اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اندیشکده آمریکایی؛ نیروهای آمریکا را از پایگاه اینجرلیک خارج کنید

یک تحلیلگر اندیشکده آمریکایی با تاکید بر لزوم خروج قوای آمریکا از پایگاه هوایی «اینجرلیک» در ترکیه گفت، ترکیه به همان اندازه که متحد است، دشمن نیز محسوب می‌شود.

اندیشکده آمریکایی؛  نیروهای آمریکا را از پایگاه اینجرلیک خارج کنید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک تحلیلگر اندیشکده آمریکایی گفت که تنها پایگاه نظامی خارجی که «جو بایدن» باید رئیس جمهور آمریکا باید آن را رها کند پایگاه هوایی «اینجرلیک» در جنوب ترکیه است.

به گزارش وبگاه «احوال» «مایکل رابین» تحلیگر اندیشکده آمریکایی «امریکن اینترپرایز» در این باره گفت: «ایالات متحده باید یک دهه پیش پایگاه اینجرلیک را رها می‌کرد.»

وی افزود که پایگاه اینجرلیک که زمانی سرمایه مهمی علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق و میزبان 50 سلاح اتمی بود، اما اکنون تنها یک مسئولیت راهبردی را برعهده دارد.

روبین گفت، علیرغم عضویت ترکیه در ناتو، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور به طور فزاینده‌ای به سمت روسیه متمایل می‌شود. ترکیه به همان اندازه که متحد است، دشمن نیز محسوب می‌شود.

این تحلیلگر آمریکایی گفت: «اردوغان ممکن است روزی حضور آمریکایی‌ها در اینجرلیک را به عنوان یک سرمایه برای گروگان گیری تلقی کند.»

وی افزود: «اگر ایالات متحده از اینجرلیک خارج شود، تنها بازنده  اقتصاد  ترکیه خواهد بود، زیرا واشنگتن اکنون می تواند از پایگاه‌های هوایی در یونان و رومانی به عنوان جایگزین‌هایی استفاده کند که در گذشته وجود نداشت.

همزمان با تداوم تنش‌ها در دریای مدیترانه و تقابل ترکیه با همسایگان،  برخی منابع مطلع مدعی شدند که آمریکا در پی خروج از پایگاه هوایی «اینجرلیک» در ترکیه است.

 «ران جانسون» رئیس کمیته روابط  با اروپای سنای آمریکا  در این باره گفت: «نمی‌دانیم چه اتفاقی در اینجرلیک در شرف وقوع است. مجبوریم برای بدترین سناریوها برنامه ریزی کنیم.»

ران جانسون در ادامه سخنان خود گفت: «فکر می‌کنم از منظر دفاعی باید به این واقعیت نگاه کنیم که مسیری که اردوغان در پیش گرفته خوب نیست.»

به نوشته این وبگاه، خروج آمریکا از اینجرلیک ضربه بر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و به مفهموم عدم اطمینان واشنگتن به اوست. 

مردم ترکیه نیز بارها در مناسبت‌های مختلف با برپایی تظاهرات خواستار خروج قوای آمریکا از پایگاه هوایی اینجرلیک شده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول