اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اف‌بی‌آی اولین بخش اسناد 11 سپتامبر را منتشر کرد

اف‌بی‌آی اولین بخش از چندین سند مربوط به تحقیقات خود درباره حملات تروریستی 11 سپتامبر ۲۰۰۱ و نقش عربستان سعودی در این حملات را پس از دستور اجرایی جو بایدن منتشر کرد.

اف‌بی‌آی اولین بخش اسناد 11 سپتامبر را منتشر کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) روز شنبه اولین بخش از آنچه انتظار می‌رود چندین سند مربوط به تحقیقات خود درباره حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حمایت مورد ظن دولت سعودی از هواپیماربایان باشد را پس از دستور اجرایی جو بایدن رئیس‌جمهور  آمریکا منتشر کرد.

به گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، این سند که به تازگی از حالت طبقه‌بندی خارج شده و مربوط به سال ۲۰۱۶ است، جزئیات کار اف‌بی‌آی را برای تحقیق درباره حمایت لجستیکی ارائه می‌دهد که گفته می‌شود یک مقام کنسولی سعودی و یک مامور اطلاعاتی آن در لس آنجلس به حداقل دو نفر از افرادی که ۱۱ سپتامبر هواپیماها را ربوده بودند، ارائه کرد.

طبق این گزارش، این سند که در بیستمین سالگرد حملات مرگبار ۱۱ سپتامبر منتشر شده، همچنان حاوی ویرایش قابل‌توجهی است.

در این گزارش به چندین ارتباط و شهادت شهود پرداخته شده که باعث شد اف‌بی‌آی به «عمر البیومی» که ظاهراً دانشجوی سعودی در لس آنجلس بود اما اف‌بی‌آی مظنون بود که مأمور اطلاعات سعودی باشد، شک کند. در سند اف‌بی‌آی گفته شده که او به شدت در ارائه کمک‌های مسافرتی، اقامت و تامین مالی برای کمک به دو هواپیماربا مشارکت داشته است.

سفارت عربستان در واشنگتن پیش‌تر اعلام کرده بود که از انتشار اسناد اف‌بی‌آی استقبال می‌کند و هرگونه ادعایی مبنی بر مشارکت عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر را به طور کامل نادرست خواند. 

بایدن اخیراً به وزارت دادگستری آمریکا دستور داد اسناد مربوط به تحقیقات پلیس اف‌بی‌آی درباره این حملات را برای خارج کردن از طبقه‌بندی محرمانه مورد بررسی قرار دهد. 

پیش از آن، خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر از دولت آمریکا درخواست کرده بودند که درباره احتمال دروغگویی و پنهانکاری اف‌بی‌آی یا از بین بردن شواهد مربوط به دست داشتن عربستان سعودی در این حملات و هواپیماربایان تحقیق کند. 

آن‌ها در این نامه به «میشل هوروویتز» بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا نوشتند که احتمالا یک یا چند مامور  پلیس فدرال مرتکب تخلفات عمدی با قصد از بین بردن شواهد و مدارک و یا جلوگیری از انتشار عمومی آن‌ها شده‌اند.

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان نیز گزارش داده بود که مدیر اطلاعات ملی این کشور شخصاً در پرونده شکایت ولی‌عهد سعودی علیه یکی از مقام‌های اطلاعاتی سابق ریاض مداخله کرده تا مانع انتشار اطلاعات حساس شود.

عربستان سعودی مدعی است که هیچ نقشی در ربودن هواپیماها که با برج‌های تجارت جهانی در روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ برخورد کردند، نداشته است.

خانواده‌ها و بستگان قربانیان این حادثه طی دو دهه گذشته بارها خواستار ارائه اطلاعات بیشتر درباره تحقیقات و کشفیات اف‌بی‌آی درباره عاملان حوادث ۱۱ سپتامبر شده‌اند. 

در حملات ۱۱ سپتامبر، ۱۹ عضو القاعده که اقدام به هواپیماربایی کردند، شهروند عربستان سعودی بودند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اخیرا گزارش داد، شکوائیه‌ای که عربستان سعودی را در حادثه ۱۱ سپتامبر دخیل می‌داند، در سال میلادی جاری پیشرفت قابل‌توجهی در دادگاه به‌دست آورد و مقام‌های سابق این کشور به سوالات دادستانی پاسخ دادند.

«ویلیام بار» دادستان‌کل آمریکا و «ریچارد گرنل» سرپرست نهاد اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا در دولت دونالد ترامپ پیش از این با بهانه قرار دادن «مسائل امنیت ملی» اعلام کردند که امکان ارائه اسناد مرتبط با دست داشتن عربستان سعودی در حادثه ۱۱ سپتامبر به خانواده قربانیان این حادثه وجود ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول