اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

فعال‌شدن بازارچه‌های مرزی خراسان‌جنوبی/ استان را از محرومیت خارج کنیم

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: مرز یزدان به دلیل همجواری با روستای کلاته‌نظر کشور افغانستان با ۷ هزار نفر جمعیت در قالب خرده‌فروشی فعال شده و تا سه هفته آینده مرزهای دوکوهانه در نهبندان، یزدان در زیرکوه و گلورده در درمیان فعال خواهند شد.

فعال‌شدن بازارچه‌های مرزی خراسان‌جنوبی/ استان را از محرومیت خارج کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حمد ملانوری امشب در نشست شورای اداری استان به ریاست رئیس‌جمهور، اظهار داشت: با عنایت به خشکسالی بی‌سابقه استان، ستاد احیای قنوات بنا به پیشنهاد جنابعالی شکل می‌گیرد.

وی با تقدیر از رئیس جمهور و هیئت همراه به دلیل انتخاب استان به عنون سومین مقصد سفرهای دولت، گفت: استان از  چهار پیشران مهم توسعه‌ای و اقتصادی در بخش‌های کشا ورزی، معدن، گردشگری و مرز برخوردار است.

استاندار خراسان‌جنوبی به ظرفیت‌های کم‌نظیر کشاورزی استان اشاره کرد و بیان داشت: استان از ۲۲ هزار تن محصول استراتژیک زرشک، ۷ هزار تن عناب، ۶۷ تن زعفران، ۱۲ هزار تن پسته، ۵۰ هزار تن انار و ۲۲ میلیون شاخه گل نرگس برخوردار است که در کنار این محصولات شاخص در استان خرما، پنبه و غیره نیز تولید می‌شود اما ارزش افزوده این محصولات ناچیز است.

وجود ۴۸ نوع کانی معدنی در استان

ملانوری اظهار داشت: در حوزه معدن ۴۸ نوع کانی معدنی داریم که با عیار و ظرفیت مطلوب می‌تواند به عنوان یکی از محورهای بزرگ توسعه‌ای به پیشرفت خراسان‌جنوبی کمک جدی نمایند.

وی به ظرفیت‌های گردشگری استان اشاره و تصریح کرد: استان در حوزه گردشگری از ۴ اثر ثبت جهانی ، ۹۴۰ اثر ثبت ملی و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوانی برخوردار است.

استاندار خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: استان با دارا بودن ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان از ۴ گذرگاه مرزی برخوردار است که در حال حاضر تنها مرز ماهیرود در حال استفاده است و سایر مرزها به دلیل مخالفت‌های دولت قبلی افغانستان تعطیل بوده‌اند.

ملانوری با تأکید بر اینکه با برنامه‌های استان و حمایت دولت تلاش‌هایی صورت گرفت که ۳ گذرگاه مرزی دیگر نیز فعال شوند، گفت: مرز یزدان به دلیل همجواری با روستای کلاته‌نظر کشور افغانستان با ۷ هزار نفر جمعیت در قالب خرده‌فروشی فعال شده و تا سه هفته آینده مرزهای دوکوهانه در نهبندان، یزدان در زیرکوه و گلورده در درمیان فعال خواهند شد.

استان را از محرومیت خارج کنیم

وی با بیان اینکه از ۱۱ شهرستان استان فقط ۲ شهرستان برخوردار هستند و مابقی از مناطق کم‌برخوردار محسوب می‌شوند، عنوان کرد: با عنایت به ظرفیت‌های کم‌نظیر استان به ویژه منابع انسانی، علما، دانشمندان، نخبگان و دانشگاه‌های قوی، مراکز علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و وجود ۶ تن از پدران علوم، ظرفیت بزرگی است که می‌تواند کمک کند تا استان از محرومیت خارج شود.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: ستاد توسعه خاوران کمک می‌کند ما در راستای محور شعار سال و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همه دستگاه‌های اجرایی بخش‌های دانشگاهی، نخبگان و فعالان بخش خصوصی را در فضایی هم‌افزا دور هم جمع کرده و بروکراسی‌های اداری را بشکنیم.

ملانوری ادامه داد: در این ستاد که هر هفته به ریاست استاندار تشکیل می‌شود، مجوز بی‌نام صادر و آماده واگذاری به بخش خصوصی است و حتی متعهد شده‌ایم برای سرمایه‌گذاری‌هایی که مجوز نداریم درخواست‌ها بعد از دو هفته تعیین تکلیف و ظرف یک ماه هم مجوز می‌گیرند.

راه‌اندازی قرارگاه آب در استان

وی در ادامه به شرایط زیرساختی استان اشاره کرد و گفت: ۹۹ درصد نقاط شهری و ۷۵ درصد نقاط روستایی از آب شرب سالم برخوردارند و ما در تابستان امسال با راه‌اندازی قرارگاه آب، آبرسانی سیار را بدون کمترین مشکلی انجام دادیم.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: در حوزه ذخیره کالاهای استراتژیک در بحث شکر، مرغ، گوشت، نهاده‌های دامی با تلاش دستگاه‌های مرتبط شرایط مطلوبی داریم و ماهانه ۲۲ هزار تن نهاده دامی در استان توزیع می‌شود.

ملانوری عنوان کرد: باندهای دوم جاده‌های مواصلاتی به دلیل وسعت استان و قرار گرفتن استان در مسیر محورهای ترانزیتی کشور، نیاز به کمک دارد و کارگاه‌های فعال نیز به تزریق اعتبارات نیاز دارند.

استفاده از جاذبه‌های کویری استان

وی با اشاره به اینکه در راه‌آهن هم قطعه مهم بیرجند به یونسی است که دستور حضرتعالی را می‌طلبد، گفت: دو سوم مساحت استان را کویر تشکیل می‌دهد و کویر ظرفیت بزرگی محسوب می‌شود و برای استفاده از این ظرفیت، اطلاعات جامع کویر را تهیه خواهیم کرد.

استاندار خراسان‌جنوبی از راه‌اندازی تعاونی بسیار بزرگ برای فرآوری محصولات بخش کشاوری خبر داد و مطرح کرد: اگرچه آیت‌الله رئیسی در استان به جهت نمایندگی استان در مجلس خبرگان رهبری به موضوعات اشراف دارند اما انتظار است تا مشکلات استان با مدیریت و دستورات این سفرها و برنامه‌ها مرتفع شود.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول