اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

تنظیم بازار محصولات کشاورزی در وزارت جهاد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی با تصویب مجلس قرار است که در وزارت جهاد کشاورزی شکل گیرد تا دوگانگی وزارت صمت و جهاد کشاورزی از بین برود.

تنظیم بازار محصولات کشاورزی در وزارت جهاد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صدا و سیما، سید جواد ساداتی نژاد در همایش آغاز سال زراعی جدید افزود:به این ترتیب پاسخگوی قطعی در حوزه غذا، وزارت جهاد کشاورزی باشد و وظیفه این وزارتخانه از تولید تا بازار و حتی نظارت به بازار است.

ساداتی نژاد گفت: در همین راستا شورای قیمت گذاری باید در راستای حمایت از کشاورزی فعالیت کند و مسئولان استان‌ها باید پاسخگوی هرگونه مشکل در خصوص محصولات کشاورزی باشند.

وی افزود: همچنین شورای پشتیبانی و رفع موانع تولید در همه استان‌ها تشکیل می‌شود تا بتوانیم مسائل تولید را در کانون تولید حل کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه کشاورزی وجود دارد اختصاص صنعت به اراضی کشاورزی است، باید در راستای هویت بخشی به کشاورزان این موضوع هرچه سریعتر انجام شود چرا که کشاورز با تولید کننده صنفی تفاوتی ندارد و باید شان و جایگاه کشاورزان حفظ شود، ​در دنیا کشاورزان ثروتمند هستند و عنصر مهمی در اقتدار ملی تلقی می‌شوند که در کشورمان هم باید این جایگاه را برای کشاورزانمان قائل باشیم.

وی گفت: ​بخشی از این کار از طریق مالکیت باید حل و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده این مشکل باید در یک دوره چهار ساله بطور کامل برطرف شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه کشاورزی قراردادی به منظور اجرایی شدن الگوی کشت در کشور از اصولی است که در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

ساداتی نژاد اظهار داشت: باید به سمت کشاورزی تجاری برویم و انتظار ما باید از کشاورزی، اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: کشاورزی را باید بعنوان یک بنگاه تولیدی دید و نباید نگاه دستوری به آن داشت در همین راستا کشاورزی باید برای کشاورزان سودده باشد.

ساداتی نژاد گفت: باید به سمت اجرای الگوی کشت برویم که این موضوع عزم جدی نیاز دارد و بر این اساس باید تولید با توجه به نیاز کشور و توان اقلیمی انجام شود و در این راستا از نظر فنی و تکنیکی مشکلی برای اجرای الگوی کشت وجود ندارد و مشکل در حوزه اجرا است.

وی افزود: برای اجرای الگوی کشت هم باید به سمت کشاورزی قراردادی برویم در حال حاضر یک درصد تولیدات کشاورزی در ایران به شکل قراردادی است در حالیکه این رقم به طور متوسط در دنیا ۴۰ درصد است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی قراردادی هزینه‌های تولیدی را کاهش می‌دهد و کشاورزان را ترغیب به تولید می‌کند و نیاز مالی کشاورزان را تامین می‌کند، از این به بعد یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکردی، کشاورزی قراردادی و اجرای الگوی کشت است.

وی افزود: به دلیل اجرایی نشدن الگوی کشت، ضایعات کشاورزی در سال معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان است که این ضایعات موجب هدررفت ۱۳ میلیارد متر مکعب آب می‌شود.

ساداتی نژاد تصریح کرد: نقش تشکل‌ها هم در اجرای الگوی کشت بسیار مهم است و باید ایفای نقش آن‌ها گسترش یابد و باید در حوزه مدیریت از کشاورزان کمک بگیریم چرا که خصوصی‌ترین بخش اقتصادی در ایران، کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه کشاورزی علمی باید رشد کنیم که سازمان تحقیقات کشاورزی با توجه به توانمندی‌هایی که دارد در این خصوص می‌تواند کمک رسان باشد.

ساداتی نژاد افزود: لزوم توسعه اقتصادی امروزه تامین غذا است و امروزه غذا مهمتر از اسلحه است و رشد کشاورزی موجب تولید ثروت برای کشور می‌شود.

وی ادامه داد: مراکز خدمات کشاورزی در حال حاضر از اهداف خود دور شده اند، باید مراکز خدمات کشاورزی را به کانون‌های بهره وری تبدیل کرد تا از کاهش بهره وری و هدررفت آب و خاک جلوگیری شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اطلاعات و داده مناسب در زمینه کشاورزی در کشورمان دچار ضعف است این مشکل تا سال ۱۴۰۱ باید بطور کامل برطرف شود تا اطلاعات دقیق برای اتخاذ تصمیم گیری‌های مناسب داشته باشیم.

همچنین وزیر جهاد کشاورزی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سرعت‌گیری تامین نهاده‌های دامی اظهار داشت: از وزیر راه و شهرسازی تشکر می‌کنم که با حمایت‌های خود موجبات سرعت گیری تامین نهاده‌های دامی و ترخیص این نهاده‌ها از گمرکات را فراهم آوردند، در حال حاضر تامین نهاده‌های دامی با سرعت مناسبی در حال انجام است و امیدواریم این موضوع موجب ثبات بازار محصولات پروتئینی شود.

همچنین امروز در این مراسم تفاهم نامه‌ای میان معاونت زراعت و شرکت کشاورزی رضوی در راستای خرید قراردادی ۴۰ هزار هکتار محصول کلزا در ۵ استان کشور به امضا رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول