اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سرکنسول سابق ایران در جده: روابط با ایران در حل معضلات عربستان راهگشاست/ خروج آبرومندانه آل‌سعود از یمن با مذاکره با تهران

سرکنسول سابق ایران در جده اعتقاد دارد شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی مسؤولان سعودی را متقاعد کرده دشمنی و تخاصم سودی برای آنها ندارد و روابط با ایران در حل معضلات عربستان راهگشاست.

سرکنسول سابق ایران در جده: روابط با ایران در حل معضلات عربستان راهگشاست/ خروج آبرومندانه آل‌سعود از یمن با مذاکره با تهران

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، گفت‌وگوهای فی ما بین ایران و عربستان که با میانجیگری عراق در حال پیگیری است، همچنان موضوع داغ در حوزه خبرهای منطقه‌ای به شمار می‌آید. البته هنوز اطلاعات چندانی در این خصوص منتشر نشده و گمانه‌زنی‌ها در این ارتباط ادامه دارد؛ اینکه دستیابی به نتایج ملموس در این مذاکرات تا چه حد امکانپذیر است را با گذشت زمان و منتشر شدن اطلاعات دقیقتر می‌توان پاسخ داد. در همین راستا، گفت‌وگویی با جناب آقای «مجتبی قائمی‌مهر» مدیر کل اسبق اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه انجام شد.

این دیپلمات ایرانی که چند سال نیز به عنوان سرکنسول ایران در جده فعالیت کرده، معتقد است: «تغییر شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای، عدم توفیق عربستان در تجاوز به یمن، عدم دستاورد در حمایت همه جانبه از تروریسم سوریه، تغییر شرایط سیاسی در آمریکا و آشکار شدن ناتوانی ایالات متحده در منطقه، شرایط نامناسب اقتصادی عربستان از یک سو و موفقیت دیپلماسی میدانی ایران در منطقه از جمله عللی هستند که عربستان را به سمت برقراری روابط با ایران سوق داد. خصوصا وقتی سعودی‌ها می‌بینند که چگونه ایران در منطقه از دوستان و هم‌پیمانانش حمایت می‌کند و دیپلماسی آمریکا و غرب درست عکس این است».

از نظر ایشان، ایران با وجود قدرت منطقه‌ای، هیچگاه تهدیدی برای امنیت کشورهای منطقه نبوده و همیشه خواهان امنیت و صلح برای منطقه بوده است. به نظر من، شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی به گونه‌ای است که عربستان را متقاعد کرده که روابط با ایران در حل معضلات عربستان راهگشا است؛ نه دشمنی و تخاصم با ایران. به گفته آقای قائمی‌مهر، مسائل منطقه‌ای و امنیت منطقه مهمترین محورهای گفتگوی دو کشور خواهد بود.

سرکنسول سابق ایران در جده در خصوص احتمال تاثیرگذاری مذاکرات مذکور بر تحولات یمن اظهار کرد: عربستان با یک محاسبه غلط در برآورد پیروزی سریع و کوتاه مدت در یمن، اقدام به تجاوز به یمن کرد. هر چند که طولانی شدن جنگ باعث انهدام زیرساخت کشور و از بین رفتن مردم یمن را به دنبال داشت، اما از سویی باعث توانمندی دفاعی آنها نیز شد؛ موضوعی که گویا در محاسبات عربستان لحاظ نشده بود. تا آنجا که طلیعه پیروزی یمنی‌ها آشکار شده و عربستان چاره‌ای جز خروج از این کشور ندارد. آمریکا و غربی‌هایی که آنها را در این تجاوز همراهی کردند نیز به این نتیجه رسیده‌اند که امکان پیروزی در یمن وجود ندارد.

به گفته این دیپلمات سابق ایرانی، مذاکرات مذکور می‌تواند در چارچوب سیاست ایران مبنی بر صلح عادلانه در یمن، به خروج آبرومندانه عربستان از این کشور و جلوگیری از ضایعات بیشتر برای سعودی‌ها کمک کند.

منبع: ایسکا نیوز

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول