اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

کار آفرینی با جوجه‌های یک روزه

جوان بسیجی اهل شهرستان شوشتر کمتر از یک سال می‌شود که کار پرورش بلدرچین را شروع کرده، ۱۳ هزار جوجه بلدرچین موتور محرک تولید و اشتغال جهادی او و رسیدن به سوددهی بوده که از تجربیات خود برای ما می‌گوید.

کار آفرینی با جوجه‌های یک روزه

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سارا قنبری؛ در زندگی هرکس یک دو راهی مهم وجود دارد جایی که بین ایستادن و بی تحرک بودن و حرکت در مسیر و تجربه شکست‌ها و موفقیت‌ها دچار تردید می‌شویم مهم قدم بر داشتن در مسیر است، هیچ مسیر موفقیتی بدون مانع نیست و هیچ مسیر همواری همیشه به موفقیت نخواهد رسید، آنچه جوهره کار را در وجود انسان پر رنگ می‌کند تا رو به جلو حرکت کند تشویق دیگران و سرمایه‌های نامتناهی نیست گاهی باید از یک روزنه کوچک از یک جوجه سرمایه به یک اقدام مهم و تاثیر گذار رسید تا علاوه بر اینکه برکت را برای خودت به سفره خانواده بیاوری برای دیگران هم مسبب خیر و نان آوری باشی.

مخاطب گزارش ما یک بسیجی اهل شهرستان شوشتر و یک مسوول گروه جهادی است، سید امیر صدر موسوی ۲۹ ساله اهل شهرستان شوشتر است آغاز کارش از فروردین امسال و در زمینه پرورش جوجه بلدرچین  بوده است.

طی یک گفت‌وگو با او همراه می‌شویم تا از کار و تجربه‌هایش بگوید.


سید موسوی از یک گروه جهادی چطور به فکر پرورش جوجه بلدرچین‌ها افتاد؟

اشتغال نیاز هر جامعه‌ به ویژه جوان‌هایی است که بیکار هستند و تعدادشان هم کم نیست در شرایطی که کرونا هم خیلی از مشاغل را از رونق انداخته است، راه اندازی یک کارگاه پرورش بلدرچین کار آسانی نیست ولی با نشستن و دست روی دست گذاشتن هم کاری پیش نمی‌رود، اینکه منتظر معجزه باشی یا چشم انتظار آگهی‌های استخدامی یا سرگردان ادارات دولتی و خصوصی برای کار، مناسب یک جوان خوزستانی نیست، ما سال‌ها در گروه جهادی فداییان ولایت حوزه سه شهری امام رضا شوشتر با جوان‌های سنین مختلف و دغدغه‌های آن‌ها در ارتباط هستیم، باهم به سراغ کارهای جهادی ساخت خانه‌ها، کمک‌های مومنانه و... به نیازمندان کمک می‌کنیم اما آنچه که دغدغه هر جوانی در سن و سال ما است مسئله شغل و آینده است که امروزه شرایط خیلی سختی شده و تعداد جوان‌های بیکار هم کم نیستند، در این شرایط برآن شدیم تا با سرمایه و خرید جوجه‌های یک روزه وارد عرصه پرورش بلدرچین شده و علاوه بر کسب درآمد با ایجاد اشتغال برای دیگران ذره‌ای هرچند کوچک تاثیرگذار باشیم.

 

اوضاع اشتغال چگونه است؟
سید امیر صدر موسوی از پرورش بلدرچین در  کارگاه می‌گوید: مرحله دوم جوجه ریزی ۱۶ هزار قطعه جوجه بلدرچین یک روزه را پرورش می‌دهیم تا ان شاءالله بعد از مراحل پرورش وارد بازار فروش کنیم در مرحله اول هم ۱۳ هزار جوجه بلدرچین را طی ۴۵ روز پرورش داده و به مرحله فروش رسانده و با در نظر گرفتن تلفات کار، نزدیک به ۱۱ هزار بلدرچین را برای کشتارگاه‌های اهواز ارسال کردیم تا به دست مصرف کننده برسد.

صفر تا صد یک بلدرچین پرورنده چگونه است؟

ابتدا محیط سالم پرورش بلدرچین‌ها را ضدعفونی کرده و سپس به تجهیزات لازم مثل سیستم‌های گرمایشی، نور و... مجهز می‌کنیم، سپس جوجه‌های یک روزه را به مدت ۶ روز با غذای مخصوص تغذیه کرده و پس از طی کردن مراحل رشد اولیه داروها و ویتامین‌های مورد نیازشان را تامین کرده و به آن‌ها می‌دهیم، همچنین هیچ گونه داروی هورمونی به بلدرچین‌ها داده نمی‌شود، سپس با گذشت ۴۵ روز جوجه‌ها تبدیل به بلدرچین بالغ شده و قابل مصرف هستند که به کشتارگاه در اهواز ارسال شده تا به دست مردم برسد.

مراحل کار دقت و توجه نیاز دارد هرچند درصدی هم تلفات وجود دارد که طبیعی است ولی درکل با رعایت اصول بهداشتی و توجه لازم از  این جوجه‌های ریزه، بلدرچین‌های خوبی پرورش داده شده و با خواص زیادی که دارند در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

کارآفرینی شما موجب اشتغالزایی چند نفر شد؟
هرچند زمان زیادی نیست که کار خود را شروع کرده‌ایم و با سرمایه‌ای در حدود ۱۶۰ میلیون آغاز به کار کردیم در کنار در آمدی که داشته‌ایم، برای سه نفر به طور مستقیم و هفت نفر به طور غیرمستقیم شامل راننده و... ایجاد رونق اشتغال داشته‌ایم که یکی از این عزیزان از افراد کم بضاعت تحت نظر گروه جهادی بودند که با ما در حال همکاری هستند و خدا را شاکریم و امید داریم که با لطف خداوند و توان جهادی بتوانیم این مسیر را طی کرده و کار خود را گسترش دهیم.

 

چه اتفاقی موجب گسترش کار شما خواهد شد؟ 
از بسیج سازندگی در خواست وام داشته‌ایم تا بتوانیم کار خود را گسترش دهیم و هم تعداد جوجه‌های بیشتری مثلا حدود ۲۵ تا ۳۵ هزار جوجه را بتوانیم پرورش دهیم و هم اینکه بخشی از کار خود را به پرورش بلدرچین تخمگذار اختصاص دهیم تا بتوانیم تخم بلدرچین هم به بازار ارائه کنیم.

فراز و نشیب‌ها برای یک پرورش‌دهنده بلدرچین چیست؟
علاوه بر گرانی دان مشکل خرید آن را هم داریم و باید از بازار آزاد خرید کنیم و به صورت دولتی چیزی به ما اختصاص نمی‌یابد و اگر گران بخریم مجبور می‌شویم تا بلدرچین‌ها را گران‌تر بفروشیم و برای بازار فروش موضوع خوبی نیست و باعث نارضایتی خواهد شد، در کنار این موضوع، بحث کمبود کشتارگاه‌ها نیز مطرح است که تعداد آن خیلی کم بوده و فقط در اهواز و دزفول وجود دارند با حل این مشکلات کمی سرعت رشد مشاغلی مثل ما که تازه وارد عرصه شده‌ایم بهتر خواهد شد.

 

از فواید مصرف گوشت بلدرچین بگویید
آهن موجود در گوشت بلدرچین کم خونی را درمان می‌کند. آهن، با نقش مؤثری که در تولید هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون دارد، مشکل کم‌خونی بدن را برطرف می‌کند همچنین گوشت بلدرچین حاوی ویتامین B2 است که کربوهیدرات را به قند تبدیل می‌کند. همان طور که می‌دانید، قند ماده انرژی‌زایی است که بدن به آن نیاز دارد.

گوشت بلدرچین، علاوه‌ بر ویتامین‌های A و B، ویتامین E هم دارد. ویتامین E بلدرچین مانند ویتامین E موجود در سبزیجات و میوه‌ها مانع پیری پوست می‌شود و در عین حال، برای بازسازی و احیای پوست نیز مفید است.

جالب است که گوشت بلدرچین فسفر و کلسیم دارد. این دو ماده مغذی برای مراقبت از استخوان‌ها مفیدند، بنابراین با مصرف این گوشت می‌توانید از بیماری پوکی استخوان ناشی از نبود کلسیم و فسفات پیشگیری کنید.

یکی دیگر از فواید گوشت بلدرچین ترمیم بافت‌های صدمه‌دیده بدن است. پروتئین موجود در گوشت و تخم بلدرچین به ما در بازسازی و احیای برخی از بافت‌های بدن و سلول‌های ناخن‌ها، پوست و مو کمک می‌کند و تولید هورمون و آنزیم‌های بدنمان را افزایش می‌دهد.
همچنین پروتئین موجود در گوشت و تخم بلدرچین موجب حفظ توازن کلسترول بد در بدن می‌شود. این موضوع در سلامت قلب مؤثر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول