اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اولین حضور رسانه‌ای در پنجشیر/ در این دره پُر رمز و راز چه می‌گذرد؟ + فیلم

در حوالی شهر کوچک «گلبهار» در ولایت پروان نزدیک‌ترین نقطه به پنجشیر، یک ستون نظامی طالبان توقف کرده و آماده حرکت به سمت پنجشیر بودند. به نظر می‌رسد جنگ در پنجشیر تمام شده و منطقه در کنترل کامل طالبان است.

اولین حضور رسانه‌ای در پنجشیر/ در این دره پُر رمز و راز چه می‌گذرد؟ + فیلم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، عصر روز گذشته خبرنگاران خبرگزاری تسنیم و روزنامه فرهیختگان برای روایت آنچه در پنجشیر می‌گذرد، به سمت این شهر حرکت کردند. در حوالی شهر کوچک «گلبهار» در ولایت "پروان" نزدیک‌ترین نقطه به پنجشیر، یک ستون نظامی طالبان توقف کرده و آماده حرکت به سمت پنجشیر بودند.

این ستون نظامی شامل حدود ۲۰ دستگاه تویوتا و یک دستگاه تانک می‌شد. هر تویوتا حدود ۱۱ نظامی طالبان را در خود جای داده بود. عمده تسلیحات آنان سلاح‌های سبک، دوشکا و آرپی‌جی بود.

تقریباً تمامی نیروهای طالب پشتون‌زبان بودند و توانایی سخن گفتن به فارسی را به سختی داشتند. به نظر می‌رسد جنگ در پنجشیر تمام شده و منطقه در کنترل کامل طالبان است.

با توجه به فضای داخل پنجشیر، فرمانده یگان زرهی طالبان از ورودمان به داخل شهر جلوگیری کرد. او قصد داشت مانع از فیلم گرفتن از تانک همراهشان شود و به همین علت اقدام به پاک کردن عکس و فیلم‌های موبایل یکی از خبرنگاران تسنیم کرد و در جریان گفت‌وگو در این باره، اقدام به ضبط وُیس رکوردر خبرنگار روزنامه فرهیختگان کرد.

این واکنش فرمانده طالبان باعث شد تا راننده‌ای که ما را از کابل به گلبهار آورده بود، از ادامه مسیر خودداری کند.
 


بعد از حدود نیم ساعت توقف در گلبهار، یکی از افراد محلی حاضر شد در ازای گرفتن پول بیشتر ما را تا پنجشیر ببرد.

در سراسر مسیر به دلیل کثرت حضور نیروهای طالبان و ایست بازرسی‌های متعدد، احتمال اخراج خبرنگاران از منطقه وجود داشت.

در مسیر رفت عمدتاً خودروهای نظامی یا خودروی فرماندهان طالبان در حرکت بودند و در مسیر برگشت نیز، خودروها و کامیونت‌های حامل اسباب و وسایل و حتی دام مردمی بود که در حال خروج از پنجشیر بودند.

تمام منطقه در تصرف طالبان بود و پرچم‌های سفید رنگ امارت اسلامی نیز در نقاط مختلف نصب شده بود. در مسیر رفت چند خودرو زرهی زمین‌گیر شده بود و ۳ خودرو نیز با توجه به حجم آسیب، احتمالاً با آرپی‌جی مورد هدف قرار گرفته بودند که مربوط به درگیری‌های روزهای گذشته بود. با توجه به مسیر حرکت خودروها، به احتمال بسیار زیاد، خودروها متعلق به نیروهای طالبان بوده است.

به جز این خودروهای سوخته، در طول مسیر اثری از خرابی در سطح شهر که حکایت از درگیری‌های سنگین و پرحجم از سوی دو طرف باشد، مشاهده نشد.

برخی از اهالی باقیمانده در پنجشیر هم از عدم درگیری شدید در منطقه خبر می‌دادند.

مهم‌ترین درگیری در منطقه «دره‌پرنده» شکل گرفته که نیروهای احمد مسعود توانسته بودند به طالبان کمین بزنند اما این کمین از سوی نیروهای طالبان شکسته خورده بود.

در پنجشیر جز چند خانواده و نیروهای طالبان کسی حضور ندارد. برق در برخی از مناطق پنجشیر وصل و در برخی مناطق قطع است. گفته می‌شود این برق اضطراری است.

بسیاری از اهالی شهر، خانه‌ها و مغازه‌های خود را بسته و از شهر خارج شده‌اند. زندگی در شهر به طور کامل مختل شده است و افراد بسیار کم باقی‌مانده، برای تأمین نیازهایشان با مشکل مواجه هستند.

بسیاری می‌گویند «احمد مسعود» از منطقه خارج شده است. نیروهای طالب می‌گویند او به تاجیکستان رفته است.

از بررسی اوضاع پنجشیر چنین بر می‌آید که مقاومت چندانی شکل نگرفته است.
 

 

 

 

 

 

 


منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول