اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

نگاهی به گزینه‌های استانداری یزد/لیستی که پیشنهاد شد اما تکذیب نشد

انتخاب استاندار برای استان کویری اما پر ظرفیت یزد همواره برای دولت ها چالش آفرین بوده است و گروه های مختلف از داخل و خارج استان در کنار گروه‌های سیاسی در تلاش بوده تا فرد نزدیک به خود را راهی ساختمان استانداری کنند.

نگاهی به گزینه‌های استانداری یزد/لیستی که پیشنهاد شد اما تکذیب نشد

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، تغییر کارگزاران در هر دولتی رخ داده و هر رئیس جمهوری با معرفی وزیر کشور تغییر و تحولات گسترده ای را در تعیین و معرفی مسئولان در رده های مختلف رقم زده تا جایی که در برخی دولت ها این تغییرات به حدی تند و شور بود که به تغییرات "اتوبوسی" مشهور شد.

هنوز فعالیت دولت سیزدهم آغاز نشده بود که حرف و حدیث هایی برای تغییر استاندار و تعیین استاندار جدید برای یزد در دولت سیزدهم به گوش رسید و تلاش گروه‌های سیاسی برای معرفی افراد نزدیک به خود به عنوان استاندار آغاز شد این اتفاق در حالی است که تجربه گذشته از فعالیت گروه‌های سیاسی و دیدگاه احزاب در تعیین استانداران چندان موثر نبوده که اگر بود یزد نباید در چنین وضعیتی به سر می برد.

در این میان اما فعالان اقتصادی استان و گروه‌های اجتماعی هم در کنار احزاب و تشکل های سیاسی حرف هایی در خصوص انتخاب استانداران دارند که این موضوع، سنگینی و پیچیدگی وظایف استاندار را نشان می دهد.

گزینه های پشت پرده استانداری؛ لیستهای مبهم

در حال حاضر همه منتظر هستند تا گزینه‌های رسمی استانداری مشخص شود اما نباید از این نکته غافل شد که گزینه‌های استانداری در استانی که به محافظه کاری معروف هستند غافل شد چراکه قطعا برخی ها بازی را به طوری پنهانی دنبال کرده و به عنوان گزینه های پشت پرده برای تصدی در پست استانداری رایزنی می کنند یا از سوی گروها رایزنی می شوند که به تعبیر برخی، برای سهم خواهی است.

گذشته از این، مردم انتظار دارند دولت استانداری را برای یزد برگزیند که به یزد و یزدی ها آشنا باشد و رشد و توسعه متوازن استان را دنبال کند و در تعامل با نمایندگان برای منافع استان بکوشد و عزل و نصب های خود را بر پایه شایسته سالاری دنبال کند نه در پاسخ به رایزنی های انجام شده برای تصدی این پست.

با این نگاه می توان دسته بندی هایی برای گزینه های استانداری از سوی گروه های مختلف داشت که نخستین گروه گزینه‌هایی هستند که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، فعالین اقتصادی و عامه مردم به آن ها توجه دارند و اعتماد می کنند و معمولا پس از مشورت با معتمدین هر گروه، از سوی مجمع نمایندگان در جلساتی که توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد مشخص می‌شود.

استانداران اشتراکی با نام های ناشناخته

در هیاهوی تلاش برای انتخاب استاندار از سوی گروه های مختلف اما هستند عده ای که لیست هایی را منتشر کرده و سعی در انحراف افکار عمومی و لایه های موثر جامعه دارند اما از سویی هم با توجه به ویژگی محافظه کاری یزدی ها، کسی به طور رسمی این لیست ها را تایید یا رد نمی کند و فقط افرادی که در نامشان لیست عنوان شده تکذیب می کنند.

نکته جالب اینکه به تازگی هم لیستی منتشر شده منتسب به وزارت کشور و در آن افرادی معرفی شده اند که برخی از گزینه‌ها حتی برای استان‌های دیگر هم مشترک است که البته نام های ناشناخته در این لیست هستند و معلوم نیست بنای این انتخاب‌ها به چه شکل است یا پشت پرده این انتشارها چه گروه و افرادی قرار دارند.

فضای مجازی اما اسامی افراد مختلفی را مطرح و هر روز اخبار جدیدی که پایه و اساس درستی هم ندارند منتشر می کند که بر اساس پیگیری های خبرنگار ما تنها چهار نفر به عنوان گزینه‌های استانداری مطرح شده‌اند که اصالت یزدی داشته و تنها دو نفر در یزد حضور دارند.

البته نباید فراموش کنیم که در دوره‌های قبل نیز اسامی مختلفی حول محور استانداری یزد مطرح شد و در نهایت با لابی یکی از نمایندگان در شهرستان های استان، از بین گزینه‌های پنهان تصدی این پست شخصی به عنوان استاندار انتخاب شد تا نوبت به محمدعلی طالبی رسید و سکان یزد به یک بومی ساکن استان تحویل داده شد.

لیستی که پیشنهاد شد اما تکذیب نشد

آنگونه که از شواهد امر پیدا است گزینه‌های استانداری یزد که مورد وثوق نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است ۱۰ نفر هستند که یکی از آنان مورد وثوق رئیس جمهور نیز بوده و رزومه قوی دارد و فعالیت اجرایی از جمله ویژگی‌های این گزینه است.

این در حالی است که بررسی این لیست نشان می دهد برخی دیگر هیچ سابقه اجرایی نداشته و برخی دیگر در پست های مدیریتی حضوری کوتاه داشته اند.

از جمله افرادی که در این لیست نامشان ذکر شده؛ دکتر محمدرضا بابایی است که در دولت قبل نیز زمزمه هایی از استاندار شدن وی به گوش رسید اما از تصدی این پست بازماند و در حال حاضر نیز از سوی مجمع نمایندگان به عنوان گزینه مطلوب پیشنهاد شد که بازهم یزد از این موهبت بی بهره ماند و خبرها حاکی از این است که محمدرضا بابایی به عنوان معاون وزیر به تهران خواهد رفت.

اسامی دیگر این لیست نام هایی چون خواجه سروی، مهران فاطمی(اژدرپور)، کلانتری، ناظمی اردکانی، محتشمی، مهدیان، عبداللهی، میرشمسی و رحیمی نسب هستند که همه دارای تجارب ارزنده ای بوده اما به اندازه محمدرضا بابایی پرقدرت و با تجربه نیستند و به نظر می رسد برای خالی نبودن عریضه نامشان ذکر شده باشد که برخیشان هم جوان هستند و هم آرزوی استاندار شدن در سر می پرورانند.

گرچه این لیست به طور رسمی از سوی مجمع نمایندگان استان منتشر نشده و محمدصالح جوکار نیز از اعلام اسامی خودداری کرده و گفته است که لیست پیشنهادی جنبه مشورتی دارد اما این موضوع از سوی مردم و رسانه ها به شکل دیگری دیده شده و شعار شفافیت نمایندگان استان را زیر سوال برده است.

گزینه های پنهان استانداری

جدای از لیست نمایندگان اما برخی دیگر هم در تلاشند تا گزینه های مطلوب خود را به دولت معرفی و برمسند استانداری بنشانند که البته پنهانی این موضوع را دنبال می کنند. دو گزینه پنهانی برای تصدی گری استانداری یزد از حمایت برخی از گروه‌های سیاسی و اقتصادی کشور در تهران برخوردار و مورد وثوق برای استانداری یزد قرار گرفتند و حتی از گوشه و کنار نیز خبر رسیده که سابقه فعالیت آنان در قالب گزارشی به تیم ریاست جمهوری تحویل شده و حتی خودشان هم به بررسی وضعیت استان یزد پرداخته و مشکلات و مسائل را احصا کرده اند.

در این میان اما نام چند تن از استانداران سابق برخی استان ها از جمله خراسان نیز مطرح شده و نام افرادی هم از بین گزینه های بومی استان مطرح استدکتر محمود صلاحی از جمله این افراد است که سابقه استانداری در دولت احمدی نژاد را دارد و پس از آن نیز به عنوان رئیس مناطق ویژه آزاد و تجاری فعالیت داشته است.

به گزارش فارس، آنچه واضح و روشن است، به زودی گزینه ای معرفی خواهد شد که قطعا مورد وثوق گروهی از جامعه خواهد بود اما مردم انتظار دارند انتخاب مسئولان جدید برای یزد به گونه‌ای باشد که استان در مسیر توسعه متوازن قرار بگیرد و بسیاری از چالش های کهنه یزد با آنچه که دولت آیت الله رئیسی وعده داده حل شود.

قطعا انتخاب استاندار بومی تواند کمک قابل توجهی به توسعه استان در تمامی شاخصه‌ها داشته باشد البته این موضوع نفی کننده فعالیت استانداران غیر بومی نیست اما مهم است که استاندار بومی از درون استان باشد و نه مانند استانداران پیشین به صورت پروازی بیاید و برود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول