اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

شاهزاده سعودی: زیر بار دیکته آمریکا نمی‌رویم

همزمان با لغو سفر وزیر دفاع آمریکا به ریاض و قصد واشنگتن برای انتشار اسناد محرمانه واقعه 11 سپتامبر، یک شاهزاده سعودی مدعی شد که ریاض زیر بار دیکته هیچ کشوری نمی‌رود.

شاهزاده سعودی:  زیر بار دیکته آمریکا نمی‌رویم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سطام بن خالد آل سعود» از شاهزادگان سعودی که فعالیت وسیعی در شبکه‌های اجتماعی دارد، در صفحه توئیتر خود به لغو سفر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به عربستان سعودی واکنش نشان داد.

او نوشت: «عربستان سعودی سفر وزیر دفاع آمریکا را لغو کرد و همان زمان از رئیس امور بین‌الملل پارلمان روسیه (دوما) در ریاض استقبال کرد. عربستان سعودی بزرگ زیر بار دیکته هیچ کشوری نمی‌رود و طبق منافع مشترک و احترام متقابل با دیگران همکاری می‌کند.»

سرویس مطبوعاتی پنتاگون روز چهارشنبه هفته گذشته خبر داد که سفر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به عربستان سعودی برای مدتی نامشخص به تعویق افتاده است. پس از آن لوید آستین گفت که این تعویق به درخواست دولت ریاض بود.

عصبانیت سعودی‌ها از آمریکا و لغو سفر وزیر دفاع این کشور می تواند به دو دلیل باشد، یکی مربوط به انتشار اسناد محرمانه مرتبط با واقعه ۱۱ سپتامبر و دیگری تصمیمی است که آمریکا برای خارج کردن سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت از عربستان گرفته است. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اخیراً دستور بازنگری خارج شدن اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر و انتشار عمومی آنها را صادر کرده است و پیش از آن نیز وزارت دفاع آمریکا اقدامات مربوط به خارج کردن سامانه‌های پاتریوت را از عربستان آغاز کرده بود.

در این خصوص «ترکی الفیصل» رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی روز پنجشنبه هفته گذشته به شبکه سی بی اس گفت که آمریکا نباید سامانه‌های موشکی پاتریوت را از کشورش خارج کند.

او گفت: «معتقدم که باید درخصوص تعهد آمریکا تضمینی مجدد دریافت کنیم. برای مثال در برهه‌ای که عربستان سعودی قربانی حملات موشکی و پهپادی نه فقط از سوی یمن، بلکه از سوی ایران است، موشک‌های پاتریوت را از عربستان سعودی خارج نکند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز امروز با تجزیه و تحلیل یک تصویر ماهواره‌ای گزارش کرد که ایالات متحده پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و سامانه پاتریوت خود را از پایگاه هوایی عربستان سعودی خارج کرده است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول