اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

استانداری این چنینم آرزوست !/اولویت استاندار یزد چه باشد؟

این روزها که تنها یک ماه از فعالیت دولت سیزدهم گذشته بحث انتخاب استانداران جدید به سوژه داغ بسیاری از رسانه ها و محافل تبدیل شده و استان یزد هم در این میان بی نصیب نیست.

استانداری این چنینم آرزوست !/اولویت استاندار یزد چه باشد؟

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، هر روز یک لیست جدید و یک نظرسنجی جدید با چهره هایی متفاوت در خبرگزاری‌ها ، سایت ها و کانال های خبری و فضای مجازی منتشر و اصرار بر انتخاب فردی که بیشترین آرا را در این نظرسنجی ها دارد از جانب رسانه ها صورت می‌گیرد.

عده‌ای هم به نوعی تلاش می‌کنند تا با کمرنگ کردن سفرهای استانی و دیدارهای چهره به چهره رئیس جمهوری ، اولویت را انتخاب استانداران نشان دهند!

در این خصوص مجمع نمایندگان استان یزد هم در نشستی نسبت به بررسی سابقه گزینه‌هایی که از سوی معتمدان و افراد مختلف معرفی شده بودند اقدام کرد و نشستی هم با حضور نمایندگان استان، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه یزد در این زمینه برگزار شده و ارزیابی اولیه نسبت به پرونده کاری افراد معرفی شده انجام داده است.

در این یادداشت سعی می کنم بر اساس تجربه رسانه‌ای در این استان به صورت کوتاه به برخی اولویت‌های استان یزد بپردازم تا بتوانیم حداقل استاندار شایسته برای استان را مجسم کنیم.

با وجود تلاش های صورت گرفته در چند سال اخیر ، ولی کمبودها در استان زیاد است و می توان گفت که مهمترین اولویت های استان یزد در حوزه آب و انرژی ( انرژی خورشیدی ) ، صنعت، معدن، میراث فرهنگی و گردشگری ، اقتصاد دانش بنیان ، اشتغال جوان و بویژه بانوان تحصیلکرده ، ورزش و مراکز تفریحی و فرهنگی و نیز توسعه مبتنی بر سند آمایش است.

استان یزد در مرکز جغرافیای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امن ترین استانهای کشور با  برخورداری از ظرفیت های بالای گردشگری، صنعتی، معدنی و انرژی خورشیدی و داشتن نیروی انسانی توانمند، متخصص و متعهد ، دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالایی برای کمک به مدیریت کشور در عرصه های مختلف است.

یزد نخستین استان در تنوع مواد معدنی و دومین استان بعد از کرمان از لحاظ ذخایر معدنی و همچنین یکی از سه استانی محسوب می شود که بالاترین میزان کشف‌ معدنی کشور را به خود اختصاص داده است ؛ همچنین خایر قطعی بیش از ۱۳۲ میلیون تنی مواد معدنی این استان ، یزد را بعد از کرمان در رتبه دوم ذخایر معادن کشور قرار داده و از مجموع ۶۰ ماده معدنی موجود در کشور 31 ماده معدنی در این استان استخراج شده و اشتغال ۹ هزار نفر در معادن استان را سبب می‌شود.ضمن آنکه در شاخص درآمدزایی و اقتصادی و نیز استانهای صنعتی جزء استانهای برتر کشور محسوب می شود.

از نظر مباحث آبی هم که برای همگان ملموس است ؛ با توجه به کاهش بارندگی ها در مرکز ایران ، وجود کشاورزی سنتی، افزایش بهره برداری از برخی کارخانه های فولاد و کاشی و صنایع  که عمدتا مصرف آب بالایی داشته و در دوره‌های قبل مجوز گرفته اند ، وجود چاههای غیرمجاز و پنهان در حصار دیوارها و رشد زیاد جمعیت در نتیجه مهاجرت زیاد به این استان ، شرایط آب در این استان بسیار خاص است هر چند که برنامه های متعددی همچون انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان در کنار انتقال آب از کوهرنگ در برنامه بوده و هست.

با توجه به کویری و مسطح بودن یزد، این استان قابلیت و مزیت بالایی برای سرمایه گذاری در استفاده از انرژی طبیعی خورشیدی دارد و به دلیل این‌که یزد به لحاظ زاویه تابش نور خورشید، بهترین نقطه و مهد تولید انرژی خورشیدی در ایران است و در طول سال دارای ۳۳۰ روز آفتابی و حداقل ۹ ماه از سال از بهترین تابش های خورشید برخوردار است؛ این  استان را بهشت انرژی خورشیدی ایران نامیده اند اما متاسفانه به دلیل بالارفتن هزینه های نهایی نصب سخت افزارها و لوازم تولید این انرژی ، مشکلات متعددی در استفاده از این ظرفیت ایجاد شده که باید برای جذب جدی سرمایه گذاران تلاش شود.

ثبت جهانی بافت تاریخی و برخی آثار بی بدیل استان همچون زیلوی میبد زمینه بسیار خوبی هم برای گردشگری و هم برای میراث فرهنگی استان و حتی کشور است ولی متاسفانه شرایط تحریم و ضعف بسیار زیاد در تبلیغات در این خصوص ، موجب شده عملا این استان در گردونه سفرهای خارجی و درآمدزایی ارزی جایگاهی نداشته باشد و یک ضلع ضعیف از مثلث گردشگری مرکز ایران ( شامل اصفهان ، فارس و یزد ) محسوب شود.

در واقع جایگاه ممتاز بافت تاریخی و صنایع دستی یزد در سطح ملی ، منطقه‌ای و جهانی و ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد دارای قابلیت‌های زیادی در جذب گردشگری و رشد درآمد پایدار بازار صنایع دستی است که امیدواریم در دوره جدید ، نگاه بسیار ویژه‌ای به این بخش صورت گیرد.

یکی از زمینه‌های توسعه صنایع هایتک و پیشرفته، شرکت‌های دانش بنیان است که یزد در این خصوص جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود؛ با این حال سهم استان یزد در اقتصاد دانش‌بنیان کمتر از پنج درصد بوده و از نظر تعداد شرکت‌ها دارای رتبه چهارم کشور است. 

این استان در شاخص توسعه ارتباطات فناوری و اطلاعات رتبه سوم کشور را کسب کرده و در کنار آن در تعداد کارگاه‌های دارای فعالیت تحقیق و توسعه(R&D) به نسبت جمعیت رتبه پنج کشور و در ارتباط با تعداد محقق به نسبت جمعیت رتبه سوم کشور را دارد که بخش آخری بیانگر پتانسیل بالای استان در نیروهای متخصص و تحصیلکرده در این حوزه است که باید برای استفاده مناسب از آنها قبل از مهاجرتشان صورت گیرد.

در این بخش و به منظور راه‌اندازی کارخانه نوآوری و تبدیل کارخانه درخشان به پایگاه نوآوری به مساحت ۱۷ هزار متر مربع در قالب دو سوله سه هزار و چهار هزار مترمربعی مورد توجه است که امیدواریم با شروع به کار نهایی آن شاهد تحول در این حوزه باشیم که البته شروع و آغاز کار خواهد بود.

در استان یزد تلاش در جهت کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال با ایجاد کارخانه ها و واحدهای تولیدی مختلف موجب شده رشد جمعیت جویای کار که عمدتا کارگر هستند به گونه ای افزایش یاید که دومین استان مهاجرپذیر کشور بعد از تهران باشد اما متاسفانه با وجود شعارهای متعدد برای اشتغال جوانان تحصیلکرده و بویژه بانوان تحصیلکرده ، در این بخش همچنان با مشکل مواجه هستیم.

در حوزه ورزش و مراکر تفریحی هم استان یزد دارای مشکلات متعددی است که عمدتا ناشی از بی‌توجهی به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه این دو حوزه است که نمونه آن را می توان در نبود یک باشگاه ورزشی شاخص در رشته های پرطرفدار همچون فوتبال ، والیبال و کشتی ملاحظه کرد ؛ هر چند که برای مدتی کوتاه تیم‌های از یزد ، اردکان ، بافق و حتی مهریز وارد عرصه های ورزشی فوتبال ، والیبال ، فوتبال ساحلی ، هندبال و دوچرخه سواری شده اند اما با وجود نوجوانان و جوانان مستعد ، باید برای این عرصه برنامه ریزی جدی انجام شود.

در حوزه مراکز تفریحی هم سیل ورود جمعیت به پارکها و روستاهای خوش آب و هوا گویای کمبود بسیاری در این بخش است ؛ نبود پارک و شهربازی مناسب و استاندارد ، نبود باغ وحش ، کمبود سینما و حتی کمبود پارک های دورن محله ای بویژه در محدوده های محروم و یا نوساز بخشی از گلایه مردم در این بخش است.

در کنار ظرفیت های موجود که باید برای آنها سرمایه گذاری مناسب و دارای اهلیت پیدا شود باید اذعان کرد که زیرساختهای مورد نیاز برای سرمایه گذاری در یزد فراهم است و وجود بیش از ۳۰ شهرک و نواحی صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی، حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی ، تامین انرژی پایدار (به ویژه برق و گاز) ، کشاورزی ( محصولات گلخانه ای ) ، تلفن ، اینترنت و مخابرات شرایط خوبی را برای فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری فراهم کرده است.

به هر حال ، یزد همواره جزء استانهای شاخص در زمینه سرمایه‌ گذاری، توسعه و اشتغال در کشور به حساب آمده و در رابطه با زیرساختهای مربوط نیز همواره وضعیت مناسب و جایگاه خوبی داشته و استاندار جدید یزد باید ضمن آشنایی با این ظرفیت ها و توانمندی ها ، دارای مدیریت جهادی و روحیه انقلابی و ارتباطات گسترده با مدیران و مسئولان کشوری برای هدایت و راهبری امور استان باشد و بتواند فارغ از حزب و گروه ، سرمایه گذارانی مناسب برای توسعه استان جذب کند و به قولی آب را از سرچشمه برای یزد بیاورد تا در میان راه نتوانند ببندند.

در عین حال و ضمن تاکید بر لزوم توجه به همه این نکات به عنوان پیشرانهای توسعه استان یزد ، امیدوارم دولت سیزدهم با انتخاب استاندار بومی که آشنا به مسائل دورنی و بیرونی استان باشد ، زمینه توسعه استان در تمامی شاخصه‌ها را فراهم آورد و در پایان چهار سال ، بسیاری از خلأهای پیشرفت پر شده و رنگ فقر و فاصله طبقاتی و اجتماعی در میان شهرستانها کمرنگ شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول