اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نخست‌وزیر سابق روسیه: موج جدید بحران مهاجرت ما را تهدید می‌کند

«دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت روسیه گفت موج جدیدی از بحران مهاجرت با توجه به وضعیت افغانستان، این کشور و کشورهای آسیای مرکزی را تهدید می‌کند.

نخست‌وزیر سابق روسیه: موج جدید بحران مهاجرت ما را تهدید می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت روسیه در یادداشتی برای یک وبسایت خبری این کشور که روز شنبه منتشر شد، گفت روسیه و کشورهای آسیای مرکزی با موج جدیدی از بحران مهاجرت با توجه به وضعیت افغانستان تهدید می‌شوند. 

وی اظهار داشت: ده‌ها هزار نفر برای جستجوی یک زندگی آرام مجبور به ترک سرزمین مادری خود شدند. تا به امروز شهروندان افغان یکی از بزرگترین گروه‌های پناهندگان هستند که به دنبال پناهندگی در اروپا هستند. دور جدیدی از بحران مهاجرت نیز برای روسیه و کشورهای آسیای مرکزی در حال شکل‌گیری است.

وی افزود ایالات متحده و متحدانش ده‌ها هزار افغان را که به دلیل اعتقاد عمیق به «آینده غربی»، در طول بیست سال گذشته با ناتو همکاری نزدیک داشتند، رها کردند.

نخست‌وزیر سابق روسیه اظهار داشت مسکو علاقه‌مند است اختلافات بین‌الافغانی با مشارکت تمام نیروهای سیاسی در این کشور حل و فصل شود.

وی تاکید کرد: وضعیتی که در افغانستان به دلیل اقدامات ایالات متحده شکل گرفت، نیازمند گام‌های سیاسی برنامه‌ریزی و بررسی شده است. بدون شک، روسیه علاقه‌مند است که اختلافات بین‌الافغانی حل و فصل شود. با این حال، این باید توسط نیروهای سیاسی خود این کشور که منعکس‌کننده طیف کلی جامعه آن است انجام شود. 

مدودف گفت هدف اصلی روسیه در این شرایط این است که نه تنها امنیت خود بلکه امنیت متحدانش در سازمان پیمان امنیت جمعی را نیز تضمین کند.

وی خاطرنشان کرد: در غیر این صورت، پیامدهای درگیری افغانستان ممکن است در خاک کشورهای همسایه ما ظاهر شود.

پیش‌تر، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه طرح ناتو برای اسکان پناهجویان افغان در آسیای مرکزی را «فاجعه‌بار» توصیف کرد.

وی در این خصوص در کانال تلگرامی خود نوشت: برنامه احتمالی ناتو برای پخش پناهجویان افغان در کشورهای آسیای میانه می‌تواند به فاجعه برای کشورهای اروپایی تبدیل شود.

دیپلمات روس این اظهارنظر را در واکنش به گزارش‌هایی در این خصوص مطرح کرد که کشورهای اروپایی پیشنهاد ارائه پول و منابع به تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در صورت موافقت آن‌ها با ورود پناهجویان افغان را ارائه کرده‌اند. 

وی گفت: این یک طرح فاجعه‌بار واقعی است اگر متحدان ناتو به دنبال پیش بردن از طریق باز کردن اجباری مرزهای افغانستان با کشورهای همجوار باشند. این امر به شدت به اروپا ضربه خواهد زد. اگرچه هنوز به نظر نمی‌رسد که آن‌ها این مسئله را درک کرده باشند.

از زمان قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در ۲۴ مرداد، موضوع خروج و اسکان متحدان افغان کشورهای عضو ناتو به یکی از معضل‌های خروج سراسیمه و غیرمسئولانه این کشورها بعد از ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان تبدیل شده است. 

طبق گزارش‌ها مهاجران افغانی که توسط اعضای ناتو از افغانستان خارج شده‌اند، در وضعیت مناسبی نیستند. اخیراً ایمیل‌های داخلی مقام‌های آمریکایی که با وبگاه «اکسیوس» به اشتراک گذاشته شد، فاش کرد که پناهجویان افغان که از وضعیت فعلی کشورشان گریخته‌اند، در پایگاه هوایی «العُدید» آمریکا در «دوحه» قطر در شرایطی «وخیم و هولناک» به سر می‌برند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول