اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سلیمی‌نمین: جریان غربگرا می‌خواهد مشکل آمریکا در افغانستان را حل کند

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه جریان غربگرا می‌خواهد مشکل آمریکا را حل کند گفت: آمریکایی‌ها به‌دنبال این هستند که با کشاندن ما به صحنه افغانستان، ایران را دچار بحران کنند.

سلیمی‌نمین: جریان غربگرا می‌خواهد مشکل آمریکا در افغانستان را حل کند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با عباس سلیمی‌نمین کارشناس مسائل سیاسی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید. 

دعوت به ورود ایران به مساله افغانستان، دام است

- متاسفانه هجمه جریان رادیکال علیه سیاست خارجی نظام در قبال تحولات افغانستان و این بحث‌های کمک لجستیکی ایران به پنجشیر ازسوی کسانی مطرح می‌شود که وقتی تهدید بالفعل در مرزهای غربی ما وجود داشت، با ورود و برخورد ایران به ماجرا برخورد منفی داشتند.

- ۲۳سال قبل هم جریان غربگرا تلاش می‌کرد ایران را وارد صحنه افغانستان کند. الان بهتر از هر زمان دیگری می‌دانیم که آن زمان، تصمیم هوشمندانه‌ای گرفتیم و با عدم ورود به مسائل افغانستان، خود را با طالبان درگیر نکردیم.

- دعوت به ورود ایران به مساله افغانستان، دام است. هوشمندی ما موجب شد که ایران برخلاف خواست آمریکایی‌ها، هرگز وارد باتلاق افغانستان نشود.

جریان غربگرا می‌خواهد مشکل آمریکا در افغانستان را حل کند

- جریان غربگرا می‌خواهد مشکل آمریکا را حل کند. آمریکایی‌ها به‌دنبال این هستند که با کشاندن ما به صحنه افغانستان، ایران را دچار بحران کنند.

- ما هوشمندی به خرج دادیم و نیروهای داخلی افغانستان هم باید هوشمندی به خرج بدهند و وارد منازعه‌ای که در هر دو طرف آن آمریکایی‌ها حضور دارند، نشوند.

- الان چه علیه طالبان و چه به نفع طالبان موضع بگیریم، در هر دو طرف آمریکایی‌ها سود خواهند برد.

آمریکایی‌ها می‌خواهند دعوای منطقه‌ای ایجاد کنند

- آمریکایی‌ها می‌توانند صحنه‌ای را مدیریت کنند که دو طرف آن، در اختیار خودشان باشد. سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران توانسته این ترفند آمریکایی‌ها را خنثی کند.

- آمریکایی‌ها می‌خواهند دعوای منطقه‌ای ایجاد کنند. بهترین شیوه این است که ایران به طالبان و به سایر جریان‌های افغانستان توصیه کند که با همدیگر و براساس آرای عمومی، بر سر اداره کشور به تفاهم برسند.

- اگر درگیری ایجاد شود، آمریکایی‌ها از یک طرف طالبان و از طرف دیگر مخالفان طالبان را کمک خواهند کرد و در ضمن مانع خواهند شد که جامعه افغانستان در زمینه اداره امور خود، به دستاورد برسد.

آمریکا برای جبران رسوایی خود دنبال حادکردن مسائل افغانستان است

- طالبان و سایر جریان‌های افغانستان هر کدام برای خودشان طرفدارانی دارند و هرکدام از این‌ها باید نمایندگان خود را به مجلس گسیل بدارند و از این طریق، جامعه خود را اداره کنند.

- آمریکایی‌ها برای جبران افتضاح و رسوایی خود[در خروج از افغانستان] به‌دنبال حادکردن مسائل داخلی افغانستان هستند تا از این طریق، نشان بدهند با خروج آن‌ها، درگیری‌ها و منازعات بیشتر شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول