اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

رشد ۷۰ درصدی سرمایه‌گذاری در طرح‌های تحقیق و توسعه/پروژه های تحقیقاتی کاربردی ۵۵ درصد افزایش پیدا کردند

نتایج آمارگیری‌های جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه در سال ۹۸ در مقایسه با دو سال قبل رشد و جهشی ۷۰ درصدی تجربه کرده است.

رشد ۷۰ درصدی سرمایه‌گذاری در طرح‌های تحقیق و توسعه/پروژه های تحقیقاتی کاربردی ۵۵ درصد افزایش پیدا کردند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، به تازگی مرکز آمار ایران با هدف تهیه داده‌های آماری مناسب در حوزه علم، فناوری و نوآوری و کمک به تدوین برنامه‌های توسعه‌ای سیاستگذاران و برنامه‌ریزان آمار جالبی را درخصوص فعالیت‌های تحقیق و توسعه مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و شرکت‌های دانش‌بنیان دارای فعالیت تحقیق و توسعه منتشر کرده است.

نتایج این آمارگیری در سال١٣٩٨ نشان می‌دهد:

- در سال ١٣٩٨، ۶۸ درصد از محققان جامعه آماری این طرح آمارگیری را مردان و ۳۲ درصد از آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

- نتایج نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٨، ٣٠,٨٩ درصد از محققان دارای گروه تحصیلی علوم فنی و مهندسی، ٣٠.٤٠ درصد علوم انسانی، ١٤.٨٧ درصد علوم پزشکی، ١٢.٩٤ درصد علوم پایه، ٨.٧٢ درصد علوم کشاورزی و دامپزشکی و مابقی در گروه تحصیلی هنر بوده‌اند.

- بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٨ تعداد ١٢٥٠٩٧ پروژه تحقیقاتی انجام شده است که از این تعداد، ٢٣,١٣٩ پروژه بنیادی، ٦٨.٨٧١ پروژه کاربردی و ٣٣.٠٨٧ پروژه توسعه‌ای بوده است. پروژه‌های کاربردی با ٥٥ درصد بیشترین سهم را داشته است.

- در سال ١٣٩٦ کل هزینه‌کرد فعالیت تحقیق و توسعه ١٢٧,١٦٧.٨٣١ میلیون ریال بوده است که در سال ١٣٩٨ به ٢١٥.٧٠٦.٤٥٣ میلیون ریال رسیده است که بیانگر رشد ٧٠ درصدی سرمایه‌گذاری در طرح‌های تحقیق و توسعه می‌باشد.

- از مجموع ٢١٥,٧٠٦.٤٥٣ میلیون ریال هزینه‌های تحقیق و توسعه سال ١٣٩٨، حدود ٧٨ درصد مربوط به هزینه‌های جاری و ٢٢ درصد مربوط به هزینه‌های سرمایه‌ای می‌باشد.

 

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به نتایج گزارش های آماری اخیر ارائه شده، گفت: این گزارش های آماری جدید بلوغ اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه فناوری و نوآوری را در کشور نشان می دهد. در سال‌های اخیر گسترش کمی و کیفی زیست بوم دانش بنیان و خلاق با رشد مستمر و قابل توجه در حوزه تحقیق و توسعه همراه بود و گزارش های آماری اطلاعات و واقعیت های این حوزه را منعکس می کند.

کرمی ادامه داد:  نتایجی که مرکز آمار در این زمینه منتشر کرده است نشان از درستی مسیر حرکت کشور در حوزه علم و فناوری دارد. نوآوری را نیروی انسانی خلاق توسعه می‌دهد و این آمار به ما می‌گوید که در سال های اخیر تعداد محققان در کشورمان خصوصا در کارگاه های دانش بنیان رشد خوبی داشته است.

 مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه افزود: سرمایه گذاری روی فعالیت های تحقیق و توسعه در سال 98 در مقایسه با سال دو سال قبل از آن، 70 درصد رشد کرد که  خود نوید خبرهای خوشی را برایمان دارد. این رشد به این معنا است که بخش خصوصی اهمیت سرمایه گذاری روی شرکت های دانش بنیان و تولید محصولات فناورانه و خلاق را دریافته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول