اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

لانه جاسوسی انگلیس در شرق یمن

پس از گزارش رسانه‌ها درباره ورود گروهی از نظامیان انگلیسی به شرق یمن به بهانه تعقیب و گریز عاملان حمله به کشتی صهیونیستی «مرسر استریت»، گزارش‌های جدید حاکی از آن است که مأموریت اصلی نیروهای این کشور انجام جاسوسی است.

لانه جاسوسی انگلیس در شرق یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از گذشت کمتر از یک ماه از زمان ورود نیروهای انگلیس به خاک یمن، مأموریت سری این نیروها در استان «المهره» (شرق یمن) لو رفته و مشخص شده است که وظیفه این نیروها از پشتیبانی نظامیان سعودی یا ارائه کمک‌های لجستیکی به آن‌ها فراتر رفته و به جاسوسی از شبکه‌های مخابراتی یمن رسیده است.

انگلیس در حالی برای انجام جاسوسی از مخابرات یمن وارد این کشور شده است که ائتلاف سعودی و دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» در سال‌های گذشته موفق نشدند از مخابرات یمن برای دنبال کردن تحرکات سران جنبش انصارالله بهره بگیرند.

روزنامه «الاخبار» در گزارش امروز خود در این خصوص می‌نویسد: چند هفته پس از ورود نیروهای انگلیسی به استان المهره به‌ بهانه تعقیب و گریز عاملان حمله ۲۹ جولای به کشتی اسرائیلی «مرسر استریت» در مجاورت سواحل عمان، مشخص شده است که این نیروها پس از مجموعه اقداماتی که منجر به بسته شدن تعدادی از بندرهای المهره شده، تلاش خود را بر ایجاد گروه‌های اطلاعاتی متمرکز شده‌اند.

منابع محلی یمن به این روزنامه لبنانی خبر دادند: «نیروهای انگلیسی طی هفته‌های گذشته بدون هیچ گونه توجیهی نگذاشته‌اند ماهیگیران قدیمی استان المهره در آب‌های داخلی و منطقه‌ای سواحل "نشطون"، "قشن" و "سیحوت" به انجام کارهای روزنامه خودشان مشغول شوند. این اقدام خشم مردم را برانگیخته و باعث شده موضع‌گیری کمیته تحصن المهره که اخیرا اعتراضاتی را نیز علیه حضور انگلیس و عربستان سعودی در این استان رهبری کرده، تقویت شود».

«علی سالم الحریزی» معاون سابق استاندار المهره اخیرا در کنفرانسی مطبوعاتی به این مسئله پرداخت و تأیید کرد که نیروهای انگلیسی «به برخی افراد در المهره آموزش جاسوسی می‌دهند».

منابع نزدیک به جنبش انصارالله یمن نیز در این خصوص به الاخبار خبر دادند که انصارالله به اطلاعات دقیقی دست یافته که نشان می‌دهد: «نیروهای انگلیسی در فرودگاه الغیضه یک اتاق جاسوسی را مدیریت می‌کنند و از آنجا و با استفاده از چند کشتی از کابل‌های زیردریایی مجاور شهر الغیضه از مخابرات یمن جاسوسی می‌کنند».

منابع مذکور اضافه کردند: «انگلیسی‌ها در اقدامی غیرقانونی و غیرمشروع به داده‌های شرکت مخابرات یمن دست پیدا کرده‌اند. این اقدام در راستای خدمت به نقشه‌های ائتلاف سعودی-اماراتی و اشغال یمن صورت می‌گیرد».

الاخبار در ادامه نوشت که صحبت از جاسوسی انگلیس تنها چند روز پس از آن مطرح شد که «عبدالملک العجری» عضو هیأت مذاکره‌کننده صنعاء در حساب کابری خود در شبکه توئیتر تأیید کرد که انگلیس در راستای«خدمت به اهداف استعماری‌اش» در حال جاسوسی از مخابرات یمن و کابل‌های زیردریایی  است.

این روزنامه لبنانی همچنین به نقل از چند منبع اطلاع یافته است: «اقدامات انگلیس از جمله شنود تماس‌ها در یمن را یک واحد سایبری انگلیسی متخصص در زیرنظر گرفتن ارتباطات انجام می‌دهد. این واحد در تاریخ هشتم ماه جاری میلادی و به درخواست عربستان سعودی به یمن آمده و از دولت خودخوانده عبدربه منصور هادی داده‌های وزارت ارتباطات [یمن] را درخواست کرده است».

مطابق با اطلاعاتی که الاخبار به آن دست پیدا کرده است، «در همین ماه، سرویس اینترنت در تعدادی از استان‌های یمن در کمتر از دو هفته چهار بار قطع شده است. در حالی که شبعه‌های سازمان ارتباطات یمن در استان‌های المهره، حضرموت، شبوه و مأرب علت قطعی را بیان نکرده‌اند».

اما با یان حال، منابع آگاه در شبعه‌های سازمان ارتباطات یمن در استان حضرموت به شدت احتمال داده‌اند که این قطعی به علت خرابکاری در کابل‌های فیبر نوری در سواحل دو منطقه سیحوت و قشن به وجود آمدده باشد؛ یعنی مناطقی که تحت کنترل عربستان سعودی هستند.

طبق این گزارش، برخلاف روال پیشین، شبعه‌های ارتباطات یمن در هیچ یک از استان‌های تحت کنترل ائتلاف سعودی و به طور مشخص در استان‌های المهره و حضرموت زمان تعمیر کابل‌های فیبرنوری را اعلام نکرده‌اند که این مسئله موجب تردید بسیاری از ناظران و تکنسین‌ها شده است.

یک منبع در استان المهره به الاخبار در این خصوص خبر داد: «یک کشتی انگلیسی ابتدای ماه جاری به مدت چند روز در نزدیکی کابل‌های دریایی اینترنت و در ۲۰ مایلی سواحل شهر قشن لنگر انداخته بود».

این منبع اضافه کرد: «بخش امنیت ناحیه قشن پس از آنکه مطمئن شد کشتی یادشده انگلیسی است، در پیامی به اداره امنیت استان المهره (در الغیضه) که تحت کنترل نیروهی وابسته به ریاض است، درباره مأموریت این کشتی توضیح خواست چراکه کشتی در جایی توقف کرده بود که پیشتر هیچ کشتی در آنجا لنگر نینداخته بود».

منبع مذکور در ادامه گفت که با این حال، سازمان‌های ذیربط هیچ توضیحی درباره علت توقف این کشتی انگلیسی ارائه نکردند.

بر اساس این گزارش، فعالان ضد حضور نیروهای بیگانه در استان المهره، نیروهای عربستان سعودی و انگلیس را به دست داشتن در قطعی اینترنت با هدف خاموش کردن آتش خشم فزاینده مردم علیه مداخله نظامی انگلیس متهم کرده‌اند و همزمان درباره «استفاده از مخابرات [یمن] برای جاسوسی علیه افراد مخالف حضور نظامی انگلیس و عربستان سعودی در جنوب این کشور و زیرنظر گرفتن تحرکات سران جنبش‌های مردمی در استان المهره» هشدار داده‌اند.

الاخبار در ادامه نوشت که زیر پا گذاشتن حریم خصوصی مردم یمن از سوی انگلیس با انجام اقداماتی نظیر شنود تماس‌ها در راستای خدمت به منافع انگلیس و ائتلاف سعودی صورت می‌گیرد؛ آن هم پس از آنکه ریاض و دولت منصور هادی طی سال‌های گذشته نتوانستند از مخابرات یمن به عنوان ابزاری برای جاسوسی در نبرد استفاده کنند چراکه صنعاء کنترل کد بین‌المللی را به دست دارد و تماس‌ها را مدیریت می‌کند.

بخش ارتباطات در یمن، حدود هفت درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. خسارت‌های اولیه به این بخش با تخریب ۲۴۸ دکل، ۱۶۵۲ ایستگاه ارتباطی، ۴۶ تأسیسات شبکه و ۱۴۵۸ تجهیزات تقویتی و ۳۲ کیوسک تلفن در سال‌های گذشته به بیش از ۴.۱ میلیارد دلار رسیده است.

از سوی دیگر، اقدامات عربستان سعودی طی سال‌های گذشته خسارت‌های سنگینی به زیرساخت‌های مخابراتی یمن وارد کرده است که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد: توقیف ۳۰۰ میلیون دلار از درآمدهای مخابرات یمن، جلوگیری از ورود سرویس‌ها برای توسعه عملکرد بخش مخابرات، مصادره کابل‌های دریایی اینترنت، تخریب کابل‌های فیبرنوری در «حرض»، «علب» و «البقع»، از کار انداختن ایستگاه ارتباطی «الودیعه» در مجاورت مرزهای عربستان سعودی، از کار انداختن ایستگاه‌های فیبرنوری در منطقه شرقی به نحوی که تنها ارائه‌دهند سرویس در غرب یمن است که از طریق کابل «فالکون» و از راه گذرگاه المهره به سرویس‌دهی می‌پردازد.

از سوی دیگر، روزنامه الاخبار در گزارشی دیگر درباره ورود نیروهای انگلیسی به یمن خبر داده بود که انگلیس گروهی از نیروهای صهیونیست را نیز در قالب گردشگر وارد یمن کرده است.

«محمد عبدالسلام»‌ سخنگوی جنبش انصارالله یمن در مصاحبه اخیر خود با پایگاه خبری «الخنادق» تأکید کرده بود که ارتش یمن با هر گونه حضور نیروهای بیگانه در خاک این کشور مخالف است و حق حمله به آن‌ها را دارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول