اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

استاندار آینده برای این 5 معضل چه برنامه‌ای دارد؟

در این یادداشت برخی از اولویت‌های اصلی چهارمحال و بختیاری را می‌خوانیم که دولت جدید به خصوص استاندار آینده، باید آنان را در صدر برنامه‌های خود قرار دهد.

استاندار آینده برای این 5 معضل چه برنامه‌ای دارد؟

به نظر شما امروز مهم‌ترین اولویت چهارمحال و بختیاری چیست؟ اینکه سال‌هاست در رأس جدول بیکاری هستیم مهم‌تر است یا اینکه بالغ بر 60 درصد صنایع استان تعطیل شده؟

اتحاد نیروهای سیاسی با گرایش‌های مختلف باید ضریب بیشتری داشته باشد یا جوان‌گرایی؟

راه‌آهن مهم‌تر است یا جاده‌ای که شما به آن جاده مرگ می‌گوئید؟ اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی چه؟ آیا مهم نیست که ما در بسیاری از آمار مربوطه به معضلات اجتماعی مانند نزاع، طلاق، خیانت و... وضعیت اسف‌باری داریم؟

به نظر شما قوه عاقله و دلسوزان استان امروز روی کدام مسایل تمرکز دارند؟ شما چه فکر می‌کنید؟

حتما لیست بلندبالایی در ذهن‌تان آمده که نخوانده همه‌اش را تایید می‌کنم؛ اما خواهش دارم تا پایان این نوشته همراهم باشید.

در ادامه لیستی از پنج مورد از اولویت‌های اصلی و تاپ این استان را تقدیم‌تان می‌کنم؛

آب، اولین اولویت چهارمحال و بختیاری؛ سال‌هاست مطالبه اصلی مردم، نخبگان و دلسوزان این استان موضوع آب بوده چون سرچشمه سه رود بزرگ کارون، دز و زاینده‌رود است و دومین نقطه پر بارش کشور بعد از آستارا در این استان قرار دارد ولی مردمش در بسیاری از شهرها و روستاها یا آب شرب ندارند یا سهمیه‌بندی است و بسیاری از طرح‌های صنعتی و کشاورزی معطل تخصیص آبی که سهم این مردم نیست؛ چون می‌دانم که روی این مورد با شما خواننده محترم اختلاف نظر جدی ندارم سریعا به سراغ اولویت‌های بعدی می‌رویم.

آب، دومین اولویت مهم چهارمحال و بختیاری است؛ حقیقتا می‌خواستم بگویم دومین اولویت این استان اقتصاد و معیشت مردمش است ولی چون اقتصاد و معیشت امروز مردم مهم‌ترین ضربه را از بی‌آبی خورده، باز هم می‌نویسم آب.

31 طرح کشاورزی در شهرستان سامان که قرار است ده‌ها هزار نفر را مشغول به کار کنند در انتظار تخصیص آب است، هزاران که چه عرض کنم، صدها هزار هکتار از اراضی این استان به دلیل نبود آب هر ساله کشت نمی‌شود؛ حداقل 60 درصد قطب صنعتی شهرکرد که در واقع اصلی‌ترین بخش اقتصادی استان است به دلیل نبود آب (حتی آب شرب) تعطیل شده است و کارگران به بیمه بیکاری و سرمایه‌گذاران به ورشکستگی سوق داده شدند؛ گاوداری 6 هزار رأسی بنیاد مستضعفان و صدها طرح اقتصادی دیگر معطل آب هستند! آبی که در کویر و برای صنایع آب‌بر و برنج کاری هست، اما در قطب تولید آب شرب کشور برای طرح‌های توجیه‌دار مانند دامداری و گلخانه نیست!

آبی که در کویر و برای صنایع آب‌بر و برنج کاری هست، اما در قطب تولید آب شرب کشور برای طرح‌های توجیه‌دار مانند دامداری و گلخانه نیست!

بدون شک تخصیص عادلانه آب به طرح‌های کشاورزی، دامپروری، گردشگری و اقتصادی موجب تحول در حوزه اشتغال‌زایی و درآمدزایی در این استان خواهد شد.

آب، سومین اولویت مهم چهارمحال و بختیاری؛ البته سومین اولویت مسایل اجتماعی است که اگر دقیق نگاه کنیم بخش عمده این مشکلات ریشه‌شان در آب است! باورتان می‌شود 70 درصد مردم سرخون به خاطر نبود آب شرب خانه و کاشانه‌شان را رها کردند و رفتند... همین‌طور سفیددشت، فرادنبه، مرغملک و در آینده احتمالا فرخشهر، سامان، دزک، شلمزار، بروجن و...

فکر می‌کنید به کجا مهاجرت می‌کنند؟ تصور کنید روستائیان و شهرهای سنتی که کشاورزی و دامداری پیشه بخش قابل توجهی از مردمشان هستند، امروز نه کشاورزی دارند، نه دامداری و نه آبی برای شرب! حالا می‌آیند حاشیه شهرهایی مثل اصفهان، اهوازی و شهرکرد و برای معیشت‌شان به شغل‌های پرخطر (البته از نظر اجتماعی و فرهنگی) روی می‌آورند؛ امروز معضلاتی در حواشی شهرهایی مانند شهرکرد به وجود آمده که هیچ شورای فرهنگ عمومی توان مقابله با این آسیب‌ها را ندارد.

آب، چهارمین اولویت مهم چهارمحال و بختیاری است؛ خسته شدید؟ به شما حق می‌دهم، مردم این استان هم خسته شدند؛ نه از بیکاری و سوءمدیریت و سیاسی‌کاری و... ، نه از تبعیض خسته شدند.

اگر دلیل بخواهید از من، سریعا به بخشی از بیانات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم استناد می‌کنم؛ آقا فرمودند "تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است" توجه کردید؟ ممنوع نیست؛ به شدت ممنوع است.

تبعیض چیست؟

خب حالا قطعا باید روی تعریف تبعیض با هم به اشتراک برسیم؛ تبعیض چیست؟ تبعیض یعنی 13 هزار نفر مردم شهر کاج که در ساحل رودخانه کارون قرار دارند، در 24 ساعت شبانه‌روز یک ساعت آب شرب آن هم با فشار کم داشته باشند ولی در پایین‌دست با همین آب برنج بکارند؛ دقیقا همین مورد را به مرغملک، سامان، بن و ده‌ها شهر و روستای دیگر هم تعمیم بدهید!

تبعیض یعنی 13 هزار نفر مردم شهر کاج که در ساحل رودخانه کارون قرار دارند، در 24 ساعت 1 ساعت آب شرب آن هم با فشار کم داشته باشند ولی در پایین‌دست با همین آب برنج بکارند؛ دقیقا همین مورد را به مرغملک، سامان، بن و ده‌ها شهر و روستای دیگر هم تعمیم بدید !

تبعیض یعنی برخلاف قانون، مدیریت منابع آبی و برخی از نیروگاه‌های بزرگ استان که کاملا در استان واقع شدند در اختیار استانی دیگر باشد! مثلا مدیریت نیروگاه کارون 4 که هم سرچشمه، هم رودخانه، هم بستر رودخانه و هم سد و هم دریاچه سد در این استان است را به آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری ندهند؛ مدیریت و اختیار این مجموعه و تصمیم‌گیری در مورد آن را به آب منطقه‌ای استان دیگر واگذار کنند! نیروگاهی که درآمد آن تنه می‌زند به کل بودجه عمرانی این استان.

 

آب، پنجمین اولویت اصلی چهارمحال و بختیاری است؛ معضلات اخیر خوزستان همین گلایه‌های اخیر را که خاطرتان هست، شاید نیاز به قدرت پیش‌گویی نداشته باشد ولی مطمئن باشید اگر با همین فرمان پیش برویم در سال‌های آینده با شدت بیشتری شاهد همین بحران‌های امنیتی و اجتماعی با محوریت آب در چهارمحال و بختیاری خواهیم بود؛ مردمی که معیشت‌شان از طریق کشاورزی و دامداری تامین می‌شود و جایگزینی برای گذراندن چرخ زندگی‌شان ندارند، در سرچشمه آب هستند و حتی برای شرب هم به زحمت افتاده‌اند، کافی است ضدانقلاب هم سوار این مطالبه به حق مردم شود و بخواهد از آب گل آلود ماهی سیاسی بگیرد!

دولت جدید موضوع آب را اولویت قرار دهد

خلاصه کلام اولویت‌های اصلی این استان همه در گرو آب هستند؛ دولت یازدهم و دوازدهم نشان داد که با تصمیمات غلط و سیاسی‌کاری‌های انتخاباتی توانست بر آتش این بحران بدمد؛ امیدوارم دولت‌مردان جدید به خصوص استاندار آینده خوزستان بتواند با یک نگاه منطقی و واقعی‌تر نسبت به مسئله آب با جدیت بیشتری این مطالبه مهم را پیگیری کند.

لازمه تحقق این مهم آن است که کاندیداهای استانداری آینده چهارمحال و بختیاری باید برنامه‌های خود برای حل این مشکلات را در با مردم و نخبگان در میان بگذارند.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول