اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

شرایط عجیب یک شرکت قطعه‌ساز برای زنان کارگر

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن صنفی کارگران از شرایط قرون وسطایی یک شرکت قطعه‌سازی در اطراف تهران برای زنان کارگر مبنی بر ممانعت از فرزندآوری کارگران شد.

شرایط عجیب یک شرکت قطعه‌ساز برای زنان کارگر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خانم گلپور رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن صنفی کارگران امروز در نشست تشکل‌های کارگری با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: ما تشکلی با موضوع زنان کارگر نداریم، بسیاری از زنان کارگر بیمه نیستند، در حالی که مانند مردان و یا حتی بیشتر از آنها کار می‌کنند.

وی گفت: برخی از زنان با حقوق پایین ماهی 500 هزار تا یک میلیون تومان هم کار می‌کنند و مشکلات بنیادی در قرارداد کارگری زنان وجود دارد. در برخی از قراردادهای کارگری برای زنان کمتر از 30 روز قرارداد می‌بندند یا چک سفید امضا و سفته می‌گیرند که اگر یک روز شکایتی کرد آن چک یا سفته را به اجرا می‌گذارند که البته در مورد برخی کارگران مرد نیز صادق است.

گلپور ادامه داد: متأسفانه  به عنوان نمونه گزارش هایی  داشتیم از سوی برخی زنان کارگر در  کارخانه ای  که به کمیته بانوان کانون عالی ارائه شد که در یک کارخانه قطعه‌سازی در نه کیلومتری تهران  در قرارداد نانوشته‌ای زنان کارگر حق ازدواج و یا فرزندآوری ندارند لذا ما علیرغم اینکه قریب پنج سال است پیگیری میکنیم صدایمان به جایی نرسید حتی خواستیم از طریق بسیج کارگری مشکلات را بررسی و پیگیری کنیم که موفق نشدیم 

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن صنفی کارگران گفت: مجلس گرچه تصویب کرده اگر مادری برای دوره زایمان 9 ماه به مرخصی رفت، باید امنیت شغلی او رعایت شود، اما در بسیاری از کارگاه‌ها زن کارگر با قرارداد موقت و یا ماهیانه یا شغل خود را از دست می‌دهد یا پست قبلی را از دست می‌دهد . 
در زمان‌هایی که دولت دو یا چند روز برای کرونا تعطیل می‌کند کارگران بخش خصوصی را مجبور می‌کند یا سر کار بروند و یا مرخصی بگیرند و یا اینکه چنانچه حاضر نشوند غیبت خواهند خورد و از حقوقشان کسر خواهد شد و  به خاطر این است که هرگاه تعطیلی کرونایی اعلام می‌شود باز می‌بینیم ایستگاه‌های مترو پر از زنان و مردان کارگر است که به سمت کار می‌روند.و حتی این موضوع در این دو سال کرونایی با کمال بی رحمی در یکی از بندهای قرارداد کارفرمایان با کارگران در بسیاری از شرکتهای خصوصی درج میشود.

گلپور خاطرنشان کرد: هنوز حتی کارگروهی هم  برای بیان مشکلات و حل معضلات کارگران زن نداریم در حالیکه چندین میلیون زن در کشور مشغول کار هستند حتی پیشکسوتان حوزه کارگری حاضرند تجربیات گرانقدر خود را در اختیار وزارت کار قرار دهند و جالب است در این جلسه  برای خبرنگاران که جزیی از جامعه کارگری هستند و به اصطلاح صنف بزرگ خبر و رسانه را تشکیل میدهند ، جایی پیش‌بینی نشده و خبرنگاران مجبورند در لبه پنجره و یا گوشه کنار روی پای خود نسبت به تهیه خبر اقدام کنند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول