اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

صندوق سرمایه‌گذاری وقف؛ احیاگر سنتی نیکو

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین با اشاره به تصویب تاسیس «صندوق سرمایه‌گذاری وقف» گفت: از آنجایی که با وقف یک دارایی، آن دارایی از چرخه اقتصادی حذف می‌شود، طرحی در نظر گرفته شد تا هم با پول کمتر بتوان عمل وقف را انجام داد و هم اینکه پولی که وقف می‌شود، وارد چرخه اقتصادی شود و برای کل اقتصاد نیز منفعت ایجاد کند و نیات واقف را نیز پوشش دهد.

صندوق سرمایه‌گذاری وقف؛ احیاگر سنتی نیکو

به گزارش خبرگزاری فارس، سلمان خادم‌الملّه، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین با اشاره به تصویب تاسیس «صندوق سرمایه‌گذاری وقف» گفت: از آنجایی که با وقف یک دارایی، آن دارایی از چرخه اقتصادی حذف می‌شود، طرحی در نظر گرفته شد تا هم با پول کمتر بتوان عمل وقف را انجام داد و هم اینکه پولی که وقف می‌شود، وارد چرخه اقتصادی شود و برای کل اقتصاد نیز منفعت ایجاد کند و نیات واقف را نیز پوشش دهد.

وی ادامه داد: در وقف سنتی همزمان با وقف یک دارایی و جاری شدن صیغه وقف، اصل دارایی از مالکیت واقف خارج و به عنوان یک دارایی وقفی درنظر گرفته می‌شود اما در صندوق سرمایه‌گذاری وقف با کمترین میزان دارایی حتی با هزار تومان، عمل وقفی انجام و دارایی وارد چرخه اقتصادی می‌شود.

خادم‌المله ابراز داشت: در این نوع از صندوق‌ها همچون سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دو رکن اجرایی و نظارتی حضور دارند. متولی و مدیر صندوق از جمله ارکان اجرایی هستند و رکن نظارتی صندوق نیز بر فرایند صندوق از خرید واحد تا پوشش نیت واقف نظارت دارد.

وی با اشاره به شروط کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار برای صندوق سرمایه‌گذاری وقف، گفت: «شرط غلبه» از مهم‌ترین شرایط این کمیته است. به بیانی دیگر، سهم‌هایی می‌توانند موضوع وقف باشند که دارایی ثابت (شامل زمین، ساختمان، تجهیزات، ماشین‌آلات و …) آن شرکت نسبت به کل دارایی‌هایش، بیش از ۶۰ درصد باشد.

 خادم‌المله ادامه داد:  واقف به ازای پولی که به این صندوق پرداخت می‌کند، واحد یا واحدهایی را خریداری می‌کند. با خرید واحدهای صندوق، پول از مالکیت فرد خلع و وقف‌نامه‌ای به نام فرد صادر می‌شود. مدیر صندوق نیز به نیابت از واقف، سهم‎هایی را می‌خرد و از منافع حاصل از آن، به نیات موردنظر واقف می‌پردازد.

وی از صندوق سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی و ستاد عتبات عالیات به عنوان نخستین نمونه‌های در شرف تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری وقف یاد کرد و گفت: برای ستاد عتبات عالیات به دلیل شرایط ویژه این ستاد، صندوق ویژه‌ای در دست طراحی است. بخشی از این صندوق، صندوق وقف و بخش دیگر، صندوق حبس سهام است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین ادامه داد: در صندوق حبس سهام، سرمایه‌گذار منافع یک سهم را برای مدت زمان مشخصی وقف نیت خود می‌کند و پس از اتمام آن دوره، منافع سهم به خود سرمایه‌گذار بازمی‌گردد. درحالی‌که در صندوق وقف، دارایی وقف شده دیگر به سرمایه‌گذار بازنمی‌گردد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول