو به‌روی هم دیالوگ می گفتیم. روز بعد حال او بد شد و من هم دوسه روز بعد درگیر شدم.

مهمان برنامه «سریالیست» افزود: زمانی هم فضای بدی ایجاد شد که بله می‌خواهند به بازیگران واکسن بزنند، اینها رانت دارند و خونشان رنگین‌تر از دیگران است و... در نهایت هم دیدیم که تازه  همین یکی دو هفته پیش بود که مجوز واکسیناسیون هنرمندان صادر شد و در این مدت متاسفانه ما بازیگران و هنرمندان زیادی را از دست دادیم.

امیرسلیمانی ادامه داد: حدود یک هفته از ابتلای من به کرونا گذشته بود که دل‌درد شدیدی گرفتم. ساعت 11 شب بود با یک لباس ساده و دمپایی به پزشک مراجعه کردم چون فکر میکردم چیز مهمی نیست و برمی‌گردم اما 28 روز بعد و در حالی که 12 کیلو لاغر شده بودم به خانه آمدم! روده‌ام سوراخ شده بود و جراحی کردم که عفونت کرد و دوباره جراحی شدم که باز هم عفونت کرد. در همان روزهای بستری حتی پزشکان به خواهرم کمند گفته بودند که دیگر امیدی نیست و بعید است که این بیمار زنده بماند.

وی افزود: الان هم می‌بینید که گاهی دستم روی شکمم هست و با احتیاط راه می روم و حرکت می‌کنم چون باید حواسم باشد. دو سه هفته دیگر هم یک جراحی دیگر دارم که باید روده را دوباره به حالت اول برگردانند و  امیدوارم با دعای خیر مردم همه‌چیز خوب پیش برود و اتفاق خاصی نیفتد. من در مدتی که بستری بودم، 16 روز امکان خوردن آب و غذا نداشتم و فقط سرُم به من تزریق می‌شد و باید آدامس می‌جویدم تا روده‌ام تحریک شود.

وی افزود:  بارها عنوان شده که هنرمندان با عشق کار می‌کنند. این شعار نیست و واقعاً در اغلب موارد فعالیت در این حوزه سختی‌های بسیار زیادی دارد. خوشبختانه بیشتر مردم ما هم قدرشناس هستند و من در ایامی که در بیمارستان بستری بودم شاهد این قضیه بودم که چقدر به ما لطف دارند. حتی دختربچه‌هایی که از بینندگان عموپورنگ بود برایم پیام گذاشته بود که من از فرشته مهربون خواستم برایم یک لباس عروس زیبا بیاورد اما حالا  از او می‌خواهم که حال شما خوب باشد!

امیر سلیمانی گفت: جادارد از همه همکارانم در این مدت به من دلگرمی دادند و جویای احوالم بودند هم تشکر کنم و تشکر ویژه‌ای هم از امیرعلی نبویان و همسرش داشته باشم که پیگیر وضعیت من بودند.
رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان فیلمبرداری شوخی است

امیرسلیمانی تصریح کرد: به نظر من این‌که می‌گویند در زمان تولید یک سریال یا فیلم سینمایی، همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود به نظر من شوخی است چون فرد مبتلا به کرونا لزوماً نشانه‌ای ندارد واقعاً رعایت کامل اصول پیشگیرانه امکان پذیر نیست.

مهمان برنامه «سریالیست» گفت: واقعاً همه این صد هزارنفری که از هموطنان ما فوت کردند عزیز بودند و داغدار آنها هستیم و فرقی با همکاران فقید ما ندارند اما فکر می‌کنم وزارت بهداشت باید با درایت بیشتری با این موضوع برخورد کند. وزیر سابق بهداشت خیلی دیر و در هفته آخر مسئولیتش نامه زد و با واکسیناسیون هنرمندان موافقت کرد. البته خوشبختانه این روزها هر جا که می‌روم می بینم که مردم به واسطه سرعت گرفتن واکسیناسیون راضی و امیدوار هستند.

«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول